Kortjes

Kortjes: superscore voor ouders, twijfel over doneren, schets van anorexia, en meer (week 16, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Ads from Star Models involve a glamorous fashion sketch placed side by side with a model Photoshopped to appear painfully thin, with the tagline 'You are not a sketch, say no to anorexia'; they pass the buck and miss the point (Jezebel)

Dove's 'Real Beauty Sketches' quickly became a viral phenomenon, but the video has racked up its fair share of critics, too; some feel the video actually reinforces beauty stereotypes by depicting one sketch as 'uglier' than the other (AdFreak)

Teenagers are risk-takers—they're more likely than children or adults to experiment with illicit substances, have unprotected sex, and drive recklessly, but research shows that teenagers have the knowledge and ability to make competent decisions about risk, just like adults (ScienceDaily)

As more millennials look to make their way into the job market,  they have something in greater supply than any generation before them–agency; more than any previous generation, millennials have the opportunity to make their own luck, to use the tools at their disposal (Forbes)

Researchers have surmised that human babies are extremely receptive to digital stimuli and are able to figure out how to maneuver through an iPad faster than they can grasp how to piece together a proper LEGO creation; it is alarming to some and enlightening to others (TECHi)

The average age of Facebook users has risen from 38 to 41 years old (the number of Moms is rising sharply); teens are increasingly going mobile and there are a lot of hot, new apps like Kik Messenger, WhatsApp and SnapChat that are grabbing their attention (Social Media Today)

Snapchat, the wildly popular messaging service that lets users send self-deleting photos to one another, has exploded in volume over the past few months, now moving upward of 150 million photos through the service on a daily basis (AllThingsD.com)

The central creed at LEGO is 'get kids to build things', and because many at the company truly believe that LEGO products exist in the service of children, rather than the reverse, employee loyalty and quality control are more or less a given—that is also what attracts branding partners (Adweek)

Ruim 40% van de 18-jarige jongeren twijfelt over registratie als orgaandonor na overlijden, zo zeggen ze naar aanleiding van de overheidsbrief die ze ontvangen voor donorregistratie; een meerderheid wil eerst met ouders en/of met vrienden praten voor een keuze wordt gemaakt (Sp!ts)

Vibrerend ondergoed waarmee je elkaar online kunt betasten via een smartphone-app, dat staat centraal in 'The Future of Foreplay', de campagne waarmee Durex Australië furore maakt (BNR)

De nieuwe campagne van Coca-Cola is gericht op energiebalans: "Obesitas is een ernstig probleem dat ons allen bezighoudt, Coca-Cola is vastberaden meer maatregelen te nemen om dit probleem gezamenlijk aan te pakken" (Adformatie; GVA)

Eén van de grootste modellenbureaus in Zweden zoekt nieuwe modellen in anorexia-klinieken; terwijl veertien- en vijftienjarige meisjes vechten tegen hun ziekte in de kliniek, liggen de modellenscouts op de loer (Metro)

Als kinderen grote borden krijgen zijn ze geneigd om meer voedsel op te scheppen, wat de energie-inname van de kinderen zou beïnvloeden, blijk uit een Amerikaans onderzoek dat onlangs gepubliceerd is in Pediatrics (Voeding Nu)

Waarom laten kinderen en jongeren fruit makkelijk links liggen en is snoep zoveel aantrekkelijker? Omdat fruit moeilijker te eten is, achterhaalden Amerikaanse onderzoekers; de fruitconsumptie steeg wanneer het fruit gesneden werd aangeboden (AD)

Medeleerlingen in de eerste klassen van de middelbare school hebben meer invloed op iemands rookgedrag dan vrienden in de laatste klassen; ouders beïnvloeden hun kinderen tijdens de hele middelbare schoolperiode,  blijkt uit Amerikaans onderzoek (NU.nl)

‘Ik wil later nooit roken’, staat op hun profielfoto; in minder dan twee weken sloten al ruim 16.000 kinderen zich aan bij de Hyve van Rookalarm, dat hiermee de groep in Nederland mobiliseert die het felst tegen roken is, de kinderen van groep acht (Gezondheid.blog.nl)

De game Minecraft is vooral onder jongens een ware rage geworden, maar wat trekt kinderen aan in Minecraft? Tien 7-14-jarigen komen in de brochure 'Jong Geleerd 2.0: Minecraft' uitgebreid aan het woord over hun liefde voor het bouwspel (Kennisnet)

Ouders kunnen hun kinderen Nederlands meest beroemde kunstwerken weer laten zien; om het educatieve tripje naar het Rijksmuseum wat interessanter voor de kleintjes te maken, kan de app Aap en Mol in het Rijksmuseum van pas komen, een interactief prentenboek (HLN)

Winnie Verbeek van de Driestar Hogeschool in Gouda schreef samen met haar collega Jan Veldman een praktisch boekje om pabostudenten en leerkrachten in het basisonderwijs te stimuleren om met kinderen naar kunst te kijken (RD.nl)

Kidsweek vroeg 314 kinderen wat ze van hun ouders vinden; vooral moeders scoren fantastisch—een 8,9, maar er is ook gemopper, vooral over ouders die te veel computeren of roken (Kidsweek)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019