Het medialandschap is drastisch veranderd na de opening van het museum in 2006. Drie maanden na de opening destijds werd YouTube pas gelanceerd. Door de groei van het smartphone bezit explodeerde in de volgende jaren het gebruik van social media. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’. Genoeg aanleiding voor Beeld & Geluid voor de bouw van een compleet nieuw Mediamuseum. Het laat zien hoe media werken en tilt de bezoekers even op uit hun eigen mediabeleving, door ze er op afstand naar te laten kijken.
Het museumbezoek start in de Tune In. Hier maken bezoekers met de Museumapp en door middel van gezichtsherkenning hun Mediaprofiel aan. Het Mediaprofiel zorgt ervoor dat je een unieke, gepersonaliseerde museumreis krijgt voorgeschoteld. Daarna wordt hoe we nu leven in de media zichtbaar in vijf zones: Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen. In elke zone is een aantal interacties te spelen en zijn fragmenten te zien die, naast een aantal bijzondere media-objecten, de media van toen, nu en de toekomst duiden.
Ben jij benieuwd naar de opzet van het nieuwe Mediamuseum of wil je weten hoe Beeld & Geluid zich inzet om de mediawijsheid van de jongere generatie te versterken? Kom dan op 26 juni 2023 naar het Kids en Jongeren congres bij Beeld & Geluid waar Helen Meijer, Hoofd Educatie en Luuk Ex, Onderzoeker Mediawijsheid van Beeld & Geluid dit zullen toelichten. Voor meer informatie zie: www.kidsenjongeren.nl/congres
Voor meer informatie zie: www.kidsenjongeren.nl/congres