Kortjes

Kortjes: van facebook naar twitter, klaagtweets over school, veilig vrijen, en meer (week 43, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Twitter really seems to be exploding all of a sudden with teenagers; they say, “We’re all transitioning to Twitter, because our parents are on Facebook, and we get a lot of spam on Facebook” (MediaPost)

“Fashion Of” blogs are an important piece in the puzzle of fan costume analysis; they tend to focus on teen television like Glee, Gossip Girl, or Pretty Little Liars — the type of shows that appeal to the denizens of Tumblr and rely on current fashion trends and designers to fill their wardrobes (Daily Dot)

A growing number of researchers are finding a link between social media web-sites like “Facebook” and “My Space” and anti-social narcissistic behavior among certain users; the key is not just what your child is plugging into, but plugging out of (Michele Borba)

Big brands like to tout the number of fans they have on Facebook, but a new study suggests they may want to start focusing more on the core audience who actually engage with their Page; just 6% of fans engage with a brand’s Facebook Page via likes, comments, polls and other means (Mashable)

Parents consistently overestimate their children's optimism and downplay their worries, according to new research by the University of California; secondhand evaluations by parents or other adults of children's emotional well-being need to be treated with caution (ScienceDaily)

Boys are beginning puberty six months to two years earlier than in previous decades, mirroring a trend in girls, according to a new study by the American Academy of Pediatrics; on average boys now undergo the first signs between the ages of 9 and 10 (The Wall Street Journal)

Dr Caspar Addyman: "If you are trying to understand the psychology of humans, it makes sense to start with babies; adults are far too complex, but if a baby does something, it's bound to be a genuine response" (The Independent)

Faced with the possibility of regulatory action, McDonald's has quietly changed how its Happy Meal website interacts with children; the company eliminated its controversial forward-to-a-friend option, which encouraged kids to email e-cards, links and photos to friends and family (Adweek)

Astrid Poot over Cinekid Medialab 2012: "Kinderen hebben veel minder faalangst en gaan gewoon aan de gang, en als het niet werkt is het stom. Goed, wat kunnen wij daar van leren dan? Beschouw het leven van je doelgroepen als een speeltuin…" (Molblog)

Van de Nederlandse jongeren tussen 12 en 25 jaar gebruikt 86% mobiele hardware om online te gaan, zo heeft CBS becijferd; de opkomst van internetten via mobiel komt grotendeels door smartphones (Tweakers)

De nieuwe WODCA-campagne zet het rijden onder invloed van drugs centraal en richt zich specifiek tot jongeren van 17 tot 25; zij kunnen interactief meewerken aan de campagne door hun eigen YouTube-clip te maken (De Morgen)

Inchecken met Foursquare in de slip van je bedpartner…  De creatieve geesten van de AIDS Council betrekken nu ook sociale media in hun campagnefilmpjes gericht op het promoten van veilige seks (HLN; zie afbeelding)

Kinderen moeten op school les krijgen over de impact van pornografie; zo moeten ze leren dat de seks in pornofilmpjes niet normaal is, vindt een Britse vereniging van schoolhoofden (RTL Nieuws)

Scholen moeten het voortaan hebben over seksuele diversiteit; die lessen zouden niet alleen over homo's en lesbiennes moeten gaan, maar ook over 'sletten', zo betoogt sociaalwetenschapper Linda Duits (de Volkskrant)

Jongeren die voorheen in groten getale kozen voor een watersportvakantie in Friesland, ruilen een dergelijke vakantie steeds vaker in voor een net zo dure vakantie aan de Spaanse kust: "Het imago van Friesland is dat van rust en ruimte en dus ook dat er niets te doen is" (De Telegraaf)

Criminaliteit onder jongeren is de afgelopen jaren sterk afgenomen, meldt het CBS; het aantal geregistreerde minderjarige verdachten was met 54.000 in 2011 ruim eenderde lager dan in 2008 (NOS)

