Cultuur, Opgroeien

Martijn van de Griendt exposeert foto’s over jeugdcultuur: ‘Forever Young’

Al ruim 15 jaar fotografeert Martijn van de Griendt jongeren over de hele wereld. De tentoonstelling Forever Young, van 1 februari t/m 11 mei 2014 in de Kunsthal in Rotterdam, presenteert een selectie uit zijn oeuvre en zoomt in op zijn foto’s over jeugdcultuur. Als straatfotograaf, werkend in de traditie van Ed van der Elsken, legt Van de  Griendt een generatie jongeren, die nog zoekende is naar haar identiteit, op een open en directe manier vast. Van de Griendts foto’s tonen een bijzonder overzicht van de jeugd van toen en nu, hier in Nederland en elders in de wereld.

In krachtige beelden toont Van de Griendt de kwetsbaarheid en openheid van jongeren in de context van hun eigen sociale groep. Als documentairefotograaf legt hij hen met hun houding, gebaren en blikken haarscherp vast. Al lijken zijn foto’s snapshots, hij laat weinig aan het toeval over. Hij kijkt en wacht geduldig op het voor hem perfecte beeld waarin een subtiele dynamiek of spanning ontstaat.

Bovenstaande foto van Harry (13) voorafgaand aan een ‘emo’-concert in Londen illustreert Van de Griendts werkwijze. Hij portretteert Harry – met houtskool rond zijn ogen, lippenstift en een pony tot  vlak boven de wenkbrauwen – op straat tussen andere emo’s. Emo’s kenmerken zich door een  alternatieve kledingstijl en een emotionele inslag. Zodra de afwezige blik van deze kwetsbaar ogende jongen in zijn kader valt, drukt Van de Griendt af. Hij vangt de momenten waarin jongeren voornamelijk  met zichzelf en met elkaar bezig zijn. Bij zijn reportages weet Van de Griendt snel het vertrouwen van  de jongeren te winnen. Deze manier van werken levert beelden op die puur en direct zijn. De fotograaf  zegt over zijn manier van werken: “Ik probeer er heel erg in te gaan zitten, alsof ik één van hen ben.”

foreveryoung

Speciaal voor de tentoonstelling in de Kunsthal maakt Van de Griendt een fotoboek met circa 50 foto’s uit de tentoonstelling in een exclusieve genummerde oplage.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020