Deze maand lanceerde Vodafone een nieuwe prepaid-dienst, Vodafone YOU, met de campagne ‘Power to the Prepaid People’. In lijn hiermee gaf het merk letterlijk de regie uit handen en bood Nederlandse jongeren de kans om zelf de nieuwe online commercial te creëren. In een 48-uur durende productiemarathon gingen zes uitverkoren prepaid-gebruikers aan de slag, samen met het bekende YouTube-duo Cinemates. De jongeren werden gevraagd om de commercial binnen 48 uur te bedenken, te registreren en te monteren en werden hierbij volledig vrij gelaten.
Dit resulteerde in onderstaande humoristische online video van 30 seconden, waarin de jongeren vanaf diverse settings laten zien dat zij betrokken willen zijn bij de wereld om hen heen.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=uqoOuPlR3Ko]Onder het uitgangspunt ‘bye bye, saaie reclamespots’ werden creatievelingen* vanaf 16 jaar gevraagd om te laten zien hoe reclame er volgens hen uit moet zien. Tijdens de productiemarathon afgelopen weekend bivakkeerde de crew 48-uur lang in de Cinemates Studio’s in Amsterdam Noord. “We vonden het gelijk een super tof initiatief. Met onze eigen producties geven we een kijkje in ons leven, dus deze verantwoordelijkheid was nieuw. De vibe binnen het team was positief en we hadden de verhaallijn snel voor ogen. Het was een uitdaging om het binnen de tijd af te hebben, maar het is gelukt. We hebben zo veel lol gehad,” zegt de 19-jarige Kelvin Boerma, één van de twee Cinemates.
Met YOU richt Vodafone zich op jongeren. “De mediaconsumptie van deze doelgroep verandert bijna dagelijks. Waar eerder veel waarde gehecht werd aan TV, bewijzen platforms als YouTube en sociale media hoe belangrijk engagement is geworden. Het content-aanbod moet daar naadloos op aansluiten en wie weet beter hoe dat werkt, dan de doelgroep zelf? Met YOU voegen we daad bij woord aan ‘power to you’ en gingen we de uitdaging aan om de doelgroep zelf in de driver’s seat te zetten. We zijn trots op het resultaat, op de jongeren die hieraan meewerkten en de Cinemates, Kelvin en Peter. We hadden het zelf niet beter kunnen doen,” zegt Eva Ruiz, hoofd brand & marketing communicatie bij Vodafone.
*Kelvin Boerma en Peter de Harder (Cinemates) regisseerden de commercial. Deelnemers waren Amber Smeele (18 jaar), Brent Egberts (19), Gabriela Kapel (20), Jonaihra Sprock (19), Lennart Schoenmaken (19) en Max Carless (21). Daarnaast waren Het PR Bureau, Buutvrij for Life, MEC en TBWA betrokken. Zie ook de making of.