Amsterdamse pubers roken, drinken en blowen minder dan leeftijdsgenoten in de provincie Noord-Holland, ook hebben ze minder vaak ongewenste seks; wel zijn ze vaker slachtoffer van criminaliteit dan pubers uit de provincie, schrijft de GGD in Amsterdam (NOS)

Het risico van een verloren jongerengeneratie in Europa is groot geworden, blijkt uit een recente studie van Eurofound; naar schatting 15%, of 14 van de 94 miljoen Europeanen tussen 15 en 29 jaar, is aan het afhaken, luidt de waarschuwing (De Standaard)

Er kan nogal wat fout gaan in campagnes om meisjes geïnteresseerd te krijgen voor bètawetenschap, zegt Charlotte Vlek van SciencePalooza: "Lippenstift en hoge hakken; het beeld dat dit filmpje schetst, is tamelijk onrealistisch" (de Volkskrant)

In Nederland heeft 90% van de kinderen geen interesse in een overname van het familiebedrijf: "Een zorgwekkend signaal, in Nederland is namelijk 70% van de ondernemingen een familiebedrijf en bij veel van die bedrijven speelt op korte termijn de opvolging'' (NU.nl)

Op meer dan 60% van de middelbare scholen in ons land hebben scholieren geen toegang tot draadloos internet; slechts een zeer beperkt aantal scholen biedt onbeperkte toegang tot internet, blijkt uit onderzoek van mobiele provider Bliep (De Telegraaf)

Op de eerste dag na de herfstvakantie bereikt het aantal klaagtweets over school een hoogtepunt, en dus begint Unicef Nederland met een actie op Twitter om het recht op onderwijs in de wereld onder de aandacht te brengen (Marketing Online)

Een studie die een groep kinderen volgde over 40 jaar laat zien dat populaire kinderen gedurende hun loopbaan meer geld verdienen dan de nerds; volgens de Wall Street Journal is een verklaring dat popualire kinderen kennelijk in staat zijn sociaal het spel goed te spelen (Welingelichte Kringen)

Belgische kinderen zitten te veel, meisjes gemiddeld 8 uur en 31 minuten per dag en jongens 7 uur en 58 minuten, concludeerde doctoraatsstudente Maité Verloigne van de Universiteit Gent: "Kinderen zitten op de schoolbanken, voor de tv en voor de computer, maar ze lezen en telefoneren ook zittend" (HBVL)

Mood Media gaat in winkels tv-displays plaatsen waarop continu filmpjes te zien zijn van Studio 100-figuren; de clipjes moeten de kinderen entertainen, terwijl hun ouders aan het shoppen zijn: "Alweer goed bekeken van Studio 100, al is het concept niet echt vernieuwend" (De Standaard)

in Duckstad worden namen en begrippen uit de gewone wereld telkens weer heel vindingrijk aangepast aan de wereld van de eend; Lady Gaga heet er “Lady Kwaak Kwaak” en gebeld wordt er met een “ei-Phone” (Onze Taal)

Toen ze haar kinderen voor het eerst meenam naar de kerk, zocht ze tevergeefs naar een boekje dat kon helpen om uit te leggen wat daar te zien en te horen is, daarom schreef Willemieke Kloosterman(!)-Coster uit Nunspeet er zelf een (Reformatorisch Dagblad)

Wat kinderen dit jaar echt willen voor Sinterklaas of Kerstmis? Meer quality time met hun ouders, zo blijkt uit een enquête; zes op de tien kinderen vinden dat hun ouders te vaak weg zijn van huis, maar slechts een paar ouders zijn zich daarvan bewust (HLN)

Hoe lager op de sociale ladder, hoe minder water, maar hoe meer frisdrank een kind te drinken krijgt; 10% van de eenjarige kinderen drinkt al cola of limonade in plaats van water (Het Nieuwsblad)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021