Eten en drinken

Het Nationaal Schoolontbijt 2014 gezonder en minder commercieel: geen hagelslag, reclamevrije lessen

Vanochtend startte de twaalfde editie van Het Nationaal Schoolontbijt, een educatief ontbijtevenement waarbij deze week een half miljoen kinderen op zo’n 2.500 basisscholen samen ontbijten. Na kritiek in 2013 krijgen zij nu een gezonder ontbijtpakket — met vers brood, beleg en fruit, maar zonder hagelslag en sinaasappelsap uit pak. Het ontbijt bestaat in 2014 uitsluitend uit ‘voorkeurs- en middenwegproducten’, zoals het Voedingscentrum die onderscheidt: tarwebolletjes, krentenbollen, volkorenbrood, halvarine, fruitstroop, halvajam, smeerkaas, 30+ kaas, halfvolle melk en appels.

Voor kinderen met een glutenintolerantie zitten er glutenvrije crackers in het pakket. Naast het Voedingscentrum steunen ook Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG), de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nederlandse Coeliakie Vereniging het Nationaal Schoolontbijt. Deze partijen ontwikkelden nieuw lesmateriaal voor alle scholen en tekenden een convenant met de missie om het ontbijtgedrag van basisscholieren te verbeteren.

Het nieuwe – reclamevrije – lesmateriaal bestaat uit korte animatiefilmpjes, printbare werkbladen met allerlei opdrachten en duidelijke lerarenhandleidingen. In een enquête uit december 2013 onder 1.995 leerkrachten van deelnemende scholen geeft driekwart aan graag het gratis lesmateriaal te gebruiken. Gemiddeld geven ze Het Nationaal Schoolontbijt een dikke 8 als rapportcijfer. Als redenen om mee te doen noemen ze het op een leerzame én leuke manier onder de aandacht brengen van ontbijten.

Gezond ontbijtgedrag is aan te leren
Tijdens het ontbijt maakte de organisatie ook de resultaten bekend van een ontbijtonderzoek dat Wageningen UR vorig jaar tijdens Het Nationaal Schoolontbijt deed onder 1.113 kinderen op 12 basisscholen. Daarbij konden kinderen kiezen uit witte broodjes en volkorenbroodjes met een normale en een grappige vorm, zoals een vis, een hartje en een handje. Als de volkorenbroodjes een grappige vorm hadden, aten de kinderen er bijna 2 keer zo veel van. Zeker als de witte broodjes een normale vorm hadden. Opvallende volkorenbroodjes werden door de kinderen ook als lekkerder beoordeeld dan die met een gebruikelijke vorm. Volgens de organisatie bewijst dit resultaat dat ontbijtgedrag van kinderen positief te sturen is en een goede reden om zelf een nog beter voorbeeld te geven met een gezond ontbijt.

Ontbijten voor een goed doel
Elk jaar steunt Het Nationaal Schoolontbijt een goed doel dat kinderen helpt. Dit jaar is dat Make-A-Wish Nederland, de stichting die al 25 jaar wensen vervult van kinderen met een levensbedreigende ziekte. Met symbolische bijdragen voor hun ontbijtjes maken de deelnemende scholen en zo’n 225 gemeenten, waar burgemeesters met een schoolklas ontbijten op het stadhuis, een donatie mogelijk aan dit goede doel.

Bakkers en supermarkten uit de buurt
Tijdens de ontbijtweek zorgen ambachtelijke bakkers en de supermarktketens Albert Heijn, Coop, Hoogvliet, PLUS en Poiesz ervoor dat de ruim 2.500 scholen in het hele land op tijd hun ontbijtpakketten krijgen. Daarin vinden de kinderen naast een gezond ontbijt ook vrolijke placemats en folders met ontbijttips voor hun ouders. Albert Heijn is dit jaar nieuw als partner van NSO toegetreden met de intentie om het educatieve ontbijtevenement groter, gezonder en gevarieerder te maken. Dit past binnen de ambitie van Albert Heijn om kinderen gezonder te laten eten.

Het Nationaal Schoolontbijt is een initiatief van brood.net (voorheen Voorlichtingsbureau Brood) en verschillende partners zorgen voor beleg, fruit en drinken: de genoemde bakkers en supermarkten (voor brood en fruit), Nederlandse Zuivel Organisatie (halfvolle melk en 30+ kaas), Eru Kids (smeerkaas), Frutesse fruitstroop) en Consenza (glutenvrije crackers). Helemaal onafhankelijk is het dus niet…

Zie schoolontbijt.nl voor veel meer info. Daar kunnen moeders (je verzint het niet anno 2014: alleen moeders!) ook een ontbijtcheck doen. Tsja.

ontbijtmama

Tot slot: via de placemats, de ouderflyers met ontbijttips en social media roept Het Nationaal Schoolontbijt kinderen, leerkrachten, ouders en de rest van Nederland op om in de ontbijtweek hun #ontbijtselfie te delen op Facebook en Twitter.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021