Kortjes

Kortjes: Converse vindt schoenen saai, Japanse meisjes doen de Kamehameha, twee vormen van co-creatie, en meer (week 13, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Generation X, Y, and now Z? It’s about time this generation gets properly 'named' – they are a unique group that deserves a better moniker, one that doesn’t just state the obvious but a name that is more of a mantra they can grow with (Popsop)

Millennials were raised in an environment of high anxiety that taught them from a very early age that there is always something around the corner that could hurt you or go wrong, stranger danger was everywhere; they could very well be called Generation Amber Alert (Ypulse)

McDonald's may be the country's No. 1 fast-food chain and one of its most-beloved brands, but when it comes to millennials the Golden Arches says it doesn't even rank among the demographic's top 10 restaurant chains (Advertising Age)

'Shoes Are Boring. Wear Sneakers' is the name of the new global campaign of Converse; Amplify successfully implemented a complex advertising campaign for one of the most beloved sneakers in the world (Branding Magazine; zie de commercial hieronder)

The new campaign by the Anti-Defamation League features several prominent victims of deadly hate crimes from the recent and not-so-recent past, imagining how they might have contributed to the world had they lived (Osocio)

TAC is running 'Roadtrip Forever', a campaign combining traditional storytelling with social media technology; the immersive online video experience integrates users and their friends’ Facebook content, delivering a deeply personalised experience for anyone who ‘takes the trip’ (The Inspiration Room)

Children should be allowed to get bored so they can develop their innate ability to be creative, an education expert says; cultural expectations that children should be constantly active could hamper the development of their imagination (BBC)

Lingerie makers Victoria's Secret has outraged parents after it was accused of 'sexualising' teenage girls; the firm released a range under the slogan Bright Young Things which features tops and thongs with the slogans Enjoy the view, Wild, Call Me and Now or Never (The Sun)

Een nieuwe trend in spe lijkt het land van de rijzende zon te overspoelen; via Twitter uploaden Japanse tieners verschillende foto’s van zichzelf en enkele vrienden, terwijl ze de Kamehameha – de signature move uit Akira Toriyama‘s legendarische Dragon Ball-mangafranchise – uitbeelden (Brainfreeze)

Wat begon als een onschuldige hobby, is voor deze jongeman een echte noodzaak geworden, al zijn de gevolgen ervan minder negatief dan bij andere verslavingen: putpocketing (Humo)

Co-creatie biedt kansen voor vernieuwing en om tot nieuwe inzichten te komen; YoungWorks onderscheidt twee vormen van co-creatie als het gaat om jongeren betrekken bij het probleem van een organisatie: onderzoekende/inventariserende en creërende co-creatie (YoungWorks)

Smartphones en iPads gaan 's avonds ook massaal mee het bed in, kinderen worden er doodmoe van, blijkt uit onderzoek van de NSWO; het gevaar zit hem in het felle licht van de apparaten, dat zorgt ervoor dat kinderen slecht in slaap komen (EditieNL)

De helft van de jongeren is niet merkgetrouw als het gaat om het kopen van een nieuwe jeans, blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit in samenwerking met DVJ Insights; 12-25-jarigen kiezen bij jeans vaak voor meerdere verschillende merken (NU.nl)

Een commercieel goedlopend voorbeeld van de speelgoedwinkel anno 2015 en verder is de JouJou toy store in Salt Lake City, VS; de winkel is één grote verwerkelijking van een droomwereld waar je mag ervaren, spelen en natuurlijk je laten meevoeren in de fantasie van een kind (MarketingTribune)

De Efteling opent in winkelcentrum De Barones in Breda zijn eerste fysieke winkel buiten het park; in deze ‘pop-up store’ – een tijdelijke winkel op een tijdelijke locatie –  worden allerlei Efteling-artikelen verkocht (MarketingTribune)

Als onderdeel van de nieuwe campagne van Axe, 'Leave a man, come back a hero', stuurt de producent van bodysprays straks een Nederlandse jongere de ruimte in; kenmerkend voor de campagne zijn diverse guerrillastunts waarbij de 'Axestronaut' opduikt (MarketingTribune)

Mensen gaan elkaar méér opzoeken, in een vorm van ‘gepland binnenspringen’, bij elkaar thuis, leren we uit een nieuw trendrapport over het leven van de Belg van ILIV; geluk is niet voor de jongeren, maar vooral voor de Empty Nesters, als de kinderen het huis uit zijn (X Y of Einstein)

Onderzoekers hebben geprobeerd de oorzaak te achterhalen waarom jongeren met een lagere sociaaleconomische status minder aan beweging doen; de wetenschappers vinden het belangrijk om jongeren meer te betrekken bij het opstellen van een sportprogramma (Scientias.nl)

De campagne ‘Keihard tegen overvallen’ heeft DOOR Neptunus zestien nieuwe honkballeden opgeleverd; het zijn jongens die op het verkeerde pad waren beland of die kant op dreigden te gaan, sport moet hen een uitlaatklep geven en regelmaat en structuur bieden (Rotterdam Sportsupport)

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) heeft een onderzoek van het Longfonds in ontvangst genomen waaruit blijkt dat 25% van alle middelbare scholen een rookvrij schoolplein heeft (Rijksoverheid)

Jarige kinderen mogen geen snoep meer trakteren op school; wethouder Rabin Baldewsingh wil zo'n verbod afspreken met scholen, scholen vinden dat te ver gaan: "Maar bij sommige kinderen zou je een melding van kindermishandeling willen doen" (AD)

Technische vaardigheden in combinatie met internetervaring zorgen ervoor dat mensen hun informatie online beter beschermen; demografische variabelen spelen hierbij een rol, vooral leeftijd is aanleiding tot zorg – ouderen blijven achter (Diep Onderzoek)

Urenlang televisiekijken of computergames spelen hebben geen effect op de sociale ontwikkeling van jonge kinderen, blijkt uit een Brits onderzoek onder 11.000 scholieren blijkt dat niet zo te zijn: "Die relatie hebben wij niet kunnen vinden"  (RTL Nieuws)

Scholen moeten voortaan verplicht een lesprogramma tegen pesten gaan gebruiken, een anti-pestcoördinator aanstellen en actief in de gaten houden of er op school wordt gepest, stellen staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs en Kinderombudsman Marc Dullaert (de Volkskrant)

De Koninklijke Marine verzendt lespakketten naar 2.000 scholen in Nederland, ter gelegenheid van de twee jubilea die het oudste krijgsmachtdeel dit jaar viert; met behulp van de lespakketten maken de leerlingen een reis door de maritieme geschiedenis (Rijksoverheid)

En tot slot, ter lering en vermaak: 'A Millennial Guide to a Millennial World' (CollegeHumor)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021