Van binnen naar buiten

"For children, play is life itself." [Maria Elander, IKEA Children’s School]

Wie nu geboren wordt, kan niet om beeldschermen heen. Bert & Ernie op de televisie, Nijntjes Tuin op de smartphone, Angry Birds op de tablet, Donald Duck op de laptop, Mario & Sonic op de spelcomputer, enzovoort. En dat is alleen nog maar thuis. Op school wordt lesgegeven met behulp van een smartboard, in winkels worden lonkende aanbiedingen getoond op flatscreens, in het plaatselijke zwembad hangen monitoren die sfeerbeelden vertonen, op weg naar de vakantiebestemming kan op de achterbank naar dvd’s worden gekeken, en ook hier geldt: enzovoort.

Als we focussen op het spelelement van dit onderwerp, zien we dat meer dan de helft van de Nederlands 6-12-jarigen (bijna) dagelijks computerspelletjes speelt. Dat blijkt uit het onderzoek Jongeren 2011 van Qrius. Kinderen gamen met name op een console (68%) en op het internet (67%). Daarnaast speelt een groot deel van deze leeftijdsgroep spelletjes op de computer (56%) en op een handheld (55%). Overige manieren, bijvoorbeeld op een mobiele telefoon, tablet of mp3-speler, zijn veel minder populair. Hetzelfde geldt voor jongeren in de middelbareschoolleeftijd.

Toch heeft de jeugd van tegenwoordig geen vierkante ogen. Niet iedereen zal het willen geloven, maar gebruiken uit een ver verleden zijn nog niet uit de tijd. Het bordspel Scrabble vliegt de winkels uit, opvallend genoeg dánkzij de smartphonevariant Wordfeud. De leden- en bezoekersaantallen aan de speeltuinen in Nederland nemen de laatste jaren toe. En ook in de lente van 2012 wordt er weer volop geknikkerd, met ballen gegooid, touwtje gesprongen en gehinkeld.

Driekwart van de kinderen van 6 t/m 12 jaar speelt meerdere keren per week buiten, volgens onderzoek dat TNS NIPO in opdracht van Jantje Beton uitvoerde. Ze spelen het liefst op het schoolplein, een grasveld en in de natuur. Maar liefst 80% van de ondervraagde kinderen heeft gezegd van buitenspelen vrolijk en blij te worden, een derde voelt zich na het buitenspelen sterk en gezond. Diverse organisaties proberen dat te promoten; in Engeland stelde National Trust een fraai overzicht op van de 50 coolste buitendingen die je gedaan moet hebben voor je 11¾ wordt (van een steen over het water ketsen tot een slakkenrace houden).

Ook IKEA deed onderzoek naar speelgedrag, naar eigen zeggen vanuit de overtuiging dat kinderen de belangrijkste mensen in de wereld zijn en thuis de belangrijkste speelplaats is. In 25 landen werden meer dan 10.000 interviews afgenomen, en daaruit kwam naar voren dat kinderen veel liever spelen met vrienden (89%) en ouders (73%), dan dat ze tv kijken (11%) – het sociale aspect gaat boven alles. Voor marketeers kwam een bruikbaar inzicht naar voren uit de studie; veel kinderen geven er de voorkeur aan om hun eigen activiteiten te verzinnen. Ze willen niet dat zaken vóór hen verbeeld worden, ze willen zelf creatief zijn. Voor LEGO is dat een vanzelfsprekend gegeven (onder het campagnemotto ‘imagine’ zijn enkele gekleurde blokjes voldoende om ieders fantasie aan het werk te zetten), maar ook andere merken kunnen het belang van verbeelding ter inspiratie gebruiken. Zou McDonald’s -‘s werelds grootste speelgoeddistributeur; jaarlijks ruim anderhalf miljard speeltjes in de bekende doosjes van de Happy Meals – iets met die aanbeveling kunnen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024