Yoki zet zich af tegen concurrentie met boerende kat en drankenvergelijker

Al sinds 1974 duiken er om de zoveel tijd commercials van Yoki op in de reclameblokken op televisie. Tot nu toe altijd met kinderen in de hoofdrol (‘Ik ben een bink, dus ik drink Yoki-drink’), maar zij zijn vervangen door een boerende kat met overgewicht. De rode kater is ingeschakeld om te vertellen dat de yoghurtdrank nu 30% minder suiker bevat en 100% natuurlijk is. Geen gekke keuze, aangezien filmpjes van katten met een eigen karakter op het internet minstens net zo populair zijn als video’s met bijdehante kids.

Bij FrieslandCampina zijn ze zelfverzekerd; eerder was er kritiek van Foodwatch over het suikergehalte van het product, maar nu is de hoeveelheid suiker van de nieuwe Yoki online te vergelijken met die van andere dranken. Bijkomend voordeel is dat je van Yoki niet zo gaat boeren als van cola, en dus beter voor de nachtrust is.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=KZnXJnrwkKg]

“Yoki beter.”

[Creatie door Selmore]

Update (13/04/2013): Op Adformatie.nl geeft Anja Froeling (Client Services Director Selmore) uitleg over de campagne: “Het merk zit al wel in het collectief geheugen van de ouders, maar de kinderen van nu kennen het nog niet. Voor die groep willen we een nieuw beeld neerzetten dat ook weer in het geheugen gegrift staat. Aan ouders willen we laten zien dat Yoki goed is voor kinderen. Bij kinderen willen we dat Yoki op het netvlies blijft hangen als cool merk.” En over de keuze voor een kat: “Tot nu toe speelde er altijd een kind de hoofdrol in de Yoki-commercials. Nu zochten we een manier om zowel ouders als kinderen aan te spreken. Daar kwam de kat om de hoek kijken. We wilden iets memorabels maken, wat blijft hangen. De manier waarop de kat de vader terecht wijst, laat ook een gelijkwaardigheid zien die vandaag de dag normaler is tussen ouders en kinderen.”

Update (15/01/2014): De rode kat wordt steeds meer het gezicht van Yoki, prominent aanwezig op de website en nu ook op de verpakking en gekoppeld aan een actie rond The Voice Kids. Tijdens de actieperiode (27 december 2013 tot en met 21 februari 2014) zal ieder pak Yoki een code vermelden. Wanneer de code een winnende code is, wint de consument drie kaarten voor de generale repetitie van The Voice Kids-finale.

4 reacties op “Yoki zet zich af tegen concurrentie met boerende kat en drankenvergelijker

  1. Martin zegt:

    Goet voordoen, is goed volgen. Les één in neuropsychologie. Bij reclamemakers is dat nog niet echt doorgedrongen. Dus kijken we naar boerende katten. Veel succes met deze niet werkende commercial.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024