Opgroeien

Cartoon Network lanceert buddy-platform tegen pesten: ‘Wees een maatje, geen pestkop’

Pesten is een probleem waar bijna alle kinderen op de basisschool mee te maken krijgen, en dat is natuurlijk niet OK. Daarom roepen tv-zender Cartoon Network en grappenmaker Arie Koomen kinderen in Nederland op om zich actief in te zetten tegen pesten. In samenwerking met De Kindertelefoon en jeugdkrant Kidsweek creëerde Cartoon Network een platform voor kinderen, leraren en ouders die met pesten te maken hebben. Het initiatief ‘Wees een maatje, geen pestkop’ gaat vandaag van start en maakt gebruik van Cartoon Network’s animatiestijl en vertelkracht om pesten aan te pakken op een manier die kinderen motiveert te praten over hun ervaringen, een goede vriend/vriendin te zijn en hulp te bieden aan anderen.

Het online platform, buddy.cartoonnetwork.nl, geeft kinderen informatie over pesten met enkele vuistregels hoe je ermee omgaat. In nieuwe animatiespots wordt duidelijk gemaakt wat de gevolgen zijn van pesten, gezien vanuit verschillende perspectieven: de pester, de toekijker en het mikpunt. De Nederlandstalige video’s kan ik nog niet insluiten, maar een van de originele Engelstalige filmpjes (de campagne startte daar eind vorig jaar al) zie je hieronder.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=1_9M4nP4-EE]

Een ieder zou zich moeten houden aan de zeven punten van de ‘maatjescode’:

  1. Gedraag je als je eigen beste vriend — behandel andere zoals jij behandeld wilt worden;
  2. Wees aardig en zorgzaam — veroordeel anderen niet, iedereen heeft een vriend nodig;
  3. Wees eerlijk en betrouwbaar;
  4. Wees loyaal en kom voor anderen op als ze dat nodig hebben;
  5. Durf ‘het spijt me’ te zeggen als je een fout hebt gemaakt;
  6. Steun een ander als die een slechte dag heeft;
  7. Maak plezier met je vrienden en nodig anderen uit om ook mee te doen.

In Nederland zet Arie Koomen de boodschap op luchtige wijze kracht bij, om kinderen aan te zetten over het onderwerp te praten. De comedian vindt het belangrijk dat hier aandacht voor wordt gevraagd op een manier die kinderen aanspreekt. In België vervult televisie- en theateractrice Tine Embrechts deze rol.

Het online ‘Buddy Network’ is vanaf vandaag beschikbaar voor kinderen, leraren en ouders. Tevens worden diverse spots over pesten uitgezonden op Cartoon Network. De campagne tegen pesten wordt tevens ondersteund door jeugdkrant Kidsweek, die via de lesbrief op scholen aandacht vraagt voor de anti-pestencampagne. De lesbrief is gekoppeld aan een actie, waarmee de winnende klas een comedymiddag wint over het thema pesten met een persoonlijk bezoek van Arie Koomen.

“Ik ben Arie Koomen, ik ben comedian en ik vind pesten helemaal niet grappig. Ik ben nooit gepest maar was daar wel bang voor. Ik zag wel wat het met iemand doet. Helaas was ik toen niet in staat om te handelen. Ik miste een cape en was waarschijnlijk zelf bang om doelwit te worden. Ik wil nu aandacht vragen voor het probleem en kinderen vertellen dat je makkelijk iets aan pesten kunt doen: ermee ophouden! Simpeler kan het niet. Help elkaar en voordat je het weet heb je misschien wel een vriend(in) voor het leven.”

Kindertelefoon luidt noodklok 
Pesten gebeurt overal: op school, op de sportclub, op internet en tijdens het spelen. Sommige kinderen denken dat ze alleen een grapje uithalen, maar als kinderen iemand anders expres pijn doen is dat pesten. Kinderen die gepest worden, voelen zich bang en alleen. Deskundige partner in de anti-pestencampagne is De Kindertelefoon, de organisatie die in gesprek gaat met kinderen en jongeren vanuit het anonieme en vertrouwelijke standpunt. De Kindertelefoon luistert, ondersteunt en geeft informatie en advies over alles wat kinderen en jongeren bezig houdt.

Pesten is een onderwerp waar veel over gebeld, gechat en in de kennisbanken gezocht wordt bij de Kindertelefoon. Meer dan 18.000 kinderen en jongeren belden in 2014 De Kindertelefoon over pesten, meer dan 5.000 chatgesprekken hadden het onderwerp pesten en meer dan 7.000 keer werd in de kennisbanken gezocht op het onderwerp pesten. Deze cijfers geven aan dat het probleem van pesten in Nederland groot is en dat hier blijvend aandacht aan gegeven moet worden. De Kindertelefoon luidt de noodklok, omdat de aard van het pesten steeds heftiger wordt: “Het gaat 24 uur per dag door.”

Tweederde van de kinderen is gepest
Uit een onderzoek van Cartoon Network in samenwerking met De Kindertelefoon en Jeugdkrant Kidsweek blijkt dat maar liefst 67% van de kinderen zelf weleens gepest is. Dit varieert van in het verleden gepest te zijn tot nog steeds gepest te worden. De helft (49%) van de kinderen geeft aan op school gepest te worden. Van de ondervraagde kinderen geeft 71% aan iemand te kennen die is of wordt gepest. Opvallend is dat 42% van de kinderen het aan niemand vertelt als ze zelf gepest worden of iemand kennen die gepest wordt. De reden hiervoor is dat ze het niet durven te vertellen of denken dat ze niet geloofd worden. Van de kinderen geeft slechts 36% aan dat ze het aan hun ouders, familie of aan een leraar vertellen.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019