Ouders zeggen dagelijks 27 keer ‘nee’ tegen hun kind, dus Nibb-it start campagne ‘ja zeggen is leuker’

Ouders zeggen op een doordeweekse dag gemiddeld 27 keer ‘nee’ tegen hun kinderen. Met name als deze iets doen wat ze niet mogen, zeuren of vragen om iets lekkers, krijgen ze ‘nee’ te horen. Ook het ’s middags thuis spelen en het avondeten zijn echte ‘nee’-momenten in het leven van het jonge gezin. Dit blijkt uit een onderzoek onder 547 ouders van kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 8 jaar door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Smiths in het kader van de introductie van Nibb-it Happy Ones.

De belangrijkste redenen om volgens de ondervraagde ouders ‘nee’ te zeggen is ‘het stellen van grenzen’ en ‘consequent willen zijn’. Daarnaast geeft 7% toe ‘nee’ te zeggen uit een ‘soort automatisme’ en 3% omdat ze ‘niet zwak willen overkomen’. Met name de 6-jarigen moeten het ontgelden, zij krijgen per dag gemiddeld 31,5 ‘nee’s’ voor hun kiezen, tegen 22 ‘nee’s’ voor de 8-jarigen.

Niet alle ouders zijn even blij met hun ‘ge-nee’: zo schrikt 32% van de ouders van het feit dat men zo vaak nee zegt tegen het eigen kind en voelt 72% van de ouders- met name moeders- zich daar schuldig over. Naarmate hun kinderen ouder worden, gaat dat schuldgevoel bovendien meer knagen. Voelt slechts 60%t zich schuldig als men ‘nee’ zegt tegen de 4-jarige, bij 8-jarigen is dat percentage 71%.

Ruim eenderde (36%) van de ondervraagde ouders zou uiteindelijk vaker ‘ja’ willen zeggen tegen zijn of haar kind. De voornaamste reden om ‘ja’ te zeggen is dat een kind zo een beloning krijgt. Ook vindt 57% van de ondervraagde ouders dat vaker ‘ja’ zeggen een positieve invloed op de sfeer binnen het gezin heeft.

Het onderzoek werd uitgevoerd ter introductie van de ‘Ja zeggen is leuker’-campagne’ ter promotie van de Nibb-it Happy Ones, een nieuwe range producten waar consumenten wat makkelijker ja tegen kunnen zeggen omdat ze minder vet, geen kunstmatige kleurstoffen en een lager zoutgehalte bevatten. De campagne bestaat uit commercials, printadvertentiese en PR.

In de eerste tv-spot speelt de eekhoorn Nibby de hoofdrol als CEO (Chips Executive Officer). Aan MarketingTribune gaf Smiths’ senior brand manager Charlotte Zelders uitleg: “‘Met de Happy-Ones-range en deze campagne willen wij de kloof tussen ouders en kinderen dichten die ontstaat door nee zeggen. Daarmee hopen we ouders en kinderen dichter bij elkaar te brengen.”

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=NxML3QoBR6o] [Creatie door Etcetera]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024