Retail

Sinterklaastrends 2012: lootjestrekken via de smartphone, maar ‘Zie ginds komt stoomboot’ blijft populair

Van de Sinterklaasperiode profiteren niet alleen winkeliers, reclamemakers en artiesten, maar ook PR- en onderzoeks-bureaus. Persberichten vol feestfeitjes buitelen over elkaar heen. Ik pik er hier een paar uit. Sinterklaas wordt dit jaar massaal eerder gevierd. Dat blijkt uit analyse van meer dan 900.000 lootjes van Lootjestrekken.nl en verkoopgegevens van webwarenhuis fonq.nl. Het weekend van 1 en 2 december scoort het hoogst om Sinterklaas te vieren, iets meer dan een kwart van de Nederlanders viert pakjesavond het weekend na 5 december.

Slechts een vijfde van de Nederlanders geeft elkaar op 5 december gedichten, surprises en cadeaus. Nederlanders startten dit jaar ook eerder met de voorbereidingen voor pakjesavond; bijna 10% begon in oktober al met inkopen. De piek van de inspanningen voor Sinterklaas ligt echter in november, waar 67% oriënteert op potentiële cadeaus. Opvallend is dat mensen die laat inkopen meer geld uitgeven dan de mensen die vroeg shoppen. Misschien nog wel opvallender is de populariteit van lootjestrekken; op de gelijknamige website is dat dit jaar al meer dan een miljoen keer gedaan, door ruim eenderde via de smartphone.

Deze en meer conclusies zijn verzameld in onderstaande infographic.

Vergeleken met 2011 is het budget van Sinterklaas met 4% gestegen. Dit jaar geeft de Sint gemiddeld 18,45 euro uit aan een cadeau, vorig jaar was dat nog 17,80. Daarmee is het budget van de Kerstman dit jaar groter dan dat van Sinterklaas. Volgens Sinterklaasonderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Bumpeez kijkt 67% van de kinderen wel veel meer uit naar de komst van Sinterklaas dan van de kerstman. Ruim 82% van de ouders zou dit jaar van plan zijn om Sinterklaas te vieren.

Uit onderzoek van DaWanda was al eerder gebleken dat de huidige economische omstandigheden slechts een beperkte invloed hebben op het geven van Sinterklaascadeaus. Van de ondervraagden gaf 40% aan wel iets minder uit te geven dan in voorgaande jaren, maar het Snterklaasfeest wordt zeker niet overgeslagen; 39% besteedt hetzelfde als voorheen en 8% zegt Sinterklaas dit jaar zelfs royaler te vieren. Ruim twee derde denkt onder een totaalbudget van 100 euro te blijven.

Uit een andere peiling, uitgevoerd door Noviodata voor Sinterklaasliedjes.nl, blijkt dat van alle bekende Sinterklaasliedjes 'Zie ginds komt de stoomboot' het meest populair is (24% van de stemmen). Daarna volgen 'Zie de maan schijnt door de bomen' (22%), 'Zachtjes gaan de paardenvoetjes' (15%), 'Sinterklaas kapoentje' (12%) en 'O, kom maar eens kijken' (11%). Helaas is alleen gevraagd naar de klassiekers, anders had 'Zwarte Pieten Stijl' een goede kans gemaakt. Overigens gaf bijna 85% van de ondervraagden in de leeftijd van 18 t/m 29 jaar aan samen met hun kind(eren) de schoen te zetten.

Ongetwijfeld blijft het niet bij het bovenstaande. Wordt vervolgd dus.

En inderdaad… Hieronder enkele updates (28/11, 1/12, 3/12, 5/12):

  • Mede dankzij de enorme populariteit van tablets staat het ouderwetse gezelschapsspel dit jaar in de top 10 van meest populaire cadeaus met Sinterklaas, blijkt uit een peiling onder winkeliers door Detailhandel Nederland. Snoepgoed is traditioneel het meest verkochte Sinterklaasartikel. [Bron: Z24]
  • Sinterklaas gaat met zijn tijd mee, zo merkt Bol.com. De winkel signaleert ten opzichte van 2011 een verdubbeling in het aantal Sinterklaascadeaus dat via een tablet of smartphone besteld wordt. [Bron: Dutch Cowboys]
  • Eén op de tien Nederlanders die vorig jaar nog wel decembercadeaus kochten, slaat dat dit jaar over. Wie wel decemberinkopen doet, kiest in een derde van de gevallen voor een kleiner geschenk. [Bron: AD/GfK]
  • UNETO-VNI verwacht ondanks de economische crisis hoge omzetten met Sinterklaas. Duurdere cadeaus als tablets en spelcomputers doen het goed, maar dit jaar is ook keukenapparatuur, zoals espressoapparaten in trek. Ook kleinere cadeaus, zoals smartphone hoesjes en speakerdocks zijn populair bij Sint. [Bron: persbericht]
  • De aanhoudende crisis heeft weinig invloed op de online Sinterklaasaankopen; online retailers verwachten dit jaar een weekomzet van €128 miljoen, €38 miljoen (42%) meer dan in de periode vóór Sinterklaas. [Bron: RetailActueel/Thuiswinkel.org/PostNL/Blauw]
Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020