Als het aan de jongeren ligt komt er een 3e kamer met jongeren. Want jongeren willen meedenken, meedoen met wat er in ons land en daarbuiten gebeurt. Wat een geweldig idee. Jongeren willen gehoord worden. Jongeren hebben dromen en ideeën, en niet alleen over de politiek. Dat bleek wel op TEDx Youth Amsterdam afgelopen zaterdag.
Stel je een zaal voor met 160 jongeren die allemaal hun eigen ideeën en dromen hebben. Sommige om de wereld te veranderen of om hun persoonlijke doelen te verwezenlijken. Ze komen samen op dit congres om hun ideeën te delen en zich te laten inspireren door anderen. Het is erg belangrijk dat wij luisteren naar de ideeën en dromen van jongeren en hun ideeën niet neersabelen. Maar jongeren moeten ook leren om hun ideeën te delen. Delen met mensen die hen verder kunnen helpen. Wij kunnen hen helpen.
'Je hebt makers en dat zijn helden. Dappere mensen die geloven dat je de wereld kunt verbeteren. Daarnaast heb je mensen die alleen maar kijken (toeschouwers) en die reageren. Je toeschouwers, die worden hooguit fans. Die inspireer je en hoef je verder niet zoveel mee. Belangrijk zijn de reageerders. Vervelende reageerders zijn de Leeglopers. Die vinden het stoer om te zeuren. Zij zijn uit op afbreken en maken je idee stuk. Ze raken je in je kwetsbaarheid, voor hen moet je oppassen. Richt je op de leuke reageerders: de opbouwers, zijn helpen je je idee groot te maken.' aldus Astrid Poot, een van de sprekers op TEDxYouth.
De dag stond bol met prachtig inspirerende verhalen van jongeren. Een meisje dat sinds haar 13e de Alp d’Huez opfietst om geld op te halen voor kanker en daar meer van leert dan ze ooit op school zal doen. Iemand die op een tractor de halve wereld afreisde. Iemand die gepest werd op school en een brief daarover schreef naar haar school waarop als volgt werd gereageerd: ‘wij kunnen niets voor je doen maar je schrijft wel leuk’. Nu schrijft ze voor allerlei blogs en bladen.
Ook was er een incubator sessie waarbij jongeren hun vragen konden neerleggen bij andere jongeren waarbij ze geholpen werden hun vragen te beantwoorden. De volgende vragen kwamen aan de orde:
- Hoe kan ik een jongeren conferentie groter maken?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat landen zich aan afspraken houden?
- Hoe kan ik mijn zelfgemaakte educatieve apps promoten…want ik wil rijk worden?
- Hoe kan ik het beste beginnen als ik ondernemer wil worden, ik wil designer mode verkopen.
- Hoe bereik ik de juiste mensen om een 3e kamer op te richten?
- Hoe kan ik mijn muziek promoten?
- Hoe kan ik echt verandering brengen in het huidige onderwijs?
- Wat is de toekomst van Hyves?
- Hoe vind ik geld die geld willen doneren voor mijn filmproject, ik ga namelijk de beste Nederlandse speelfilm maken.
- Hoe kan ik de media gebruiken om invloed uit te oefenen op het zelfbeeld van jongeren.
Ik denk dat wij als volwassenen jongeren heel goed kunnen helpen door ze serieus te nemen en hen te helpen met onze expertise om hun dromen te verwezenlijken. Begin in je eigen omgeving door jongeren te vragen naar hun ideeën en dromen.
Door: Mylene Samuels, SAM Strategische Marketing Kids & Jongeren
Foto: Bart Hoekstra / TEDxYouth Amsterdam