Kortjes

Kortjes: pizza bestellen met emoji, interactief pashokje als auditieruimte, trakteren afgeschaft, en meer (week 27, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

Gen Zers are more independent, pragmatic and diverse than any other demographic that has walked the earth, and they’re also the largest — they’re a marketers dream (Emanation)

Surprising new research indicates that the generation that grew up with Chinese-made toys and trendy European imports may be the most passionate about ‘made in America’ products; 74% believe purchasing American-made products is important (Washington Examiner)

UNICEF Chile’s ‘One Shot’ campaign on cyber bullying won a set of gold Press and Outdoor Lions at Cannes Lions; three executions, ‘Fatty’, ‘Nerd’, and ‘Weak’, show groups of teenage students aiming their smart phones at their peers, as if in a firing squad (inspiration room)

DigiTour, a cross-country cash cow starring seven of America’s biggest Vine and YouTube stars, may have all the trappings of a traditional rock tour, but it’s the clearest sign yet that the entertainment industry’s star-making apparatus is being turned upside down (BuzzFeed)

Hotel lobbies are fast converting from a place to pick up and drop off a room key to a public living room, where guests hang out to enjoy snacks, drinks and listen to music; several small hotel brands have turned their lobbies into small concert venues (LA Times)

Inspired by the mobile gaming ecosystem, Freeform is a new music streaming platform which promotes individual albums as unique free apps (Springwise)

Koji Kondo, a Japanese fan of progressive rock and jazz exploring his post-collegiate plans, went to arcades because he liked the way they sounded — he heard the music of the future (The New Yorker)

Minute, a new startup, has developed a new Android and web application that draws on big data and crowd data to determine the most viral part of an online video — it then turns these moments into short Vine-like clips (TechCrunch)

The Nabi Pass Tab subscription bundle buys users a child-friendly tablet plus unlimited curated entertainment and educational content (Springwise)

The Domino’s emoji ordering won a Titanium Grand Prix at the Cannes Lions International Festival of Creativity; the system allows people to instantly place orders saved in their accounts with the fast feeder by tweeting a pizza emoji (Ad Age)

Here’s a fun spot that picked up a silver Lion at Cannes; for S7 Airlines from Wieden + Kennedy Amsterdam, it features cute kids being themselves, namely by describing wonderful places or things they’d like to visit, but are also impossible … or so they think (Adfreak)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=TQxgxdh4Zo8]

Urban Outfitters is in trouble, but for not for selling a piece of tasteless clothing; this time, shoppers are dragging the retail chain for its sky-high prices with the hashtag #UrbanOutfittersBeLike (Digiday)

Created by UNICEF and H&M Conscious Foundation, Unicoin is a cryptocurrency which will engage kids and promote access to early education (Springwise)

Millennials are much more supportive of working mothers than young people in the 1970s and 1990s, and there’s a broader consensus that working moms can have a great relationship with their kids, according to a new study (TIME)

Jonge gezinnen bestellen bijna twee keer zo vaak op het internet als andere Nederlanders; ze zijn verantwoordelijk voor zo’n 20% van de online omzet, volgens Experian Marketing Services een flink percentage, zeker omdat zij nog geen 8% van de Nederlandse bevolking uitmaken (Fonk)

Als de zomervakantie in volle gang is, is het ook weer tijd voor Apple’s Zomerkamp; kinderen tussen de 6 en 13 jaar kunnen in de Apple Store leren hoe ze een film uitwerken via een storyboard, hoe ze moeten filmen en een soundtrack maken (iCulture)

Kinderen die er altijd van droomden om zelf televisie te maken en zichzelf op het scherm te zien kunnen deze zomer hun kans grijpen met de nieuwe campagne van Disney Channel: ‘Jij bent Disney Channel’ — iedereen kan tussen 4 en 14 jaar een zelfgemaakte clip uploaden (TVvisie)

Met platte advertenties raak je de Millennial-generatie niet, dus organiseerde muziekzender XITE samen met H&M: #xitezoektvj — een zoektocht naar nieuw presenteertalent voor op festivals, met audities in H&M-winkels en via Instagram (Emerce)

Ruim 25 jaar terug was RTL Telekids een gezellig kinder-televisieprogramma met Irene Moors; anno 2015 zijn de programma’s van RTL Telekids, gericht op kinderen tussen 3 en 9 jaar, meer dan 60 miljoen keer bekeken via de Telekids App en het RTL XL platform (Fonk)

De gele, pilvormige wezentjes uit Verschrikkelijke Ikke 1 en 2 hebben nu hun eigen film: Minions — de merchandise overspoelt het land, maar wat maakt Minions zo aantrekkelijk? (De Volkskrant)

Het succesvolle boek De club van lelijke kinderen van Koos Meinderts wordt verfilmd (NU.nl)

In nauwelijks een maand tijd zijn al meer dan 345.000 jeugdtitels uit de VakantieBieb gedownload; begin juni startte de gezamenlijke Bibliotheken een campagne speciaal gericht op basisscholen om aandacht te vragen voor zomerlezen met de VakantieBieb (inct)

Op de Kinderpostzegels staan dit jaar foto´s van de Gouden Boekjes (Leesplein)

De modeltreintjes van Märklin zijn vooral geliefd bij oudere verzamelaars, maar het bedrijf wil nu weer kinderen en jongeren aanspreken, met speciale merken (Z24)

Het dagelijkse programma Man Bijt Hond gaat verdwijnen, meldt nrc.next op basis van een interne mailwisseling van omroep KRO-NCRV; er moet een spin-off voor jongeren komen, genaamd Jan Rijdt Rond (BNR)

Brommers kiek’n is officieel uitgeroepen tot de mooiste Gelderse uitdrukking (Omroep Gelderland)

Uit een steekproef bij 40 van de ruim 370 Limburgse basisscholen blijkt dat bijna de helft het trakteren afgeschaft heeft — belangrijkste redenen: het uitdelen is vaak ongezond en het legt een grote sociale druk op de ouders (1limburg)

Coca-Cola heeft een nieuwe manier van advertising bedacht: in de Verenigde Staten hebben ze een drinkable campagne opgezet, een hele nieuwe ervaring in advertisingland (Dutch Cowboys)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=jdvteFAmG_k]

Jongeren zijn dol op lachgas maar het merendeel beseft niet dat het gewoon een verboden drug is, ze zijn niet op de hoogte van het feit dat de verkoop van lachgasballonnen illegaal is (Metro)

Dermatologen waarschuwen voor een levensgevaarlijke trend op sociale media waarbij mensen hun huid laten bruinen of verbranden terwijl ze met zonnebrand een patroontje hebben getekend (AD; volgens The Next Web mag #sunburnart echter geen trend genoemd worden)

En tot slot, klik hier voor 22+ leuke cartoons die bewijzen dat de wereld er niet beter op geworden is afgelopen jaren (Bored Panda)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021