Kinderen zijn er altijd en overal. En waar ze zijn, gebeurt van alles. Ze inspireren, consumeren, zijn actief, leren continue en prikkelen bovenal hun omgeving. Kortom, deze dynamische doelgroep haalt vaak het nieuws!
Hieronder een update van de meest opmerkelijke en relevante kids nieuwtjes van de afgelopen weken.
Vloggen voor Villa Pardoes
De Efteling roept jonge vloggers op filmpjes te maken voor de YouTube-Challenge. De opdracht luidt: maak een video, daag anderen uit en scoor zoveel mogelijk donaties voor de kinderen in Villa Pardoes. (Adformatie)
Naar school met de Schoolbox
Deze maand wordt de Schoolbox geïntroduceerd door Top1Toys. Een box voor de jongste kleuters die net naar school gaan. De inhoud van de Schoolbox is nog een verrassing aldus de initiator. De opzet van de Schoolbox doet sterk denken aan de gratis schooltas van Bruna en Ouders van Nu. (Speelgoedenhobby)
Spraaktrainen met de app: Get the Flow
Vodafone en de Nederlandse Federatie Stotteren hebben een stotter app ontwikkeld: Get the Flow. Het doel van de app is om op een toffe manier je spraak te trainen en het zelfvertrouwen van kinderen te boosten. Tegelijkertijd brengt de app kinderen met elkaar in contact, doordat ze kunnen duo rappen met elkaar. De app is onderdeel van Powerful Connections, het brand engagement programma van Vodafone, waarin de netwerk provider laat zien hoe technologie mensen verbindt en de maatschappij kan verbeteren. (AD)
Smaak, maar dan gezond
Sourcy heeft sinds kort water met een smaakje; speciaal voor kinderen. Een antwoord op de vraag naar minder suiker in kinderdrankjes. De drankjes bevatten geen bubbels, geen E-nummers, geen zoetstoffen, geen suiker en geen zuren. Wat dan wel? Het is 99,9% bronwater en 0,1% natuurlijk fruitaroma zoals banaan of sinaasappel aldus Sourcy. Als characters zijn Donald Duck, Mickey Mouse en Pluto ingezet.
Een stap richting verantwoorde drankjes voor kinderen die Pickwick eind 2016 ook al zette door te komen met een nieuwe reeks extra milde en fruitige theeën, speciaal ontwikkeld voor kinderen. (Marketing Online)
Kinderen helpen bedrijven denken
Een samenwerking tussen Ouders van Nu en Prinses Laurentien. Zij heeft als gasthoofdredacteur voor het blad ‘Naar School’ het speciale nummer ‘kinderen aan het woord’ uitgegeven. Dit alles vanuit haar rol als oprichter en directielid van Missing Chapter Foundation, waaronder de Raad van Kinderen valt. Met de Raad van Kinderen denken kinderen in de basisschoolleeftijd (8 tot en met 12 jaar) structureel mee met bedrijven en overheidsinstanties. In het blad komen veel kinderen aan het woord over hun rol als ‘change agent’ en er is aandacht voor duurzame kindermode en –producten. (Nationale Onderwijsgids)
Mattel leert de Chinese markt kennen
Mattel en de Chinese Alibaba Group hebben een strategisch partnership getekend. Een perfecte manier voor Mattel om via de inzichten van Alibaba (440 miljoen actieve e-buyers) de Chinese markt beter te leren kennen. Dit met als doel nieuwe product innovaties, leerhulpmiddelen en educatieve content met Mattel’s favoriete merken en characters als leidraad. (Speelgoedenhobby)
Pop leert kinderen het belang van zonnebrandcrème
De Nivea Doll was in 2016 de meest succesvolle campagne voor een goed doel. Met deze pop leert het cosmeticamerk kinderen dat het belangrijk is zonnebrandcrème te gebruiken. (Adformatie)
1 naam, is dat wel slim?
