* Kids van 10 jaar geleden en nu: wat zijn de 3 opmerkelijkste verschillen?
Dat kinderen de afgelopen 10 jaar erg veranderd zijn, hoeven we denk ik geen ouder en zeker geen marketeer te vertellen. Waar we als Loekie in het verleden gewoon een zeer veilige kinderfiets wilde maken die werd aangekocht door ouder of grootouder, maken we nu hippe kinderfietsen die aansluiten bij de trends en de wensen van de kinderen.
Het kind beslist namelijk. En niet alleen in de aankoopfase heeft het kind een doorslaggevende rol. Al tijdens de oriëntatie neemt het kind het initiatief, zoekt naar zijn of haar volgende fiets, en vergelijkt wat er op de markt te verkrijgen is.
Techniek is van grote invloed geweest op de besluitvorming van kids en jongeren. Nog steeds is het zo dat met name de peers belangrijk zijn bij de keuze (wat hebben mijn vrienden), maar dat de trends van deze peers niet meer uit de buurt of schoolomgeving komen, maar in toenemende mate via moderne media. De oorzaak hiervan is de techniek. De tablet bijvoorbeeld was er eerst eenvoudigweg niet. Met de introductie van de tablet is het surfen op internet letterlijk kinderspel en is het internet altijd en overal toegankelijk.
Deze veranderingen hebben ook veel veranderd in zowel onze presentatie als voor ons product. Een website die zeer goed (en snel!) te vinden is en die voornamelijk geschikt is voor tablet en mobiel. Maar daarnaast een product dat het kind aanspreekt. Een fiets moet de authenticiteit van het kind weergeven, ze het gevoel geven dat ze gelijk kunnen meedoen en daarmee een belangrijk onderdeel van de vriendengroep zijn. En dat alles gebeurt nu, snel en moet direct beschikbaar zijn.
Wat we dus bij Loekie hebben gemerkt is dat in plaats van de het product, het kind centraal moet staan. Het kind heeft een aanzienlijk grotere rol in de customer journey gekregen en is meer dan ooit online georiënteerd.
* Hoe gebruiken kids social media?
Sociale media nemen ook toe bij kinderen tussen de 3 en 9 jaar. Hoewel de allerkleinste nog niet aan het posten en vloggen zijn, weten de kids ouder dan 7 jaar precies wat er online gebeurt. Informatie zoek je via Google en instructies bekijk je via video’s op YouTube. Ze bekijken graag vlogs van leeftijdsgenoten of (bekende) mensen waar zij zich mee willen identificeren. Niet zo zeer om hen na te doen maar om een eigen ik te vormen en authentiek te zijn. En dat gebeurt allemaal op hun eigen mobiele telefoon.
Typisch kenmerken van de generatie ‘google kids’.
Dat deze generatie opgegroeid is met de nieuwste technologieën en zich vaak meer dan 10 uur per week online bevindt, wil niet zeggen dat zij alle informatie tot zich kunnen nemen. Filteren in de informatie is lastig voor deze generatie, gezien het vele aanbod. Voor een bedrijf betekent het online aanwezig zijn dus niet dat het interessante informatie is die de doelgroep tot zich wilt nemen.
* In hoeverre heeft internet de marketing omtrent kids veranderd?
Internet is een grote bepalende succesfactor geworden van marketing voor deze generatie. Alles is namelijk altijd en overal bereikbaar, 24 uur per dag. Techniek is van grote invloed geweest op de besluitvorming van kids en jongeren. Iedere customer journey speelt zich steeds vaker (gedeeltelijk) online af. En dit zien we steeds meer uitbreiden. Omdat er altijd en overal online informatie is te vinden, is het van nog groter belang om online eenvoudig, snel en complete informatie aan te bieden. Daarbij is het een grote uitdaging bij te blijven met de technische ontwikkelingen.
In de marketing voor kids zie je dat zowel de techniek belangrijk is (tablet leading) als ook de media die via de tablets toegankelijk zijn (app advertising, bannering en display advertising in de kidsplatforms etc).
* Op welke manier heeft Loekie ingespeeld op het medium ‘online’?
Loekie heeft online nog veel te maken met de ouders van deze ‘google kids’ generatie. Ook zij verwachten dat informatie en producten overal en snel beschikbaar zijn. Hoewel we in een verouderde branche opereren, waarin we niet altijd alle informatie tot onze beschikking hebben die we zouden willen, verwacht de consument beschikbaarheid en snelle levering van een product. En hoewel we zelf geen webshop zijn, bieden we wel deze informatie op de website. Zo kan een consument zien waar onze producten beschikbaar zijn, zowel online als in een fysieke winkel in hun buurt. Omdat de customer journey steeds vaker online afspeelt en ook de koop online is, willen we de consument online al de juiste informatie meegeven. Een interactieve fietsmaat configurator biedt hier kansen. Hiermee biedt je de consument online informatie die nodig is om tot koop over te gaan.
* Wat is het succes van Loekie?
We hebben met de huidige fietscollectie een groot succes gehad. De fietsen raken de wensen en verwachtingen van onze dealers en van de consument. Maar de kern van het succes op dit moment is het feit dat we onze producten niet langer als het belangrijkste zien. Een product kan nog zo goed en mooi zijn, als de eindgebruiker dit niet zo ziet of vindt, heb je geen succes. Daarom staat bij Loekie de consument centraal. Die kleine Lucas, Sophie en Emma zijn ons uitgangspunt. Zij spelen in hun natuurlijke omgeving, met hun vriendjes. En van deze situatie is de Loekie kinderfiets een onderdeel. Vaak wordt er vanuit het bedrijf alleen maar naar het kernproduct gekeken. Je wordt blind voor de dingen om je heen en er wordt een mogelijkheid gezocht om het product in de markt te zetten. Loekie bekijkt de markt nauwkeurig en ziet het product van een afstandje. De fiets wordt passend bij de situatie van het kind gemaakt, in plaats van andersom.
Daarin blijven we veranderen en vooruit kijken. Want succes is een momentopname. Wat vandaag succesvol is, kan morgen alweer verouderd zijn.
Sanne Weber, Marketing Coordinator, Loekie, spreekt op het congres Trends in kids, jongeren en familie marketing, op 26 september a.s. in Apenheul, Apeldoorn.