Gezondheid

Campagne voor eenvoudige ingreep om levens te redden: ‘Maak een kind aan het huilen’

Je herinnert je wellicht de fotoserie End Times, bijzonder fraaie portretten van huilende kinderen. Het werd fotografe Jill Greenberg niet in dank afgenomen dat ze de lollies van de kleintjes afpakte om tranen op te wekken, want kinderen opzettelijk laten huilen, dat kan écht niet. Toch is dat juist het uitgangspunt van een opvallende campagne voor Doctors of the World (in Nederland: Dokters van de Wereld), maar dan niet om kunst te creëren maar om levens te redden. Doel is namelijk om geld in te zamelen voor medische benodigdheden voor kinderen in ontwikkelingslanden.

Even pijn lijden bij een arts voor een paar prikken is niet voor niets volgens de hulporganisatie, onderdeel van het internationale Médecins du Monde– netwerk: “Kinderen gaan nu eenmaal niet graag naar de dokter. Onze instrumenten, onze medicijnen of onze kleding brengen hen aan het huilen. Helaas krijgen veel kinderen die kans niet: jaarlijks sterven er vier miljoen kinderen tot vijf jaar aan ziekten die voorkomen hadden kunnen worden. Een eenvoudige ingreep kan hun leven redden.”

De campagne,die gevoerd wordt in Nederland, Duitsland, Spanje, Griekenland, Portugal, Zwitserland, Engeland, Argentinië en Canada,  bestaat uit twee fasen. In eerste instantie hanger er posters van huilende kinderen met de hashtag #MakeAChildCry, wat voor enige nieuwsgierigheid (lees: online zoekgedrag, gespreksstof en ophef) moet zorgen.

maak een kind aan het huilen

In de tweede fase wordt uitgezoomd en zien we waarom de tranen vloeien. Slimme aanpak.

cry2c

cry2b cry2a

cry2d

Naast printadvertenties en buitenreclame wordt ook onderstaande tv-commercial uitgezonden, waarin hetzelfde principe gehanteerd wordt.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=At3Pty6kyas]

Zie makeachildcry.com voor meer informatie en donaties.

[Creatie door DDB° Paris; via The Drum en Adfreak]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021