Kortjes

Kortjes: ballerina’s bakken, ouders pikken, texturen bepalen, jongeren beleggen, en meer (week 44, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Screen media can become tools for learning if two critical factors are taken into consideration: content and context — when kids are using devices, parents should be active participants (PBS)

Smartphones are ever-slimming, and Samsung‘s just-announced Galaxy A5 and A3 models are another indication of the trend; Samsung highlighted (more than anything else) that these phones were built with young people and social media in mind (Mashable)

In his photo series Death of a Conversation, London-based photographer Babycakes Romero captures people connection with their digital devices rather than with each other — a phenomenon he believes is only creating more pain and social awkwardness to the world (Mashable)

Most Millennials may not have a lifetime of earnings to start a foundation or simply give away, but many of them engage with non-profits, and likely will have the potential to be loyal donors in years ahead (Huff Post)

Kids these days just want to make the world a better place, but they don’t know anything about it — 18-year old Patrick Finnegan founded online news venture WorldState with one goal at heart: helping young people get up to speed on current events (Wired)

DormChat aims to give people a new way to message each other that’s location-based and anonymity-optional — and it’s starting with college students (TechCrunch)

Shuddle is a new service for parents to arrange paid rides for their children; it could be described as an ‘Uber for kids’ (Re/code)

Taco Bell is launching its first dedicated app for iPhone and Android that lets you order whatever you want, from wherever you are; the app is what would happen if an Instagram filter fell in love with Seamless and had a baby (Fast Company)

Instagram’s video ads are officially here; for instance, Disney is promoting its film, Big Hero 6, with a video showing animated characters posing as if they were taking selfies (Adweek)

Toni Petersson is the CEO of Swedish oat-drink company Oatly and he’s also the star of an ongoing series of Toni TV YouTube videos: “For some reason my creative director and agency thought I should sing” (Creativity)

A recent survey found that 72% of parents admitted to taking a piece of their child’s Halloween candy, and 35% of those parents say their kids don’t know they do this (MediaPost)

Walmart is facing major backlash after customers noticed a section on their website dedicated to “Fat Girl Costumes” for Halloween (Elite Daily)

College binge-drinking is a perennial public-health concern, and most recently the concern has been allocated for college women; is there a more obvious cry for definitive playtime than the ongoing popularity of drinking games? (NYMag.com)

This video documents some of the creepier instances of verbal harassment—from more than 100 total—that a woman received during 10 hours of silent walking around New York City; it’s made for Hollaback!to ending street harassment by documenting and exposing the harasser (Adfreak)

The most popular cosmetic surgical procedures for teens include rhinoplasty (nose job), breast augmentation and otoplasty (ear surgery); how young is too young to undergo cosmetic surgery? (Yahoo!)

Clinic Craft is an effort on behalf of NGO Save The Children, where building a virtual clinic on Minecraft can actually help build a real one, saving children’s lives (Osocio)

More moms are admitting that social media can be a serious stress factor in their lives, and a new survey suggests that many of them are thinking about pulling the plug (ABC News)

Wetenschappers gingen na wat er in de hersenen van vrouwen gebeurt wanneer ze foto’s van hun kinderen en hun honden bekijken — ongeveer hetzelfde, zo blijkt (De Morgen)

“Je kunt ons het best vergelijken met een platenlabel of een modellenbureau, alleen zijn onze artiesten geen muzikanten of modellen, maar populaire videomakers op YouTube“, aldus Daan Sip, oprichter van Social1nfluencers (Marketingfacts)

We lijken er vaak niet aan te ontkomen, de strikt bevestigende rolverdeling tussen jongens en meisjes — Blue Band houdt de scheiding strikt in zijn beroepencampagne; nu is het de beurt aan de meisjes, dus worden de ballerina’s van stal gehaald (Marketing Online)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=t_xMBi4wo88]

Bijna 6 miljard euro geven Amerikanen dit jaar uit aan Halloween; in Nederland is het feest niet zo groot, maar de feestdag neemt hier flink in populariteit toe — feestwinkels zien een enorme toename van de vraag naar Halloween-artikelen (NOS)

“Alles aan deze trainingsvideo van de Albert Heijn, waarin cassières gehersenspoeld worden om klanten voor veel te veel geld een kristallen glazenset in de maag te splitsen, trekt uw tenen nog krom als u blootsvoets op een betonnen vloer zou staan” (Geenstijl)

Kips introduceert magere Sprookjesboom-vleeswaren (LevensmiddelenKrant)

De textuur van voedsel bepaalt of jonge kinderen hun eten laten staan of opeten; smaak en kleur zijn minder van belang, blijkt uit onderzoek van het Maastricht UMC+ en de Universiteit Maastricht bij kinderen tussen 2,5 en 4 jaar (NU.nl)

Onlangs publiceerde Wageningen Universiteit een rapport met daarin gegevens over de inname van toegevoegde suikers; Nederlanders blijken gemiddeld 12% van hun energie uit toegevoegde suikers halen, jaarlijks gaat het om 26 kilo per persoon (Food Holland)

Nederlanders hebben in 2013 maar liefst 58 miljoen liter minder frisdrank en vruchtensappen gedronken; volgens de Nederlandse vereniging Frisdranken, Water, Sappen (FWS) dronken we miljoenen liters meer kraanwater (AD)

Veel portiers bij jongerenfeesten denken dat ze hartstikke gezonde tieners binnenlaten, met hun zakken vol verantwoorde yoghurtsnacks en fruitdrankjes; in werkelijkheid zijn de verpakkingen gevuld met sterke drank (De Telegraaf)

Per 1 november stopt Vodafone met het jongerensubmerk Blyk; sinds halverwege dit jaar kende Blyk zo’n 30.000 gebruikers (Telecompaper)

Jongerenzender JIM trekt deze herfstvakantie de jongeren uit hun zetel of van achter hun computer; ze organiseren voor het eerst JIM Explore, een gratis evenement in Gent waar jongeren allerlei dingen kunnen ontdekken (NRC)

De opkomst van nieuwe beleggingsapps maakt het steeds eenvoudiger om te beleggen; de apps spreken vooral jongeren aan — Bux is één van de nieuwe apps, gebruikers kunnen met nepgeld spelen of met echte euro’s (NOS)

Uit een onderzoek blijkt dat tussen de 10 en 20 procent van de Europese beroepsbevolking onder- of overgekwalificeerd is voor het werk dat ze doen; vrouwen en jongeren zijn vaker overgekwalificeerd (NRC)

Oudere werknemers worden over het algemeen gezien als stressbestendiger, terwijl jongere werknemers beter overweg zouden kunnen met nieuwe technologieën; meningen over jonge en oudere werknemers hangen sterk samen met de leeftijd van de beoordelaar (CBS)

Veel jongeren verwachten ook na hun pensionering nog door te moeten werken om financieel rond te komen; liefst 1 op de 5 ondervraagden tot 35 jaar denkt na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd nog betaalde arbeid te verrichten (Verbond van Verzekeraars)

Veel mensen vinden dat pesten in zware gevallen strafbaar moet kunnen zijn., blijkt uit onderzoek van EenVandaag ; zeven op de tien respondenten (71%) vinden dat de wettelijke mogelijkheden om pesten strafbaar te stellen verruimd moeten worden (1V)

En tot slot, klik hier voor mooie foto’s van dansende tieners in 1969 (Mashable)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019