Opgroeien

Een-tweetje: Louisa (18) en Shirley (16)

Elke maand voelen we twee jongeren uit het Red Chocolate TrendSquad aan de tand. Wat zijn opvallende trends? Wat is goede reclame en welke merken zijn hot bij jongeren zoals zij?

Deze ervaringsdeskundigen geven antwoord: Louisa, 18 jaar, studeert Sociaal Cultureel Werk en doet graag leuke dingen met haar vriendinnen zoals shoppen en culturele activiteiten.

Shirley, 16 jaar, zit in 5VWO en houdt van lezen, schrijven, sporten, slapen en tekenen.

Welke media gebruiken jullie om contact te houden met vrienden en familie?
Louisa: Ik gebruik Facebook en Twitter.
Shirley: Die twee gebruik ik ook het meest!

Boek of e-reader?
Louisa: Boek! Ik ben een echte leesfanaat. Een boek van 400 pagina’s heb ik makkelijk in één dag uit.
Shirley: Ik kies ook voor een boek, dat is gewoon fijner lezen dan een elektronisch apparaat. Ik weet dat de meeste e-readers nu zo gemaakt zijn dat ze weinig schade aan je ogen kunnen verrichten, maar toch loop ik liever helemaal geen risico.

Macbook Pro of de nieuwe Acer-laptop met touchscreen?
Shirley: Een Macbook Pro gaat lang mee, is erg licht en ook handig voor je studie. Daar komt bij dat er ook veel programma’s op zitten die niet beschikbaar zijn voor Windows. Ook vind ik het besturingssysteem simpel en efficiënt.
Louisa: Ik heb me nooit veel verdiept in de technologie, maar ik vind touchscreen erg fijn. Daarom zou ik voor de laptop met touchscreen kiezen.

Supermarkt zelfstandig doorlopen of je route uitstippelen met de app?
Louisa: Zelfstandig doorlopen! Dan zie je soms dingen die niet op je lijstje staan maar toch lekker zijn.
Shirley: Ik loop ook liever zelfstandig de supermarkt door. Een speciale app die de route voor je uitstippelt vind ik iets te ver gaan. We besteden al veel van onze tijd aan technologie, en zoiets simpels als boodschappen doen moet dan gewoon zelfstandig gedaan worden.

Solliciteren in real-life of via de videochat?
Shirley: Ik solliciteer liever in real-life. Zo kan je de persoon die tegenover je zit beter inschatten en zijn/haar reacties en emoties beter zien. Ik vind het erg belangrijk dat ik een duidelijk beeld krijg van de persoon bij wie ik solliciteer.
Louisa: Ik kies ook voor solliciteren in real-life, want face-to-face een gesprek voeren is altijd fijner dan je te verschuilen achter een schermpje.

Films kijken op televisie of computer?
Shirley: Ik kijk liever films op televisie omdat de kwaliteit beter is. Ook vind ik het fijn dat het beeldscherm groter is, want dan je gezellig met de hele familie een film kijken.
Louisa: De grootte van het beeldscherm vind ik ook erg belangrijk als ik een film kijk, dus daarom kijk ik ze ook altijd op de televisie.

Welke reclame of trend heeft onlangs het meeste indruk op jou gemaakt?
Louisa: Ik vind de reclame ‘Huiselijk geweld stopt nooit vanzelf’ erg mooi. De muziek spreekt me aan en de boodschap erachter is erg goed. Huiselijk geweld valt niet altijd te zien, maar je bent zelf degene die in actie moet komen!

Shirley: De nieuwe ‘hipster’-trend heeft erg veel indruk op mij gemaakt. Deze trend laat zien dat je met oude kleding veel leuke combinaties kunt maken. Veel mensen passen zich nu aan deze hype aan. Er worden steeds meer sites en blogs hierover aangemaakt. Ook sites als Tumblr, Twitter, WeHeartIt en Instagram staan vol met foto’s van sieraden, leggings met print en leuke hoedjes. Zelf ben ik ook beïnvloed door deze hype en heb ik mijn kledingstijl er op aangepast.

Wie is jouw idool en waarom?
Louisa: Beyoncé, ik heb respect voor wat ze bereikt heeft in de muziek. Verder is ze een heel mooi persoon, van binnen en van buiten.
Shirley: Ik heb vrij veel idolen, maar ik kijk vooral op tegen Dita von Teese en Mike Posner. Dita von Teese is één van mijn idolen omdat ze een prachtig figuur heeft, een gezond dieet volgt en dagelijks sport. Ze heeft van buitengewone prostitutie iets sensueels gemaakt waardoor je het lichaam van elke vrouw gaat respecteren. Ze haalt wat verborgen hoort te zijn uit de doeken en is trots op haarzelf, ook al wordt ze veracht door velen.
Mike Posner is een zanger die iets heeft gevonden wat bij hem past en waar hij erg goed in is. Al is hij nog niet zo populair, hoop ik dat hij dat op een dag wel wordt. Hij geniet van wat hij doet en laat anderen meegenieten.

Hoe lang ben jij per dag gemiddeld met je mobiele telefoon bezig?
Shirley: Mijn telefoon staat altijd aan en ik heb hem altijd bij me, maar meestal gebruik ik hem alleen voor WhatsApp of om iets op te zoeken op het internet. Facebook, Instagram en dergelijke gebruik ik niet zo vaak op mijn telefoon.
Louisa: Ik ben heel lang met mijn mobiele telefoon bezig! Mijn lampje wordt rood als ik een berichtje heb, dus zodra het lampje begint te knipperen  kijk ik automatisch op mijn mobiel!

Zit je op een forum of een blog? Zo ja, welke en waarom?
Shirley: Ik zit momenteel op goSupermodel. Ik vind het leuk om nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe verhalen te lezen. Ook heb ik discussies op fora altijd leuk gevonden, en die zijn vrijwel altijd aanwezig op goSupermodel. Er is geen leeftijdsgrens op deze site dus het maakt niet uit of je 9 of 16 jaar bent, je vindt altijd wel wat om te doen en wat om over te praten.
Louisa: Het enige forum waar ik op zit is ook goSupermodel. Verder lees ik wel eens fora en blogs waarop ik geen eigen account heb. Tenzij ik iets wil verkopen zoals concertkaartjes, dan doe ik dit namelijk wel eens op Girlscene.

Wat doe je over 10 jaar?
Louisa: Over 10 jaar ben ik hopelijk gelukkig getrouwd, heb ik mijn eigen sociale werkplaats/bedrijfje, heb 2 of 3 lieve kinderen en heb ik veel goede ervaringen opgedaan in het leven. Maar misschien loopt het allemaal wel heel anders.
Shirley: Ik hoop wat stabiliteit te hebben in mijn leven over 10 jaar. Het lijkt mij leuk om op mijn zesentwintigste al een baan te hebben en een vriend waar ik een gezin mee kan opbouwen.

Previous ArticleNext Article
Wim is werkzaam als creatief bij online jongerencommunicatiebureau Red Chocolate in Haarlem. Hier ontwikkelt hij campagnes samen met jongeren voor merken met lef. Wim legt graag het initiatief in de handen van jongeren, om te kijken hoe zij merken tot leven kunnen brengen. Reacties kun je hieronder plaatsen, mailen kan naar wim@redchocolate.nl en op Twitter volg je @Wimm88.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021