Veiligheid

Harde beelden in campagne Infrabel moeten spoorlopers afschrikken

Ondanks alle inspanningen om dit levensgevaarlijke gedrag in te dammen, lopen steeds meer mensen de sporen op waar dat verboden is. Zo is het aantal spoorlopers in België tijdens de eerste zes maanden van 2015 gestegen in vergelijking met dezelfde periode het jaar daarvoor. Dit jaar vielen zelfs al een dode en een zwaargewonde door spoorlopen. Infrabel, in nauwe samenwerking met Securail, NMBS en de politie, lanceert een nieuwe en harde bewustwordingscampagne om spoorlopers te confronteren met de realiteit.

Heel wat mensen schatten de snelheid van een aankomende trein totaal verkeerd in; het is niet omdat jij een trein ziet dat de treinbestuurder jou ook ziet. Om mensen daarvan bewust te maken, werd voor deze campagne een crashtest met paspoppen en een werktrein van Infrabel uitgevoerd (NB speciaal hiervoor werd het spoor buiten dienst gesteld zodat iedereen veilig kon werken).

De test was eenvoudig. De treinbestuurder rijdt 80 km/u. Net na een overweg staan meerdere poppen op de sporen. De treinbestuurder doet er echt alles aan om zo snel mogelijk te stoppen. Maar ondanks het feit dat hij volop remt en ‘maar’ 80 km/u rijdt (de meeste treinen op het Belgische spoornet rijden sneller), zijn meerdere aanrijdingen niet te vermijden. De remafstand is langer dan 400 meter! De boodschap is duidelijk: illegaal op de sporen lopen is levensgevaarlijk en een trein op snelheid kan niet meteen stoppen.

Het is de eerste keer dat Infrabel voor zijn bewustwordingscampagnes met dergelijke harde beelden werkt. Niet om te kwetsen — het is een bewuste keuze om aan alle spoorlopers de realiteit te tonen, hen te laten zien wat de gevolgen kunnen zijn. Het kan niet genoeg benadrukt worden: “Voor je eigen veiligheid, loop nooit op de sporen. Je leven is een omweg waard.”

Om zo veel mogelijk mensen te bereiken, wordt de video in alle bioscoopzalen in België getoond en in alle grote stations hangen affiches van de nieuwe campagne. Daarnaast wordt er ook zwaar ingezet op de sociale media en is er de website www.loopnooitopdesporen.be met extra informatie. De beelden van deze campagne worden daarnaast gebruikt om te sensibiliseren in scholen van het secundair onderwijs die in de buurt van spoorinfrastructuur (hotspots) liggen. Men wil zo veel mogelijk jongeren bereiken omdat we merken dat het vaak zij zijn die op de sporen lopen. 

Naast sensibiliseren wordt er ook ingezet op technische maatregelen: afsluitingen, struikelmatten en camera’s. Spijtig genoeg is ook een repressieve aanpak nodig om overtreders op andere gedachten te brengen — zware boetes voor overtreders dus.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019