Kortjes

Kortjes: Friends, Ruby Rails, kinderraad, Sesamstraat, kraanwaterdag, Little People Zoo, Veroniklaas, en meer (week 45, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

The digital divide in ownership of mobile media devices in the U.S. seems to have narrowed; at age two, most children are using mobile devices daily and spending comparable amounts of time on television and mobile devices (CBC News)

Putting children to bed can quickly turn from a simple daily activity into an all out war — Netflix hopes to assuage bedtime protests with a new series of five-minute videos: kids can watch an entire episode of Dinotrux 5 Minute Favorites, but then they have to go to sleep (Mashable)

The mushrooming popularity of watching TV serials in concentrated bouts has seen the new verb’s usage explode, according to Collins’s annual survey; ‘Binge-watch’ has been named word of the year (The Guardian)

If you are somewhere between 13 and 20, and particularly if you live in New York, you may find yourself very much in the ‘Friends’ zone, because you watch it methodically, on Netflix, in sequence, through its more than 230 shows (The New York Times)

Minorities are more likely than whites to be passionate about virtual reality and despite the attention paid to Facebook-owned Oculus in the media, Sony’s PlayStation VR is the most recognized brand (Fast Company)

Fitness trackers and smartwatches will remain a hot item through the holiday season, particularly as consumers become more familiar with what’s available and make a distinction between the two product lines (MediaPost)

Over the past several years, Essena O’Neill, an 18-year-old from Australia, has built a social media empire, but recently, O’Neill decided she had had enough; she said she realized she had stopped “actioning her values,” and wasn’t living an authentic life (BuzzFeed)

Millennials won’t hesitate to abandon loyalty for better products and services, according to a survey conducted on behalf of Experian (MediaPost)

GoldieBlox has defined its advertising with feminist messages, so it makes sense that the brand would launch its new action figure, Ruby Rails, with an ad that rails against sexism in Hollywood; the 90-second spot reimagines everyone’s favorite movie heroes (Adfreak)

Yumit’s interactive plate detects when food is eaten, rewarding children with virtual currency they can spend on in-app games (Springwise)

A documentary being screened in schools promotes McDonald’s food as a weight loss tool, but this isn’t sitting too well with some parents (Eater)

Sure, young Americans love their phones, but they also can’t get enough of pizza; pizza is cheap, and it’s what Millennials pay for most often, according to data Venmo pulled (CNN Money)

The more U.S. children watch television commercials for fast food restaurants, the more often their families eat at those restaurants (Reuters)

While some malls cut their Santa bookings in the years following the recession, the franchise seems healthier than ever—and Santa’s power to draw crowds is doubtless one of the reasons; the motivation is parents hell-bent on getting a photo of it (Adweek)

Paypal has accidentally played the Grinch in Britain this holiday, according to several hundred viewers who have lodged complaints about its Christmas ad, claiming the commercial implies that Father Christmas—aka, Santa Claus—isn’t real (Adfreak)

The John Lewis Christmas 2015 ad, the most hotly-anticipated UK ad of the year, has finally landed (Unruly)

Nickelodeon heeft zijn gilde van ongeschminkte pieten gepresenteerd; ze zullen optreden in de sinterklaasserie Op weg naar pakjesavond – Sint vermist! — er zitten witte, getinte én zwarte pieten tussen, maar altijd met hun eigen huidskleur (nrc)

In Friesland speelt een toenemend aantal jongeren het gevaarlijke stikspel, middelbare scholen maken zich hier grote zorgen over en trekken aan de bel; het stikspel is helaas niet het enige gevaarlijke ’vertier’ waar (vooral) jongeren zich mee bezighouden (Metro)

Mannen hebben in hun leven vaker positieve emoties dan vrouwen; ze voelen zich vaker kalm en rustig en zijn ook vaker gelukkig, blijkt uit CBS-onderzoek over het Welzijn in Nederland (CBS)

Een kwart van de Nederlandse jongeren (18-25 jaar) verschoont hun ondergoed niet dagelijks, van deze groep is 78% man; bijna een tiende (9,4%) van de jongeren verschoont zijn of haar ondergoed zelfs maar drie, twee of één keer per week (NU.nl)

Albert Heijn schaart zich in een rij van zo’n veertig bedrijven die naast een raad van bestuur en een raad van commissarissen een kinderraad hebben; onder meer NS, PostNL, Lidl, Jumbo, Tata Steel, TUI, Aegon en de Nederlandse Vereniging van Banken gingen AH voor (NOS)

Jongvolwassenen gaan steeds vaker aan de slag als ondernemer en een steeds grotere groep start vanuit noodzaak als ondernemer, blijkt uit de Global Entreneurship Monitor van onderzoeksbureau Panteia (De Telegraaf)

LinkedIn onderzocht wat de 10 beroepen zijn die Nederlandse ouders het minst goed begrijpen; UI designer blijkt het meest onbegrepen beroep te zijn, socialemediamanager volgt op een tweede plaats (Communicatie Online)

Om de Nederlandse interneteconomie veilig te stellen is het noodzakelijk kinderen in de nabije toekomst een digitaal vaardigheidsbewijs te laten halen, zo staat in een advies van de Nationale Cybersecurity Raad (fd.)

