Kortjes

Kortjes: nieuw kidsmarketingtijdperk, hagelslag als ontbijt, het wijste kind in de wereld, en meer (week 39, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

BBDO and Campbell Soup introduce a new brand mascot, ‘The Wisest Kid in the Whole World’ — basically a little boy with a really long beard who sits atop a pile of rocks, guru-style, and dispenses soup-related advice for parents (AdFreak)

Why exactly are Dutch kids the happiest in the world? Dutch kids feel no pressure to excel in school and have very little stress, they have a right to express their own opinions and they can eat chocolate sprinkles on their white bread for breakfast (Finding Dutchland)

Men lose interest in fashion trends and being ‘cool’ at the age of 46, but women put the effort in for a full 13  years longer – focusing on their appearance and general fitness until at least  age 59 (DailyMail)

Millennial men care about what they wear — they’re seeking out discounts and coupons, leading retailers and brands to grow menswear options, especially for these young consumers: “I wear your granddad’s clothes, I look incredible” (Ypulse)

If you think Hollywood is ruthless when it comes to jettisoning celebrities, today’s girls (and probably boys as well) are even quicker to show no mercy; showbiz is not where they go for examples on how to live their lives (The Guardian)

The most active age group in social networking overall was found in young adults, who also are most active during the evenings; teens are dominating Tumblr, where its user population tends to be younger (NPQ)

With cellphone cameras ubiquitous and many Americans giving in to the urge to document even the most intimate aspects of their lives, revenge porn has opened up new ways to wreak vengeance (NY Times)

Teenagers in California worried that their online posts might jeopardize their future opportunities have gained a measure of recourse in the form of an online ‘eraser button’ (CNET)

A mother with a passion for motoring has named her newest arrival Porsche after the baby was born at top speed in the middle of a supermarket — the new baby joins older sister Mercedes, 3, and brother Alfa, 8 (DailyMail)

On the same day Michelle Obama pushed companies to market healthier food to children, two companies joined the Children’s Food and Beverage Advertising Initiative, the industry’s self-regulatory group that sets nutrition standards for marketing food to kids under 12 (Adweek)

Een op de drie kinderen ontbijt nooit of slechts af en toe, en een vierde drinkt geen melk; de kinderen die wel ontbijten eten vaak iets zoets, zoals een boterham met choco of cornflakes (Het Nieuwsblad)

De 21ste eeuw luidde een nieuw kidsmarketingtijdperk in; de overgewichtsproblematiek groeide en het medialandschap veranderde ingrijpend — het roer ging om, met de focus op  family, harmonie, online, regels, educatie en eengezonde leefstijl (YoungWorks Blog)

De opmars van speelgoedfabrikant LEGO lijkt onstuitbaar; zowel off- als online bouwt het merk aan zijn imperium, waarbij tv-series, online communities, videogames en gerobottiseerde speelgoedcreaties een steeds grotere rol spelen (Emerce)

De helft van de pasgeboren meisjesbaby’s wordt naar verwachting 100 jaar of ouder; hetzelfde geldt voor één op de drie pasgeboren jongens, zo blijkt uit berekeningen van het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NU.nl)

De hersenen van jonge vrouwen lijken extra gevoelig voor alcoholmisbruik; vergeleken met drinkende jonge mannen gaat hun ruimtelijk inzicht harder achteruit, ook het vermogen om fouten te herstellen en impulsen te beheersen loopt bij drinkende meiden de meeste schade op (de Volkskrant)

Jongeren tot negentien jaar zijn de snelst groeiende gebruikers van ‘uitgesteld kijken’; deze groep groeide met een factor vier tussen 2008 en 2012, blijkt uit een meerjarig onderzoek van Stichting KijkOnderzoek (Emerce)

In 2013 zijn tot nu toe al meer 17-jarigen geslaagd voor hun rijexamen dan in heel 2012, blijkt uit cijfers van het CBR; verder blijkt dat de crisis nauwelijks invloed heeft op het aantal jongeren dat examen doet en slaagt (de Volkskrant)

De Nederlandse jeugdwerkloosheid valt vergeleken bij andere Europese landen nog mee, maar toch zien de jongeren de toekomst somber in; 70% verwacht moeilijk of geen baan te vinden na hun afstuderen (NRC)

De High Tech High Tea is een evenement voor vrouwelijke scholieren van 4, 5 en 6 vwo; via een interactieve middag met diverse sprekers, workshops en speeddates moeten de meiden een goed beeld krijgen van wat een technische opleiding volgen nu écht inhoudt en wat je er later mee kunt doen (UT)

De 17-jarige Scholieren.com-blogger Hidde van Koningsveld uit Utrecht is in de race om burgemeester van Utrecht te worden: “Ook om te laten zien dat jongeren méér kunnen dan comazuipen en Project X-feesten organiseren” (NU.nl)

Alle kinderen in Nederland moeten dit jaar met oud en nieuw een vuurwerkbril dragen — dat wordt de inzet van een grote landelijke campagne die binnenkort op alle basisscholen wordt gelanceerd (De Telegraaf)

Schrijfster Agave Kruijssen heeft de Thea Beckmanprijs, de jaarlijkse prijs voor het beste historische jeugdboek, gewonnen met haar jeugdroman De keerzijde van de keizer (AD)

In de Week tegen Eenzaamheid zijn door heel Nederland activiteiten waarbij aandacht wordt gevraagd voor eenzaamheid, en dit gaat niet alleen ouderen aan; van de 12-18-jarigen gaf 20% te kennen te maken te hebben met eenzaamheid (Editie NL)

De middelbare scholieren van nu zullen gemiddeld lager worden opgeleid dan hun ouders, en dat is maar goed ook, aldus de Teldersstichting; vraag en aanbod op de arbeidsmarkt sluiten beter aan als er voldoende lageropgeleiden zijn (Trouw)

Ouders en leraren/schoolleiders vinden dat samenwerking belangrijk is voor de leerresultaten van kinderen, maar worstelen in de praktijk met afbakening van verantwoordelijkheden, aldus de SCP-publicatie Samen scholen (SCP)

Tot slot: de Nederlandse boyband The Snowboys trekken de nodige aandacht met hun eerste single Toen Ik Je Zag, hieronder te zien/horen.

Previous ArticleNext Article
Dennis Hoogervorst
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *