Eten en drinken

Collegetour ‘So You Think You Can Eat’ maakt jongeren bewust van fout eet- en beweegpatroon

De stichting So You Think You Can Eat (SYTYCE) start na de zomervakantie met een collegetour langs Nederlandse middelbare scholen. Met een vernieuwende interactieve workshop die de taal van de jongeren spreekt, moeten ruim 50.000 scholieren bewust gemaakt worden van hun slechte eetgewoontes en gebrek aan lichaamsbeweging. Vooral middelbare scholen worden geconfronteerd met het slechte eetgedrag van een aantal van hun leerlingen, die leven op energiedrankjes en zakken chips en in de pauzes snoep en snacks inslaan.

Ondanks alle voorlichtingscampagnes van de laatste jaren is nog steeds 1 op de 7 Nederlandse kinderen te zwaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Volgens SYTYCE lijken jongeren tussen de 12 en 17 jaar immuun voor reclamecampagnes en goedbedoelde adviezen. “Iedereen heeft het erover, maar kinderen luisteren niet meer naar corrigerende opmerkingen van hun docenten of ouders”, zegt fitness- en voedingsexpert Andy Han van de stichting. De vraag die hij en zijn team zich stelde was dan ook: hoe kunnen we met al onze kennis en ervaring toch die doelgroep bereiken?

Dat mondde uit in een interactieve workshop waarin leerlingen en ouders zien wat er met je lichaam gebeurt als je er slechte eetgewoontes op na houdt en te weinig beweegt. Daarvoor neemt het team onder meer cardio-apparatuur, een tuinhaard, 10 kilo vet en een scooter mee. Leerlingen spelen aan het eind de quiz ‘petje op – petje af’. De kern van de boodschap gaat terug naar de basis: stop met lijnen en diëten, sla geen maaltijden over, eet volgens de Schijf van Vijf en beweeg minimaal een uur per dag.

De collegetour volgt op een succesvolle pilot eerder dit jaar op het Walburg College in Zwijndrecht. Daar deden 1.000 leerlingen mee aan de workshop. Die vertelden er thuis zo enthousiast over, dat 125 ouders aanschoven voor de avondsessie. “Dat was in januari en het is nu nog het gesprek van de dag”, stelt directeur Bart Jan Geers van de school. “Dat geen enkele leerling met zijn mobieltje zat te spelen is ook een teken aan de wand. Na de workshop hebben zich bijna tachtig leerlingen vrijwillig aangemeld voor vervolgsessies in hun eigen tijd. Een jongen is door gewoon regelmatig te eten al zeven kilo afgevallen.”

Volgens Geers is de workshop meer een theatervoorstelling dan een voorlichtingsles. “Ik heb het niet zo op externen die iets komen vertellen, want negen van de tien keer gaat het nergens over. Maar Andy weet de leerlingen wel te raken. Zo toont hij een scooter en vertelt daarbij een schitterend verhaal over de brandstof die zo’n ding nodig heeft. Net zoals het menselijk lichaam elke dag brandstof nodig heeft. Dat zijn herkenbare metaforen en dat is wat je nodig hebt om leerlingen te bereiken.”

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=UapL_K2Hybo&w=560]

Schooldirecties worden overspoeld met dit soort onderwerpen en verzoeken, maar Chantal Kenens van de Dienst Gezondheid & Jeugd (voorheen GGD Zuid-Holland Zuid) juicht het toe als scholen meedoen aan de collegetour. “Er wordt al veel gedaan aan gezonde leefstijl op scholen, maar dit is een bijzondere en vernieuwende vorm. Als directies hierbij aanwezig waren geweest, weet ik zeker dat ook zij enthousiast zouden zijn en ermee aan de slag willen”, zegt zij. “Andy vertelt een persoonlijk verhaal en gaat op een non-nonsens manier aan de slag. Ook goed is dat er aandacht besteed wordt aan leerlingen die op de verkeerde manier lijnen. Dat zien wij in onze cijfers vooral terug bij meisjes die een normaal gewicht hebben en toch willen afvallen.”

sytyceHet team van SYTYCE bestaat uit vier mannen – naast Andy Han zijn dat Frank Klein, Caspar Visser en Robert de Bruin – hebben ervaring in de Fitness & Health-branche en weten een motiverend betoog te houden. Bovendien hebben ze alle vier zelf kinderen in de middelbare schoolleeftijd, waardoor zij het voedingspatroon van de doelgroep dagelijks meemaken en uit ervaring weten wat al dan niet werkt.

De stichting sluit met zijn workshop aan bij het Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) programma dat in diverse Nederlandse gemeenten loopt. Tevens is de workshop een aanvulling op het beleid van ‘De Gezonde School’.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021