Blokker Holding heeft enige tijd geleden besloten de speelgoedketens Intertoys, Bart Smit en ToysXL allemaal doorgaan onder de vlag van Intertoys. Maar doet het moederconcern wel goed aan deze koerswijziging? Want het merk Bart Smit wordt vaker gebruikt als online zoekterm dan Intertoys. (Customer Talk)
Blokker Holding heeft besloten om de ombouw van de speelgoedwinkels van Bart Smit naar Intertoys in België voorlopig stil te leggen. Dat tweede merk is immers nog onvoldoende bekend in België. “Er is meer tijd en voorbereiding nodig voor het laden van het in België nog relatief onbekende merk Intertoys”, zegt een woordvoerder van Blokker Holding aan het Nederlandse FD. (RetailDetail)
Vol gas voor de winst met Disney en Warner Bros
Warner Bros en Disney hebben het Cars 3 racespel Vol gas voor de winst (Drive to Win) bekendgemaakt. De game verschijnt tegelijk met de film en bevat volgens de makers meer dan 20 aanpasbare personages, waaronder populaire helden uit de Cars-serie, alsook een nieuwe generatie racers. (Bright)
Samenwerken om kinderen te bereiken
Yoki Network en Young Advertising gaan samen verder als Yoki Network. Yoki Network en Young Advertising vormen samen het grootste advertentienetwerk gespecialiseerd in de doelgroep kids en jongeren. Met ruim 15 jaar ervaring in ‘digital en mobile advertising’ bereikt Yoki Network naar eigen zeggen miljoenen kinderen en jongeren tussen de 3 en 30 jaar. (Adformatie)
Kinderen weten de ombudsman te vinden
Het aantal kinderen dat contact opneemt met de Kinderombudsman stijgt sterk. In 2016 meldden zich ten opzichte van het jaar ervoor twee keer zoveel kinderen. In totaal wisten vorig jaar 327 kinderen en jongeren de Kinderombudsman te vinden met vragen, hulpverzoeken of klachten. (Nationale Onderwijsgids)
Kinderen leren over plastic soep met knuffels
Sea Shepherd creëert een merk om kinderen te leren over de plastic soep. De Pollutoys-knuffels moeten kleine kinderen milieubewust maken. Het zijn acht knuffels die kleintjes tussen de drie en vijf jaar leren over de gevaren van plastic zwerfvuil voor milieu en dieren. Want in de buiken van de knuffels zit allemaal troep zoals een plastic zak, plastic flessen, rietjes, bekers, ballonnen – net als de knuffels gemaakt van stof. (Communicatieonline)
Bezoek de wereld van Nijntje
De wereld van Nijntje is de nieuwste Nijntje-app. Op 16 februari overleed Dick Bruna. Hij veroverde de wereld met zijn creatie Nijntje, waarvan in 1955 al het eerste boekje verscheen. Ondanks dat Nijntje dit jaar dus 62 jaar oud wordt, is ze nog steeds razend populair en weet ze ook de jeugd van tegenwoordig nog immer te boeien. Nu ook met De Wereld van Nijntje. In een 3D-omgeving bestuurt jouw kind Nijntje door een virtueel huis. Trek andere kleren aan, ga in bad of ga buiten met Snuffie spelen. (ICreateMagazine)
Heel Nederland viert feest met Jip en Janneke
Woensdag 10 mei gaat de vijftiende editie van de Annie M.G. Schmidt-week van start. De week wordt elk jaar gevierd rond 20 mei, de geboortedag van de schrijfster. Dit jaar heeft de week als thema ‘Heel Nederland viert feest met Jip en Janneke’, waarbij de wellicht bekendste figuurtjes uit haar oeuvre centraal staan. Voor het onderwijs zijn er speciale lessuggesties en materialen, zoals posters en kleurplaten, beschikbaar voor gebruik tijdens de Annie M.G. Schmidtweek. (Nationale Onderwijsgids)
Schoolcampus, maar dan bij de AH
De ‘coolste’ schoolagenda’s, rollen kaftpapier en schriften liggen straks bij Albert Heijn. Want de Schoolcampus, het oude V&D-onderdeel, wordt een onderdeel van de supermarkt. Vanaf maandag 8 mei zijn de eerste agenda’s al te koop. De Schoolcampus van AH claimt de meest uitgebreide aanbieder van schoolspullen in Nederland te zijn. (RTL Nieuws)
Leren vloggen bij HEMA
Op de vlog academy van HEMA leren bekende YouTubers aan kids deze zomer de skills om ook YouTuber te worden. Kinderen kunnen lessen volgen in een HEMA winkel. Vanaf heden onthult HEMA elke week een docent en kun je je inschrijven voor zijn of haar les. (HEMA)