Esports is vandaag de dag een markt van ruim 180 miljard euro, waardoor het 3,5 keer groter is dan de filmindustrie en 7 keer groter dan de muziekindustrie. Daarnaast kijken wereldwijd ruim 500 miljoen mensen naar esports competities, een aantal vergelijkbaar met honkbal, en spelen 2,7 miljard mensen zelf mobiele games. Het formaat van de markt maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om de eigen naamsbekendheid te laten groeien onder de jeugd, maar hoe betreed je deze industrie? Koen Schobbers, de eerste Nederlandse esporter met een topsportstatus, vertelt je hier meer over tijdens het Kids- en Jongeren Marketing Congres, op 27 juni 2022 in de Jaarbeurs!
Koen Schobbers en esports
Koen Schobbers heeft veel verschillende rollen gehad binnen de esports industrie. Zijn carrière begon in 2007 als professionele gamer met het spel Trackmania, waar hij door de jaren heen vele prijzen voor heeft gewonnen. Hij studeerde daarnaast om chirurg te worden, waardoor hij de eerste Nederlandse esporter werd met een topsportstatus. Deze opleiding heeft hij in de wacht gezet om zijn passie te volgen, wat uiteindelijk heeft gezorgd voor prachtige samenwerkingen en kansen, zoals:
- Presentator bij ESPN
- Bestuurslid van de Global Esports Federation
- Oprichter van Koenz
- Oprichter van Parents of Play
- Auteur van ‘Mijn Gamende Kind’
- Professionele spreker bij wereldwijde evenementen
Koen kent de verschillende facetten van deze industrie goed. Hij heeft de ontwikkeling van esports als industrie van dichtbij meegemaakt, ook toen er nog veel stigma was. Hij is dus dé expert die jou kan adviseren over de kansen om naamsbekendheid onder de jeugd te realiseren binnen esports.
Waar komt de populariteit van esports vandaan?
Esports zijn dus ontzettend populair, maar waar komt dit vandaan? Hiervoor maakt Koen de vergelijking met traditionele sporten. De jeugd kijkt naar mensen die op het hoogste niveau presteren met iets wat ze zelf doen of waar hun interesse ligt. Het is een competitieve omgeving die de mogelijkheden van nieuwe technologieën en het internet benut. De mogelijkheden maken het (audio)visueel aantrekkelijk om naar esports te kijken, maar biedt ook de kans om esports in te zetten als sociaal medium. De jeugd spreekt na school online af en ontmoet leeftijdsgenoten. Het is dan ook een belangrijk element in de identiteitsvorming van jongeren. Een andere reden waarom esports populair zijn, is het feit dat esporters erg benaderbaar zijn. Je kan direct met ze communiceren via het online platform, maar ook op evenementen maken ze graag een praatje.
De toekomst van esports
Koen Schobbers ziet de toekomst van esports steeds fysieker worden. VR, AR en MR worden namelijk steeds populairder, waardoor sport en esports gecombineerd worden. Deze combinatie van werelden zorgt ervoor dat ze beide innoveren, esports steeds fysieker en sport steeds technologischer. Gaming en esports zullen daarnaast blijven groeien, het aantal kijkers van 500 miljoen mensen groeit jaarlijks namelijk met 8,7 procent. Het heeft geen grenzen, zowel qua groei als sociaal. Je spreekt en speelt dankzij esports met mensen van over de hele wereld, waardoor het zeker een plekje heeft in de toekomst van sport.
De verschillende kansen voor jouw bedrijf
Esports is op meerdere manieren te vergelijken met traditionele sporten, zo ook op het gebied van sponsoring. Je kiest er bijvoorbeeld voor om teams of evenementen te sponsoren, activiteiten te organiseren met esporters of hen ambassadeur te maken van jouw merk. Het is geschikt voor allerlei branches: van voeding om fysiek en mentaal fit te blijven, tot technologie om te kunnen gamen en educatie als onderdeel van de opvoeding van ouder én kind. De diverse mogelijkheden van sponsoring in esports stellen jou in staat om de potentie van esports te benutten: naamsbekendheid én loyaliteit realiseren onder de jeugd. Jonge consumenten hebben namelijk nog maar weinig merkvoorkeuren als zij op zoek gaan naar een product. Je kan een plek in hun brein veroveren door prominent aanwezig te zijn bij iets wat waar zij passie voor hebben. De jeugd leert hierdoor jouw bedrijf kennen en zij denken aan jouw product als ze iets willen kopen. Je creëert hiermee dus niet alleen naamsbekendheid, maar ook loyaliteit.
Schrijf je in voor het congres
Wil jij weten hoe je esports kunt inzetten om de naamsbekendheid van jouw merk onder de jeugd te verbeteren? Bezoek dan het Kids- en Jongeren Marketing Congres! Koen Schobbers en vele andere experts in het vakgebied vertellen je graag meer, dus schrijf je nu in!