Diageo, de producent van drankmerken als Johnnie Walker, Smirnoff en Guinness, helpt jongeren te herinneren dat overmatig drinken kan leiden tot schaamte en verlegenheid. Met een nieuwe pan-Europese online campagne wil het bedrijf meer dan een miljoen jongeren bereiken en hen laten nadenken over de vraag of hun drinkgewoonten gezond en veilig zijn: ‘Think How You Drink’. De aanpak is gebaseerd op insights over wat de meest effectieve wijze zou zijn om met jonge mensen om te gaan. Met humor dat is.
En dus is het eerste onderdeel van de campagne een video die de gênante gevolgen laat zien van teveel drinken op een avondje uit. Wie zijn vrienden (M/V) herkent in bijvoorbeeld de ‘duiker’, de ‘rotonde of de ‘puddingbenen’, kan hen wijzen op de website drinkscalculator.com, alwaar ene Dave vriendelijk lachend zijn hulp aanbiedt (en desgewenst deelt hoeveel calorieën je favoriete mix telt).
“With this video we are deliberately using humour to catch people’s attention. Responsible drinking campaigns in the past have tended either to preach or to scare. There is a place for that type of message but we began this campaign by looking at where young adults communicate. They are talking online and via social media – and we know that humour is a more effective way of delivering a message across those channels. We know that drinking to excess is a serious issue – but our primary concern is to be effective. The message, that drinking can have harmful consequences, is still in there and it is a strong message. We’ve just approached it in a different way.” [Malcolm D’Sa]
De campagne is nu eerst in Engeland gelanceerd en komt daarna ook naar Ierland, Duitsland, Denemarken en Nederland. Benadrukt wordt dat de meeste jongvolwassenen zonder problemen genieten van een drankje op z’n tijd, maar de minderheid die teveel alcohol drinkt verdient blijkbaar wat aanmoedingen om gewoonten te veranderen.