Onderzoek

MTV-onderzoek: ‘Millennials zijn altijd en overal connected’

Traditionele media nemen nog steeds een belangrijke rol in voor jongeren in Nederland. Maar liefst 93% van de jongeren in de Millennial-doelgroep kijkt dagelijks televisie en ruim driekwart luistert dagelijks naar de radio. De televisie en computer zijn de belangrijkste media apparaten voor Nederlandse Millennials. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek 'Me Public' (pdf) van Be Viacom (MTV, Comedy Central en Nickelodeon) naar het mediagebruik van Millennials (14-34 jaar) onder 5.172 respondenten in deze doelgroep uit tien landen.

Jongeren kijken niet of naar de televisie of gebruiken de computer, maar doen het allemaal tegelijkertijd: tv kijken, telefoon gebruiken, computeren. Meer dan de helft van de Millennials heeft er dan ook behoefte aan dat content, van bijvoorbeeld een favoriet programma, toegankelijk is voor meerdere devices. Het mediagebruik van deze doelgroep is dan ook intensief en zeer divers. De top vijf van het dagelijks mediagebruik van de Millennials ziet er volgens de onderzoekers als volgt uit: 1. internetten (97%); 2. televisie kijken (93%); 3. social media zoals Facebook gebruiken (80%); 4. radio luisteren (77%); 5. kranten lezen (41%).

Ondertussen wordt de mobiele telefoon steeds populairder:

Nederlandse Millennials hebben gemiddeld 180 vrienden op social media. Meer dan de helft van deze groep kijkt naar een programma op aanraden van een vriend, 46% vindt het leuk om met vrienden over een programma te praten tijdens de uitzending. Dit blijft niet alleen in de huiskamer: 27% post zijn mening over een programma op sociale netwerken of binnen een community en een kwart post zijn mening op Twitter. Ruim twee derde (69%) van deze doelgroep stuurt content over merken of programma’s door via chat of e-mail.

Bijna de helft van de Millennials raakt geïnspireerd door advertenties over producten of merken. De grootste bron van merkeninspiratie is televisie, gevolgd door het internet en directe verkooppunten. Televisiereclame wordt nog steeds gewaardeerd door 62% van de Millennials. Een ruime meerderheid zegt grappige advertenties te delen en 46% beveelt merken en bedrijven aan in gesprekken met vrienden en nog eens 29% doet dit ook online.

Gedurende het onderzoek ‘Me Public II’ heeft Be Viacom naar eigen zeggen een formule ontwikkeld waarmee bedrijven zelf een favoriet merk kunnen neerzetten: het toevoegen van emotie versterkt het merk, dit wordt vermenigvuldigd door het merk continu populair te houden onder jongen. Hoe je merk continu populair houdt, wordt niet duidelijk uit het persbericht…

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

2 Comments

  1. Beste Dennis,

    Met een groepje docenten willen we de leeromgeving ingrijpend gaan aanpassen op de wensen van jongeren. Wil je ons helpen? Op 9 november hebben we een overleg in Den Haag, kleine groep, als je erbij wilt zijn, graag. Verneem van je 

    Erwin Sengers

    e.j.a.sengers@hhs.nl

     

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019