Werk

Proefschrift over generatie Y: ‘Organisaties niet klaar voor nieuwe generatie baanzoekers’

Organisaties in de techniek, zorg en overheid zijn niet aantrekkelijk voor de nieuwe generatie baanzoekers. Het werk dat zij aanbieden sluit onvoldoende aan op de voorkeuren van jongeren. Vooral de technische sector zal veel moeten doen om aantrekkelijker te worden. Bedrijven uit deze sector doen er goed aan om te investeren in meer afwisseling en ontwikkeling in het werk en de werkomstandigheden op orde te brengen. Dit concludeert Stephan Corporaal in zijn proefschrift Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling, waarmee hij eind deze week promoveert aan de Open Universiteit.

Corporaal weerlegt in het onderzoek veel vakpublicaties over generatie Y waarin wordt gesteld dat de nieuwe generatie baanzoekers geheel anders is dan voorgaande generaties. Generatie Y zou op zoek zijn naar allerlei nieuwe vormen van werken, vrijheid en zingeving. Uit zijn onderzoek blijkt juist dat jongeren veel conservatiever dan gedacht zijn: ze eisen structuur en duidelijkheid. Ze willen weten hoe, wanneer en waarom ze hun werk moeten doen en zijn op zoek naar organisaties die een duidelijk uitgetekend traject aanbieden met afwisseling in werk en functies, gecombineerd met goede begeleiding. Corporaal toont bovendien aan dat de voorkeuren tussen lager en hoger opgeleide jongeren nauwelijks verschillen.

In het proefschrift worden de voorkeuren van jongeren vergeleken met de kenmerken van werk zoals ervaren door medewerkers in de techniek, zorg en overheid. Uit die vergelijking blijkt dat de organisaties in deze sectoren niet voorzien in de behoeftes van jongeren, met name op het gebied van opleidings- en doorgroeimogelijkheden, werkomstandigheden, afwisseling en duidelijkheid. In de technische sector sluiten bovendien de flexibiliteit in werkdagen, de fysieke werkplek en de sfeer in de organisatie niet aan op de voorkeuren. Weliswaar zijn er ook overeenkomsten, maar organisaties benadrukken die sterke punten niet of nauwelijks in hun wervingscommunicatie met als gevolg dat hun wervingskracht beperkt is.

De uitkomsten van het onderzoek geven concrete oplossingsrichtingen om de aantrekkelijkheid van organisaties voor jongeren te verhogen. Zo doen bedrijven er goed aan minder te denken in termen van functies, maar meer in brede ontwikkelingstrajecten met mentorships, verschillende projecten en regelmatig wisseling van team en functie. Verder is het verstandig om niet zozeer te investeren in ‘het nieuwe werken’, maar juist in duidelijkheid, structuur en feedback.

De uitkomsten van het onderzoek benadrukken ook de noodzaak voor het veranderen van het onderwijs. Door de te veilige omgeving binnen de school en gestructureerde manier van onderwijs hebben studenten allerlei onrealistische verwachtingen voor werk. Zij verwachten meer structuur, duidelijkheid en eerlijkheid dan organisaties ooit kunnen bieden. Het beroepsonderwijs doet er dan ook verstandig aan om meer aandacht te besteden aan vaardigheden als aanpassingsvermogen, improvisatievermogen en de omgang met tegenstrijdige en onevenwichtige eisen. Ook liggen er kansen om bedrijven te ondersteunen bij het ontwikkelen en uitvoeren van ontwikkelingstrajecten, die de overgang van school naar werk zullen moeten versoepelen.

Lees ook de samenvatting (pdf) en de verhalen achter de totstandkoming (pdf) van het proefschrift. De volledige tekst is binnenkort beschikbaar. Voor bedrijven is er een instrumentarium beschikbaar waarmee kan worden onderzocht in hoeverre zij voorzien in voorkeuren van jongeren.

[Gevonden via o.a. Adformatie.nl; afbeelding uit een advertentie voor een Finse banensite: ‘It’s brainless to work in a job you dislike. New jobs available at monster.fi.’]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019