Deloitte, KPN en het nationale veiligheidscluster ‘The Hague Security Delta (HSD)’ organiseerden een kinderdebat over veilig internetten; het debat vond plaats tijdens de Alert Online-weken en is een voorbeeld van meer aandacht voor cybersecurity in het onderwijs (Deloitte)

Kinderen kunnen minder makkelijk geld uitgeven via apps zonder toestemming van de ouders; Apple en Google hebben afgelopen jaar onder druk van onder meer de Europese Commissie hun app-stores aangepast (de Volkskrant)

Hollandsnieuwe en Tele2 zijn onder tieners populairder dan bij andere leeftijdsgroepen, wanneer het op postpaid aansluitingen aankomt; senioren kiezen relatief gezien vaker voor Telfort en Simpel (Telecompaper)

Een recente, wereldwijde Nielsen-studie laat zien dat het vertrouwen in reclame de afgelopen twee jaar redelijk gelijk gebleven is, zowel via earned, owned als paid media; millennials hebben het meeste vertrouwen in advertising (Adformatie)

NPO1 stopt met het uitzenden van kinderprogramma Sesamstraat omdat we steeds minder traditioneel tv kijken en vooral ouders zijn daar ontzet over, maar het is niet aan de politiek om te bepalen hoe laat een programma wordt uitgezonden en de plek waar het te zien is (AD)

De Nederlandse Klaasje Meijer en de Belgische Hanne Verbruggen en Marthe de Pilleceyn zijn de winnaressen van K3 zoekt K3; de zangeressen wonnen de talentenjacht voor de nieuwe formatie van K3 (NU.nl)

Astrid Poot: “Ik vind niet dat techniek verplicht moet, ik vind ook niet dat meisjes geen meisje mogen zijn, maar ik vind wel dat we veel kinderen de kans techniek te leren vaak per ongeluk ontzeggen (omdat we het zelf lastig vinden)” (Maker Education)

De verkoop van drones aan particulieren kent een groeiend succes, maar omdat er bepaalde regels horen bij het gebruik van drones, lanceert de FOD Mobiliteit en Vervoer een sensibiliseringscampagne over het goede gebruik van recreatieve drones (VRT)

Fisher-Price lanceert dierentuinspeelgoed Little People Zoo; de speelgoedfabrikant heeft in Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek een partner gevonden om dat onder de aandacht te brengen — november is ‘Little People-maand’ in het wildlifepark (Marketing Online)

Zo’n 400.000 kinderen in Nederland kunnen door armoede geen pakjesavond vieren; gelukkig voor hen is daar Veroniklaas, een als superheld verklede hulpsinterklaas (Metro)

Veel religieuze ouders denken dat hun kind meer gevoel voor rechtvaardigheid en medeleven heeft dan niet-gelovige kinderen; Amerikaanse wetenschappers stellen deze week dat het precies andersom zit: niet-gelovige kinderen zijn juist vrijgeviger (NPO Wetenschap)

In heel wat Vlaamse basisscholen gaat de FLITS-campagne van start, die duurzame verplaatsingen en verantwoord verkeersgedrag stimuleert; de bedoeling is om beloningen uit te delen aan kinderen die ook in de winter te voet of met de fiets naar school gaan (Knack)

Een nieuwe studie bij Britse kinderen brengt nu heel concreet in kaart welke voeding het sterkst geassocieerd is met gewichtstoename: chips, boter en margarine, gepaneerde vis en kip, bewerkt vlees, frieten, melk, snoep en frisdrank (HLN)

Kinderen drinken teveel frisdrank op school, daarom heeft waterbedrijf Vitens de kraanwaterdag bedacht: een vaste dag in de week waar iedereen op school water drinkt (Omrop Fryslân)

Van de scholieren tussen twaalf en zestien jaar drinkt 20% vijf of meer glazen alcohol tijdens een feestje of andere gelegenheid, blijkt uit de Nationale Drug Monitor van het Trimbos-instituut; het wettelijk verbod om alcohol aan jongeren te verkopen wordt slechter nageleefd (De Telegraaf)

#100dagenzonderalcohol: met die blog over zijn tijdelijke alcoholstop oogst Nick Vinckier (25) een storm aan reacties, hij hekelt de openlijke druk vanuit zijn nabije omgeving om alcohol te drinken in sociale situaties — zetten jongeren elkaar effectief aan tot drankgebruik?  (VRT)

Drugsgebruik door hun kinderen lijkt voor veel ouders een taboe onderwerp; staatssecretaris Martin Van Rijn (VWS) wil ouders helpen om daar verandering in te brengen en drugs wel bespreekbaar te maken — er komt onder andere een speciale website met tips (Rijksoverheid)

En tot slot, klik hier voor een overzicht van internationale programma’s en initiatieven op het gebied van mediawijsheid (mediawijsheid.nl)

Previous ArticleNext Article
Dennis Hoogervorst

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *