Voorafgaand aan het Trends in Kids- & Jongeren en Familiemarketing event interviewden wij Iris Heijmans, Teamleider kids & scholen bij War Child. We vroegen haar onder meer naar de belangrijkste verschillen tussen de kids van nu en 10 jaar geleden. Daarnaast geeft ze antwoord op het gebruik van social media bij kids en is ze open over het succes van War Child.
Kids van 10 jaar geleden en nu: wat zijn de 3 opmerkelijkste verschillen?
1. informatiebron
De bron waar kinderen en jongeren hun informatie vandaan halen is grotendeels veranderd. Tweens zitten bijvoorbeeld vastgekleefd aan hun mobiel. En ze zijn bijvoorbeeld goed te bereiken via Instagram. Was het voorheen alleen maar de tv, e-mail en/of de krant, nu laten kinderen zich vooral informeren via Instagram, Whatsapp, Youtube en dus internet (websites van tv programma’s zijn ook populair). Ze kijken nog wel tv. Wij horen ook van kinderen dat ze door iets op tv (offline tv of online tv) op het idee zijn gekomen om in actie te komen. Denk aan een item op het Jeugdjournaal over Syrische vluchtelingen of omdat ze een van onze ambassadeurs op Zapplive of in de Kids top 20 hebben gezien.
2. Acties voor het goede doel (samen of alleen) en de waardering van hun omgeving
Een paar jaar geleden deed je nog vaak in schoolverband iets voor het goede doel. Steeds vaker zien we dat ook kinderen alleen of samen met vrienden iets voor het goede doel gaan doen. Bijvoorbeeld een actie voor het goede doel initiëren en de klas enthousiasmeren en waar de hele klas vervolgens aan mee doet of spullen verkopen op Koningsdag. Vooral jongeren vinden het fijn dat dit ook door hun omgeving wordt gezien. “kijk eens wat ik doe voor de wereld of voor anderen?” Ze krijgen hier waardering of aanzien voor terug, een zgn. emotionele benefit.
3. Communicatiekanaal
Geen kletsen meer via MSN, maar via Whatsapp. Geen Hyves, maar Facebook.
Hoe gebruiken kids social media?
- Tweens maken veel gebruik van Whatsapp, Facebook en Vloggen wordt steeds populairder.
- Youtube wordt veel gebruikt om acties voor War Child te promoten. Ook door leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs. Bijvoorbeeld: Lipdub War Child BS Jeroen – YouTube
In hoeverre heeft internet de marketing omtrent kids veranderd?
Sinds internet is de kans groter dat je rechtstreeks met de doelgroep communiceert i.p.v. via de secundaire doelgroep (ouders of docenten), een kinderkrant of tv. Kinderen zijn makkelijker direct te bereiken.
Wat is het succes van War Child?
Een van onze successen is de schoolmusical. We hebben twee schoolmusicals. Die kunnen achtste groepers opvoeren als eindejaar musical. Het is een mooie manier om kinderen bewust te maken van het thema kinderen in oorlogslanden. De schoolmusicals zijn de afgelopen jaren meer dan 2500 keer opgevoerd in Nederland, maar ook buiten Nederland. Dit jaar bereikten we met de schoolmusical direct 1200 leerlingen en indirect nog veel meer (alle andere klassen, broertjes en zusjes en via media). Dit jaar genereerde de schoolmusical 20.000 EUR voor onze programma’s in oorlogslanden en waren wij met items op het Jeugdjournaal, RTL Boulevard en in diverse andere media.
Op welke manier heeft War Child ingespeeld op het medium ‘online’?
Kinderen, klassen en scholen kunnen bij ons hun eigen online fondsenwervende actiepagina aanmaken. Dit is een makkelijke en veilige manier van actievoeren en geldinzamelen. Ouders, vrienden en bekenden kunnen hun donatie direct overmaken op de persoonlijke actiepagina van het kind of de school.
‘Verantwoorde’ kinderreclame, wat houdt dat in en waar moet je dan aan denken?
Veiligheid staat in alles wat wij doen voorop. Wij vragen kinderen in onze campagnes nooit om geld te geven of om geld in te zamelen, maar we vragen ze om “mee te doen” of om in actie te komen.
Trends in Kids-, Jongeren- & Familiemarketing
Iris Heijmans is een van de sprekers van het congres Trends in Kids-, Jongeren- & Familiemarketing.Tijdens dit jaarlijkse congres krijg je inzicht in de belevingswereld van kids & jongeren, mede in relatie tot hun ouders, en hoe je de connectie creëert met deze doelgroep. Benieuwd naar het programma, de praktijkcases, rondetafelsessies en bootcamps? Kijk dan snel op www.kidsenjongeren.nl/congres.