Seks & relaties

Sensoa-campagne spoort jongvolwassenen aan zich te laten testen: ‘Share love, geen soa’

Het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid Sensoa heeft een nieuwe campagne gelanceerd om jongvolwassenen aan te sporen zich te laten testen op soa’s voor ze in een nieuwe relatie het condoom weglaten. Onder de slogan ‘Je hoeft geen slet of player te zijn om eeen soa te krijgen’ weerlegt de campagne het vooroordeel dat enkel wie seks heeft met (veel) wisselende sekspartners, kans loopt op een soa; ook personen in vaste relaties hebben kans op een besmetting, indien één van hen ooit seks zonder condoom had.

Soa’s, en vooral chlamydia, komen vaak voor binnen de leeftijdsgroep van 15 tot 35 jaar. Volgens schattingen is 1 op 20 jongeren en jongvolwassenen besmet met chlamydia. Daarom wil Sensoa vooroordelen weerleggen en deze doelgroep aanzetten zich te laten testen op soa’s, dat kan bij elke huisarts of gynaecoloog. ‘Share love, geen soa’ is niet toevallig de baseline; voor het eerst wordt gesproken over soa in de context van relaties. ‘Sharing’ is ook zeer populair binnen de doelgroep, zowel via de sharing economy als via sociale media, vandaar deze aanpak.

De campagne loopt via verschillende online en offline kanalen: onderstaande affiches in clubs, toiletten, fitnesscentra en fuifpakketten aan homohoreca, beelden op bussen in alle (studenten)steden en de tekst ‘Share een fiets, geen soa’ op zadelhoesjes. Verder worden condooms verspreid op de Flair Shopping Day en in clubs via het Quality Nights Netwerk van VAD.

sensoa affiches

Ook sociale media worden ingezet. Op YouTube zullen prerolls verschijnen met een vrijend koppeltje (zie hieronder), op Facebook is een filmpje te zien met hetzelfde koppel. Beide filmpjes zetten uiteindelijk aan tot doorklikken naar Seksualiteit.be, de site over seksuele gezondheid van Sensoa.

Ook beroepsgroepen zoals huisartsen en gynaecologen worden geïnformeerd en bewustgemaakt.

De campagne loopt met steun van de Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen en een groot aantal partners. En kritiek is er ook al.

[Creatie door Absoluut]

Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018