Veiligheid

Horeca voert campagne tegen straatroof: ‘Ben jij het waard om beroofd te worden?’

Om het aantal straatroven, overvallen en diefstallen in horecagebieden terug te dringen, hebben Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het ministerie van Veiligheid en Justitie de handen ineen geslagen. Met de lancering van een bioscoopspot, een poster en een (mobiele) website is deze week het startschot gegeven van de campagne ‘Ben jij het waard om beroofd te worden?. Doel is om jongeren te laten zien wat ze zelf kunnen doen om de kans om slachtoffer te worden van een straatroof of diefstal te verkleinen.

De campagne maakt jongeren bewust van de waarde van hun mobiele telefoon of tas. Zij worden aangespoord om hun spullen goed bij zich te houden, dit maakt de kans kleiner dat zij slachtoffer worden van beroving. De helft van alle straatroven worden in het weekend gepleegd, de meeste daarvan ‘s avonds. Het blijkt vooral een grootstedelijk probleem: 79% van de berovingen vindt in gemeenten met meer dan 100.000 inwoners plaats. Bij ongeveer de helft van de straatroven wordt een smartphone gepikt. De meeste slachtoffers zijn jonger dan 25 jaar (54%), de meeste daders ook (bijna 80%).

Via mijnstraatwaarde.nl kan een ieder zijn straatwaarde berekenen. Het resultaat (bijvoorbeeld: ‘Jouw kans om beroofd te worden is gigantisch groot. Jij bent een bierbaas met een heerlijke knoflookadem’) kan vervolgens op Facebook gedeeld worden.

straatwaarde

“De campagne vertelt je wat je zelf kunt doen om de kans dat je beroofd wordt te verkleinen. Je smartphone wegstoppen als je dronken naar huis loopt bijvoorbeeld.”

In tien grote horecagebieden in zeven steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Tilburg en Haarlem) wordt in samenwerking met de lokale politie en gemeente een pakket van maatregelen aangeboden die de criminaliteit in die gebieden moet verminderen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de intensivering van het toezicht, de verbetering van de straatverlichting, het stimuleren van horecabezoekers om bij het afrekenen gebruik te maken van hun pinpas en het uitnodigen van horecapersoneel om deel te nemen aan overvaltrainingen. Daarbij is de samenwerking tussen de partijen van essentieel belang om gezamenlijk ook op te kunnen treden en alert te kunnen handelen.

Duizenden jongeren bezoeken elke week de uitgaansgebieden in de grote steden en veilig uitgaan is een van de speerpunten van KHN. De Taskforce Overvallen en het ministerie van Veiligheid en Justitie ondersteunen deze campagne als onderdeel van een landelijk offensief tegen criminaliteit in horecagebieden.

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie lanceerde eind vorig jaar ook al de campagne ‘Straatroof is Triest’, om jongeren bewust te maken van de gevolgen van straatroof voor zowel dader als slachtoffer.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019