Gehoorschade door te harde muziek komt steeds vaker voor, met name bij jongeren. Uit onderzoek van Zilveren Kruis, uitgevoerd door TNS NIPO, blijkt dat jongeren echt wel weten dat gehoorbescherming nodig is (76%) en dat áls je gehoorschade oploopt er meestal niets aan te doen is (76%). Toch lijken jongeren niet gevoelig voor de risico’s: 72% gebruikt helemaal nooit gehoorbescherming tijdens het uitgaan. Zilveren Kruis heeft tijdens het Amsterdam Dance Event bezoekers geconfronteerd met een gesimuleerde piep om hen bewust te maken van de risico’s van gehoorschade.
De verzekeraar heeft de proef op de som genomen en jongeren een piep in de oren laten ervaren. Wat ze niet wisten, is dat de piep slechts een simulatie was van echte oorsuizen. Tijdens #ADE15 heeft een taxichauffeur met een verborgen camera de reacties van jongeren vastgelegd die denken last te hebben van een vervelende piep in hun oren, na een bezoek aan een van de vele feestjes tijdens ADE. In werkelijkheid zat YouTuber Mertabi achter deze actie, samen met Zilveren Kruis heeft hij deze ’taxi prank’ opgezet. Ook bekende artiesten zoals StukTV en rapper Negativ moesten eraan geloven. Zie onderstaande videocompilatie.
Voor veel jongeren is het herkenbaar, zo’n vervelende piep of zoem in je oren nadat je een club uitkomt; 57% van de ondervraagde jongeren geeft aan daar wel eens last van te hebben gehad. In veel gevallen gaat zo’n piep vanzelf weer over, en dat is precies de reden waarom weinig jongeren aanleiding zien om preventieve maatregelen te nemen. Maar áls je er last van blijft houden, heb je waarschijnlijk gehoorschade opgelopen. Bijna een derde van de jongeren (30%) is wel eens bang geweest gehoorschade te hebben opgelopen, toch doet slechts 5% iets met dit vermoeden en standaard gehoorbescherming draagt tijdens het uitgaan.
Uit recent onderzoek van het UMC Utrecht blijkt dat festivalbezoekers die geen gehoorbescherming in hebben ruim 5 keer zoveel kans lopen op gehoorschade in vergelijking met bezoekers die wél oordoppen dragen. Jongeren vinden dat ze zelf prima in staat zijn in te schatten wanneer muziek te hard is voor hun oren (69%).
Om deze vorm van ‘branded content’ op te volgen heeft Zilveren Kruis de vijf veel voorkomende vragen van jongeren met gehoorschade beantwoord op de eigen website.