Bij de start van de festivalzomer willen de Belgische Brouwers opnieuw duidelijk maken dat wie nog geen 16 jaar is, geen bier krijgt. Met speciale posters die de muziekfestivals gratis kunnen gebruiken, geeft de beroepsvereniging aan jongeren onder de 16 jaar de boodschap mee dat ze er ‘alles’ mogen vragen … alleen geen bier. De brouwers hopen ook dat het barpersoneel op die manier hen minder alcohol hoeft te weigeren. De Belgische Brouwers houden al jarenlang een actief pleidooi voor een gematigd en verantwoord biergebruik: ‘Een bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand’.
Sinds 2010 is er voor de detailhandel een duidelijke wetgeving die stelt dat je hier geen bier mag verkopen aan wie jonger dan 16 is. Respect voor jonge tieners: iedereen weet dat de meeste jongeren willen experimenteren en hun grenzen aftasten, soms onder druk van hun omgeving. Het drinken van bier maakt hier vaak deel van uit. Voor organisatoren is bier op het festivalterrein belangrijk en zij worden dus meer dan eens geconfronteerd met 16-minners die bier willen kopen. Voor de man of vrouw achter de bar is het niet altijd gemakkelijk om deze jongeren een biertje te weigeren.
De Respect16-campagne* wil inspireren met ‘verantwoorde praktijken’ die barpersoneel helpen kordaat te handelen en geen bier te schenken aan wie nog niet mag drinken, zonder het goede contact met hen als klant in het gedrang te brengen: ‘kleine scenario’s boordevol humor en gezond verstand’.
“Ik hoop dat op een dag deze campagne overbodig zal zijn, omdat iedereen de wet respecteert, maar ook omdat jongeren begrepen hebben dat dit respect nu eenmaal in hun eigenbelang is.” [Sven Gatz, Belgische Brouwers]
“Met Respect16 nemen wij, als festivalorganisatoren, samen met de Belgische Brouwers, onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op.” [Serge Platel, Federatie van Muziekfestivals (FMiV)]
*Respect16 is een sensibiliseringscampagne voor het respecteren van de minimumleeftijd van 16 voor de consumptie van bier. De campagne werd gelanceerd in mei 2008 via affiches en flyers in cafés in heel België en richt zich in een eerste fase vooral tot de horeca-sector, waar 16 als de wettelijke leeftijd geldt voor het serveren van bier. Tegelijk richt men zich ook tot al diegenen die geconfronteerd kunnen worden met de vraag naar bier door 16-minners. Wie deze leeftijdsgrens respecteert, toont immers simpelweg respect voor wie te jong is om alcohol te drinken. De campagne moet verkopers van alcoholhoudende dranken helpen om de huidige wetgeving te respecteren.