Kortjes

Kortjes: mobiel internet, gezond eten, comazuipers, schaamte, youtubers, en meer (week 22, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Disneyland Paris has called in an army of architects and others to construct a dream castle – a 10 metre high masterpiece mosaic of colourful children’s drawings – straight from the imaginations of children all over Europe (The Drum)

Healthy eating messages do not work when it comes to children; researchers from the University of Chicago found pre-schoolers were less likely to eat foods when they were told the ingredients would make them smarter or stronger because they believed the taste would be sacrificed (DailyMail)

Less is known about food addiction in kids than in adults, but some research suggests that kids, like adults, have a relationship with food that looks an awful lot like traditional addiction to alcohol or drugs (TIME)

In attempting to divine how Millennials’ lifestyle choices will affect the corporate world in the coming years, Goldman Sachs recently predicted that the health-conscious and activity-loving cohort will boost the value of names like Nike and Dick’s Sporting Goods (Forbes)

Scientists say there is an explanation for (most) children ignoring their parents when they’re busy, which is linked to how the brain develops — children are not intentionally ignoring us; in fact, they are experiencing inattentional blindness (BBC)

Adolescence is basically a morass of self-consciousness; according to a Harvard study teenagers report the highest levels of embarrassment, with the estimated age of ‘peak embarrassment’ at 17.2 years (Random House)

Advertisers have always had difficulty keeping up with our millennial swag, and now a new subreddit keeps track of the worst attempts in recent history; /r/FellowKids is your one-stop-shop for awkward and uncomfortable moments in millennial-targeted marketing (Mashable)

Apple products have disrupted the phone, computer and music markets, but support for the tech giant to move into financial services is flagging; more millennials would bank with Google and Amazon (CNBC)

Transport for London is targeting young male drivers with campaign highlighting the very real possibilities of crashing at speed on a busy London road: ‘Kill your speed, not your mates’ (The Drum)

Since McDonald’s first announced that it would introduce Happy — a gangly armed Happy Meal box with a giant toothy grin — to the U.S. market, the response has been swift and decisive: this thing’s scary as hell — but what do kids think of this toothy terror? (Grub Street)

2014 is the first year to go by without a Pixar film since 2005, but the beloved animation studio will make up for it next year with two releases (/Film)

We’re about to live in a world where Psy’s 2012 mega-hit Gangnam Style has been watched 2 billion times (Mashable)

The kids are all right online, they even understand the power of their own troves of data: “It’s sort of useful to have a history on the Internet we can reflect back on” (Popular Mechanics)

The Department of Health has commissioned the world’s biggest study into the effects of mobile phones’ radio waves on childrens’ brains, nine years after a government study said children should only use mobile phones when ‘absolutely necessary‘ (The Guardian)

An increasing number of people under the age of 30 are dominating the digital media space and a new infographic from One Productions has taken a closer look at who holds the most influence (The Drum)

Youtubers zijn als BN’ers of filmsterren in de wereld van online video onder jongeren; ze hebben fans en worden gezien als rolmodel  — veel youtubers verdienen nu al geld met hun kanaal en zien ook mogelijkheden voor de toekomst (Alles over jongeren)

*bliep maakt geen traditionele reclame, want dat wekt teveel wantrouwen: “Jongeren zijn zo connected, dat reclame van mond tot mond gaat” (Marketingfacts)

Science Center NEMO in Amsterdam is uitgeroepen tot het beste ‘kidsproof’ museum van 2014; het wetenschapsmuseum werd de winnaar nadat 2,364 jeugdige ‘museuminspecteurs’ het afgelopen jaar Nederlandse musea hadden getoetst op kindvriendelijkheid (Het Parool)

Op de Togtemaarschool in Bedum heeft Arjen Robben woensdagmorgen het boek Arjen Robben en het magische schot in Rio in ontvangst genomen; het is het tweede boek in een trilogie over de speler en het is geschreven door leerlingen van 13 Groningse basisscholen (RTV Noord)

Het Habbo Hotel is nu bewoonbaar op de iPad; de chatbox waarin iedereen een eigen personage kan aanmaken en een hotelkamer kan betrekken, heeft eindelijk de overstap gemaakt van de browser naar Apple’s tablet (iPadclub)

Nederlandse jongeren gebruiken massaal mobiel internet, vooral via smartphones; van de Nederlandse 18-25-jarigen die toegang hebben tot internet, gebruikt 95% ook mobiel internet; bij jongeren tussen de 12 en 18 jaar is dat 82%,  blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS (NU.nl)

