Maatschappij

Jongeren pakken stereotypen aan met videoblogs in wedstrijd ‘Weetewa… Ge zijt mijn stereotype niet’

Sensoa en Mediaraven dagen alle Vlaamse jongeren (14-21 jaar) uit om te vloggen tegen stereotypen die de ronde doen over klassieke man-/vrouw-verhoudingen of holebi’s (voor wie het niet weet: een vlog is een ‘video-blog’, een populaire manier bij jongeren om hun mening te geven via een filmpje op YouTube). De wedstrijd ‘Weetewa’ moet jongeren doen nadenken over stereotypen, hokjes doorbreken en homohaat aanpakken. Zij worden opgeroepen om  een filmpje te maken over het thema gender of homofobie.

De 20 jongeren met de meeste likes op hun vlogs, krijgen online coaching en mogen mee op bootcamp om hun vlogtechniek en kennis van het onderwerp te verbeteren onder begeleiding van binnen- en buitenlandse experts. Na afloop van dat traject wikt en weegt een professionele jury van jongeren en televisiemensen  de vlogs en kiest er de beste uit. De zender OP12 brengt in september de beste vlogs uit op televisie. De winnaar krijgt daarbovenop ook nog een GoPro-camera cadeau én een geldprijs van 100 euro. En mag bovendien een filmpje opnemen met Vlaanderens populairste vlogger Zaka.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=4FCX461YlQE]

Ook jongeren uit Nederland en +21-jarigen kunnen winnen in de ‘buitencategorie’. En er zijn ook prijzen weggelegd voor de beste inhoud en de beste techniek.

De wedstrijd past in een breder traject. De organisatoren willen de stem van de jongeren ook na de wedstrijd laten horen en bouwen een Weetewa-lespakket rond fragmenten uit de vlogs. Dit lespakket zal leraren en andere begeleiders van jongeren een waardevol instrument in handen geven om met hun groep het thema gender en homohaat te bespreken.

De wedstrijd is een initiatief van Sensoa en Mediaraven, met steun van de Vlaamse Minister van Jeugd Pascal Smet, RoSa vzw en de VRT (OP12). Vlogs insturen kan tot 1 mei 2014 voor wie meedoet met het bootcamptraject en tot 7 juli 2014 voor de buitencategorie. Alle inzendingen worden geplaatst in kijkerslijsten op YouTube op het ‘Weetewa’ YouTube-kanaal.

[Via X, Y of Einstein]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019