Duurzaamheid

Actie voor energiebesparing: achtste ‘Warme Truiendag’ is grootste ooit

Vandaag organiseren Klimaatverbond en Greenchoice de achtste en grootste Warme Truiendag ooit, met acties van bijna 200.000 deelnemers door heel Nederland. Op school, thuis en op kantoor trekken zij een warme trui aan en zetten de verwarming wat minder hoog. Zo laten zij zien dat ze het klimaat sparen en energie besparen. Elke graad lager, bespaart 7% stookkosten en CO2-uitstoot (als heel Nederland slechts een dag de verwarming een graadje omlaag zet, spaart dat 3,6 miljoen m3 gas uit, zo rekende Milieu Centraal uit: 3,2 miljoen euro en 6,4 miljoen kg CO2).

Energiebesparing wint snel aan populariteit. Steeds meer bedrijven en gezinnen ontdekken hoe weinig moeite het kost en hoeveel geld het direct oplevert en het was zelfs het populairste duurzame voornemen van 2014 voor 62% van de ondervraagden in het Goede Voornemens-onderzoek van ING. Een huishouden kan eenvoudig €600 per jaar besparen zonder op comfort in te leveren: de verwarming een uur voor het slapen uitzetten, ongebruikte ruimtes niet verwarmen en de thermostaat een graadje lager zetten.

Gemiddeld staat de verwarming thuis en op kantoor op 21,5 graden Celcius. Onderzoekster Lenneke Kuijer van TU Delft promoveert vandaag – dat is vast geen toeval – op duurzaam gedrag: “We hebben onze kleding aangepast aan een binnenklimaat van 21,5 graden. Maar we kunnen makkelijk wennen aan een iets lagere temperatuur en ons toch comfortabel voelen. Bijvoorbeeld door ‘s zomers een raam open te zetten en ‘s winters een extra trui of vest aan te trekken.” Tilburg University heeft afgelopen jaar naar schatting €100.000 bespaard door in de winter élke dag de verwarming standaard een graadje lager te draaien en in de zomer standaard een graadje minder te koelen. Van de medewerkers staat 86% achter het nieuwe kantoorklimaat.

Op veel scholen is er deze periode volop aandacht voor het besparen van energie. Veel Natuur- en Milieueducatiecentra bieden een Warme Truiendag-lesbrief. Daarnaast is er lesmateriaal Klimaat & Energie van Greenpeace, waarmee leerlingen van groep 7 en 8 aan de slag gaan. Ook is veel informatie beschikbaar via allerlei nieuwsdossiers, websites en filmpjes over klimaat en energie.

Internationale Warme Truiendag wordt sinds 2007 georganiseerd, rond de verjaardag van het Kyotoprotocol uit 2005. Het Klimaatverbond, een netwerk van lokale overheden dat werkt aan effectief klimaatbeleid, is initiatiefnemer van de Nederlandse Warme Truiendag. Sinds 2013 steunt het duurzame energiebedrijf Greenchoice de campagne. Naast deze voor de hand liggende sponsors haakt in 2014 ook McDonald’s in. Pera & Pasha hebben een unieke, warme Bic Mac-trui gebreid, die te winnen is via de Facebookpagina van de hamburgergigant.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019