Er is een nieuw soort apps in opkomst waarbij de essentie erin ligt dat mensen hun diepere gevoelens durven te delen omdat ze anoniem blijven; Secret draait om je diepste geheimen en bij 20 Day Stranger deel je je dagelijkse leven (YoungWorks)

Als je wall op Facebook momenteel wordt overspoeld door YouTube-video’s van oude tophits, dan ben je niet alleen; het lijkt voor iedereen wel bijzonder hip om deze dagen uit te vissen welke hit op nummer 1 stond op de dag dat je geboren werd (De Standaard)

Onderzoek bij ruim 6.000 jongeren tussen 16 en 25 jaar toont aan dat de kans heel klein is dat toevallige contacten met extremisten via nieuwe sociale media tot gewelddadige radicalisering leiden (Universiteit Gent)

Jongeren willen niet vermoeid raken door de cultuur van het moeten: “We maken keuzes die worden gezien als de afwezigheid van keuzes, omdat we onze eigenwaarde niet willen en kunnen ontlenen aan studieresultaten en de getallen op onze bankrekening” (Sociale Vraagstukken)

Uit een recent (monster)rapport van de Amerikaanse centra voor ziektebestrijding blijkt dat het niet zo slecht gesteld is met de huidige generatie jongeren; tieners zijn vandaag de dag voorbeeldiger dan ooit (De Morgen)

Cultuurwetenschapper Pauline Bijster: “Je kinderen genderneutraal opvoeden is onmogelijk, maar je kunt wel proberen om niet altijd, klakkeloos, álle vrouwen- en mannenclichés op hen te projecteren” (HP/De Tijd)

Rennen of een lekker potje voetballen is niet alleen goed voor je lijf; leerlingen op het speciaal basisonderwijs leveren ook betere schoolprestaties als ze meer bewegen op school, blijkt uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen (RTV Noord)

Bijna een half miljoen burgers en organisaties hebben vorig jaar een brief met vragen over het onderwijs gestuurd aan het ministerie van OCW; de meeste vragen gingen over pesten, zo blijkt uit de Rapportage burgerbrieven 2013 OCW (PO-Raad)

Dertien methodes die scholen kunnen gebruiken bij de aanpak van pesten zijn veelbelovend, zo stelt een commissie van onafhankelijke deskundigen – de Commissie anti-pestprogramma’s – die in opdracht van staatssecretaris Dekker 61 methodes heeft beoordeeld (Rijksoverheid)

Koning Willem-Alexander onderschreef het belang van meer Duitse les op scholen in Nederland; Duitsland en Nederland vullen elkaar aan op tal van vlakken en dan is het belangrijk dat je elkaars taal goed spreekt (NU.nl)

Seksualiteit van jongeren verandert en verhardt, zegt gedragsdeskundige Joke Tonn (47) van jeugdinrichting Het Poortje in Groningen; Tonn adviseert ouders van jonge pubers om vaker te praten met hun kinderen (De Telegraaf)

Elk jaar worden 62.000 kinderen voor de eerste keer slachtoffer van een vorm van seksueel geweld; één op de drie kinderen maakt ooit een vorm van seksueel geweld mee (NU.nl)

De nieuwe alcoholwetgeving werd ingevoerd om jongeren beter te beschermen tegen alcoholmisbruik, maar jongeren blijven ook na 1 januari gewoon doordrinken, blijkt uit onderzoek van EenVandaag en RTV NH (1V)

Veel 16- en 17-jarigen hebben zich vorig jaar het ziekenhuis in gedronken, 713 jongeren werden met een acute alcoholvergiftiging opgenomen; de daling van het aantal jonge comazuipers is daarmee tenietgedaan (AD)

In een aflevering van de reeks Rookalarm-films zijn de kinderen van Groep 8 in het kader van Wereld Niet Roken dag naar Den Haag gegaan om erachter te komen waarom de Nederlandse politiek zo weinig doet aan tabakspreventie (Dutch Cowboys)

Op het symposium ter afsluiting van de achtste editie van Company Meets Student presenteerden ijverige studenten hun onderzoeksbevindingen en aanbevelingen in real life voor hun opdrachtgevers die allemaal een vraagstuk over jongeren hadden ingediend (YoungWorks)

Jongeren kopen vaker tijdens hun vakantie een souvenir dan ouderen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek; ouderen geven wel meer geld uit als ze een souvenir kopen (NU.nl)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019