Werk

Manifest van McDonald’s: ‘Wij geloven in de jeugd van tegenwoordig’

McDonald’s België en zijn franchisenemers maakten onlangs bekend hoe ze zich concreet op lange termijn zullen engageren voor de jongeren. De keten fastfoodrestaurants wil binnen drie jaar 500 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd hebben (75% daarvan voor jongeren onder de 25 jaar; het gaat vooral om lokale banen met gemiddeld ongeveer 40 nieuwe arbeidsplaatsen per nieuw restaurant), investeert in de medewerkers in de vorm van minstens 250.000 opleidingsuren tegen 2017, en spreekt steun aan de jongeren uit via een manifest: ‘De jeugd van tegenwoordig, wij geloven er in.’

In de huidige moeilijke economische omstandigheden staat de tewerkstelling onder druk. Vooral jongeren worden zwaar getroffen. De managers van de vestigingen met de gele M voelen zich aan deze jongeren verplicht om zich voor hen in te zetten. Daarom gaan ze de drie genoemde verbintenissen op lange termijn aan om hen te steunen. Dat komt ook tot uiting in de video hieronder, die vanaf deze week te zien zal zijn op tv en in de bioscopen.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=f4Cp_bPTxOg]

“McDonald’s België en zijn franchisenemers willen de jongeren steunen, omdat ze mee McDonald’s hebben opgebouwd en tot de meest kwetsbare groep op de arbeidsmarkt behoren. Elke dag vertrouwt McDonald’s hen de sleutels van het bedrijf toe.” [Stephan De Brouwer, CEO van McDonald’s België]

McDonald’s België en zijn franchisenemers kennen de jeugd naar eigen zeggen maar al te goed en hebben sinds lang een vertrouwensband met hen opgebouwd. Tegenwoordig is 57% van de 3.347 McDonald’s medewerkers jonger dan 25 jaar. Voor de helft ervan gaat het om een eerste werkervaring. Opleidingen starten vanaf de eerste werkdag. Zo leren nieuwkomers meteen praktische vaardigheden aan (zoals de regels inzake hygiëne en voedselveiligheid) alsook soft skills (zoals werken in teamverband). Dankzij die opleidingen en vaardigheden komen de jongeren voor meer jobs in aanmerking; 90% van de huidige 467 managers is als teamlid gestart.

Hieronder zie je het manifest voor de jongeren, dat McDonald’s België en zijn franchisenemers eind januari 2015 ondertekend hebben en dat het vertrouwen van McDonald’s in de jongeren in de verf zet.

mcd manifesto

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019