Kortjes

Kortjes: slappe slurf, zilveren griffels, Simpsons-sneakers, en meer (week 26, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Fox's dysfunctional yet loving animated family, The Simpsons, have joined with Converse for a line of screen-printed Chuck Taylor sneakers; the Chuck Taylor All Star collection comes in adult and kid sizes (AdFreak)

A Cassandra Report infographic sheds some light on the characteristics of tweens; 56% are impatient and want instant gratification and 59% want a product customized to their needs, but of most importance to marketers is the fact they have influence of household spending (AdRants)

Stride Gum is producing an iOS game controlled entirely by chewing; the free app 'Gumulon' uses your handheld device's front-facing camera to track your facial movements (Meme Machine)

When photos of food in magazines looks delicious, you might wish you could eat it right off the page; if you're a baby, you don't quite understand that you can't (The Huffington Post)

Alonso Mateo is a 5 year-old child who has become an Instagram megastar thanks to his small suits and Frankenstein haircut; almost every photo of him now makes it to the network’s Popular page and there are now five fan accounts dedicated to his style (NYMag)

'I can't wait to hear your sweet music', aldus Howard Stern, jurylid van America's Got Talent tegen de zesjarige Aaralyn; maar ze is van de metal en dus hoort een verbaasde jury en een even zo verbaasd publiek het kleine meisje al gruntend het eigen nummer 'Zombie Skin' vertolken (NRC)

Op de tonen van Major Lazers Bubble Butt gaat Studio Brussel op zoek naar de meest beweeglijke kont van Vlaanderen, een ludiek bedoelde stunt die echter niet bij iedereen in de smaak valt: "Deze kontencampagne maakt ons misselijk", klinkt het bij de vrouwenraad (De Morgen)

Manager Scooter Braun, die onder meer Justin Bieber en Carly Rae Jepsen vertegenwoordigt, lanceert binnenkort een televisietalentenjacht voor kinderen: Mom Made Me A Star (NU.nl)

Luiermerk Pampers lanceert voor het eerst in tien jaar weer een merkcampagne; 'Love, Sleep & Play' bestaat uit babyvideo’s die van YouTube zijn geplukt, waarmee Pampers de filosofie wil uitdragen dat hoe je een baby ook opvoedt, het vooral liefde, slaap en plezier nodig heeft (Adformatie)

De VRT heeft het startschot gegeven voor het nieuwe jongereninitiatief Carte Blanche; geselecteerden krijgen de kans om – onder begeleiding van coaches en mediaspecialisten –  televisie te maken die afgestemd is op het mediagebruik van de eigen YouTube-generatie (VRT)

De Griffeljury heeft zeven kinderboeken met een Zilveren Griffel, de prijs voor het beste kinderboek van 2012, bekroond: "Het is prettig te constateren – juist in het Jaar van het Voorlezen – dat er eigenzinnige juweeltjes zijn geschreven die een lezersleven op z’n kop zetten (CPNB)

Scholieren geven de seksuele vorming in het voortgezet onderwijs een 6,1; ze willen dat docenten meer onderwerpen behandelen (64%) en meer ruimte geven voor vragen (54%) (Rutgers WPF)

Nieuwe media maken seksuele informatie veel toegankelijker voor jongeren, toch versnelt het internet hun ontluikende seksualiteit niet, zo stelt Karlien Lapierre, master in de psychologie aan de UGent; seksualiteit is voor jongeren deel van een romantische relatie (Knack)

Twee op de drie jongeren (67%) zijn voor de inzet van lokpubers om volwassenen te betrappen die op internet minderjarigen benaderen voor seks, ook wel ‘grooming’ genoemd; 56% denkt echter dat het wijzen van minderjarigen op de gevaren van groomers beter helpt (1V Jongerenpanel)

"De huidige generatie is dommer dan hun voorgangers en de grote schuldige is het internet; jongeren denken niet meer zelf na waardoor ze hun hersenen niet ontwikkelen", zegt de Duitse psychiater Manfred Spitzer (Klasse)

GGD Den Haag, verslavingsspecialist Context en bierbrouwer Heineken werken samen om het alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan; komende zomer trekt de 'Blèf je zelluf'-campagne langs diverse locaties in Den Haag waar veel jongeren samenkomen (DenHaag.nl)

'Sterke drank, slappe slurf' — met die opmerkelijke slogan en een roze olifant wil de politie van Ieper de strijd aanbinden met alcoholmisbruik door jongeren: "We hebben de slogan uitgetest bij jongeren en volwassenen, en ze vonden hem allemaal heel geslaagd" (Het Nieuwsblad)

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS, PvdA) roept gemeenten op streng op te treden tegen winkels en horeca die de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol aan jongeren onvoldoende naleven; de naleving van die leeftijdsgrens door winkels en horeca is nu onder de maat (Retail Actueel)

Een groeiend aantal kinderen dat naar de middelbare school gaat, kan niet goed meer fietsen; volgens verkeersdocent Ronald Wittenberg is sprake van een 'achterbankgeneratie' (AD)

Nederlandse jongeren tussen de 15 en 20 jaar sterven even vaak door zelfdoding als door een ongeval, meestal een verkeersongeluk; vorig jaar overleden 45 jongeren van deze leeftijd aan een ongeval en nog eens 45 door zelfdoding (de Volkskrant)

Ongeveer een derde van de jongeren verwacht op hun 72e nog een deeltijdbaan te moeten vervullen om rond te komen, blijkt uit onderzoek van bureau GfK naar verwachting van werknemers over hun pensioen (NU.nl)

Om 12-15-jarigen te interesseren voor techniek hebben studenten van hogeschool Windesheim en vakschool Cibap de Techniekroute-app ontwikkeld; hiermee maken jongeren aan de hand van mini-games bij technische bedrijven uit de regio Zwolle kennis met de technieksector (Utilities)

De eductieve app Bru-taal heeft de Meester App gewonnen; voor deze prijs voor de beste app voor het basisonderwijs zijn meer dan 200 bestaande apps en ideeën voor apps ingestuurd, leerlingen hebben zelf bepaald welke app het beste is (RTL Nieuws)

SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk wil dat de Onderwijsinspectie intensief toezicht gaat houden op de Steve Jobsscholen, waarbij de iPad een grote rol speelt; volgens hem riskeert de minister "dat een grote groep leerlingen als proefkonijn wordt ingezet voor een mislukt experiment" (Trouw)

Kinderen maken aanzienlijk meer rekenfouten op een tabletcomputer dan op papier, blijkt uit onderzoek: "Tablets op school motiveren de kinderen wel, maar het mag niet de enige werkvorm zijn" (Het Nieuwsblad)

Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018