Kortjes

Kortjes: Tamagotchi L.i.f.e., Pepsi Like Machine, Disney’s MagicBand, en meer (week 23, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Born into a digital world, tweens—those age 7-13—have unprecedented access to devices and gadgets, but technology isn’t just for staying in touch; for kids, technology is providing a gateway to mimic adult behaviors (Adweek)

The fact is that marketers and advertisers, while trying to outdo one another via the latest digital, multi-media platform, must never lose sight of the fact that Millennials want everyone else wants today: a relationship, with brands that is (Forbes)

Post-Millennials are already being studied and examined, and the effect their generation will have on culture and brands is already being hypothesized; we fret about the under-ten set’s health and the child obesity epidemic, and look on in wonder as a 9-year-old takes a fast-food CEO to task (Ypulse)

Pepsi partnered with TBWA Belgium on ‘The Like Machine’, a vending machine dispensing free Pepsi in exchange for a ‘like’ on Facebook, using a smartphone (PSFK)

In a nation obsessed with weight loss and healthier eating habits, children are eating far fewer sugary sweets than they did 15 years ago; the typical child ate or drank the 20 most common sugary sweets an average 126 times fewer last year than in 1998 (USA Today)

Nine out of every 10 people aged under 30 admit to suffering the new age phenomenon of 'nomophobia', the fear of having no mobile phone: "The smartphone has become an extension of themselves, from the moment they wake up until the second they fall asleep" (The Australian)

Festivals have grown from a music outlet to a snapshot of youth culture, nowhere is this more evident than with the unique rules at play when it comes to festival fashion — it helps to separate the wild and crazy experiences of youth from the pressures and humdrum of daily life (Ypulse)

The chairman of Walt Disney’s theme parks said his company is working on technology that would let costumed Disney characters greet park visitors by name, thanks to a new wristband with rfid chips to serve as tickets: "The more their visit can seem personalized, the better" (The Wall Street Journal)

Furby isn’t the only retro pet toy that’s feeling the love from today’s youth; the three-month-old Tamagotchi L.i.f.e. app has passed the 2.5-million download mark and is serving as the basis for a full product lineup (iKids)

New research conducted in Canada at the University of Victoria suggests that playing video games can make children more ethically and morally aware: “They are doing a lot of problem solving and strategizing, they are learning collaboration and leadership skills” (The Independent)

Minecraft-maker Mojang has released an early version of its newest game Scrolls; the battle game pits two players against each other who fight using heroes, artefacts and spells from a virtual deck of cards (BBC)

Leo Burnett's arresting new spot pushes the 'prankverts' trend to more dark and poignant territory; the ad uses fly-on-the-wall cameras to capture the inside of an average pub — without background music or context, we see members of the public entering the toilet (Meme Machine)

The onset of adolescence brings cell growth in parts of the brain used to interpret facial expressions and body language; developing the new skills of communication could help teenagers overcome awkwardness and successfully woo a sexual partner by picking up social cues (The Telegraph)

'Millennials in the Workplace: A Helpful Guide' is a hilarious mock educational video that explains how to deal with a new kind of worker: the whiny and difficult millennial (Laughing Squid)

Hi komt met de Hi Plug & Play stand en de Hi Campingflat op festivals, uitgangspunt voor de stands is het opladen van je mobiel én jezelf; ‘Blijf bij jezelf’, dat kwam naar voren in co-creatie sessies met jongeren over de aankomende festivals (Adformatie)

Het heet Whisper, is een sociale foto-app en schiet op de downloadlijsten naar boven; anders dan bij Instagram of Facebook kun je geen foto’s maken en kennen de leden elkaar niet (Emerce)

Volgens onderzoeker Sara Logghe (MICT) stemt het jonge volk steeds minder op traditionele wijze af op een radiozender; het klassieke toestel verliest terrein, en dat heeft veel te maken met de toenemende populariteit van streaming (De Redactie)

Britse kinderen hebben volgens nieuw onderzoek te weinig kennis over voedsel; de 'British Nutrition Foundation' ondervroeg 27.500 basisschoolkinderen en kwam tot verontrustende resultaten, zo zei een derde van hen dat kaas van planten gemaakt wordt (HLN)

Sinds twee maanden mag de succesvolle kinderboekenschrijver Jacques Vriens zich de eerste Kinderboekenambassadeur van Nederland noemen: "Uit internationaal onderzoek blijkt dat slechts 10% van de Nederlandse kinderen lezen écht leuk vindt, dat is schrikbarend weinig" (Cultuurpers)

De vierde en laatste multimediatour van het Stedelijk Museum Kampen, de GPS-buitentour voor kinderen, is klaar: “Die filmpjes zijn echt grappig en ik leer nog een beetje geschiedenis ook!” (dé Weekkrant)

Ouders hebben maar weinig zicht en invloed op de digitale avonturen van hun kinderen; een onderzoek van beveiligingssoftwaremaker McAfee wijst uit dat veel kids op internet gewoon doen wat ze willen, ondanks pogingen van papa en mama om hun gesurf aan banden te leggen (de Volkskrant)

BNN en CJP gaan samenwerken om elkaar op tv, radio en internet te versterken; er wordt allereerst gewerkt aan een nieuw tv-programma over jongerencultuur, verder wordt bekeken of CJP BNN-leden nog meer voordeel kan bieden voor hun lidmaatschap (Adformatie)

Veel jongeren maken agressief gedrag mee tijdens het uitgaan: één op de vijf (21%) zegt tijdens een avondje stappen vrijwel altijd een vechtpartij te zien, voor hun gevoel neemt de agressie ook niet af (1V Jongerenpanel)

De introductie van mini-jobs naar Duitse leest is het jongste recept tegen de crisis; ‘Niet doen,’ zegt Duits onderzoeksjournalist Günter Wallraff over die doorgeslagen evolutie naar nóg flexibelere, nóg goedkopere jobs (Humo)

In bepaalde sectoren bestaat ondanks de crisis nog steeds een groot aantal vacatures; in de sectoren techniek en chemie is nog steeds volop werk, toch kiezen jongeren niet voor deze beroepen en moeten werknemers in het buitenland worden geworven (Metro)

Ongeveer 1 op de 6 laagopgeleide jongeren met een baan heeft last van burn-outklachten; uit onderzoek van TNO blijkt dat jongeren zonder opleiding of met alleen een vmbo-diploma vaker bezwijken onder de hoge werkdruk dan leeftijdsgenoten die hoog- of middelbaaropgeleid zijn (NU.nl)

In een kliniek in het Braziliaanse Sao Paulo krijgen kinderen die tegen kanker vechten een wel heel speciaal soort chemotherapie; met een uniek ‘superheldenmedicijn’ willen hulpverleners de behandeling kindvriendelijker maken — het chemo-infuus in een superheldendoos (De Standaard)

Tweederde van de Nederlandse jongeren slaapt minder dan de volgens de universele richtlijnen aanbevolen 9,2 uur per nacht; 20% van de jongeren tussen de 12 en 19 jaar heeft zelfs een chronisch slaaptekort, blijkt uit onderzoek van Ed de Bruin van de Universiteit van Amsterdam (AD)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021