Kortjes

Kortjes: Twerk (dansrage), Get Lucky (condooms), Die Once Live Twice (festivaltrend), Science of Sharing (onderzoek), en meer (week 28, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

If advertisers want their campaigns to go viral they need to stop trying to be funny, according to the new Science of Sharing white paper; humor is very subjective and brands need to be extremely funny to impress consumers (Unruly)

A group of 80 million people cannot be painted with one brush; we segmented Millennials in ‘Supremes’, ‘Alt. Idealists’, ‘Moralistic Middles’, ‘Muted Millennials’ and ‘Beta Dogs’ to get a better understanding of the differences and uniqueness that exists within the generation (Ypulse)

Can we stop worrying about Millennials yet? “Those of us born between 1980 and 2000 are not nearly as God-awful as the writers who constantly profile our tech-addled, be-hipstered people would have you believe” (cartoon @ CNN)

Rihanna is the latest star seen ‘twerking’ — it crowns the hip-hop move’s rise to the top, joining global dance trends the Harlem Shake and 2012’s Gangnam Style; the new dance craze originated in New Orleans in the early 1990s and has featured in a host of hip-hop tracks (The Sun)

As a company which claims to address female surfers, Roxy’s #WhoAmIGuess campaign with 5-time world champion Stephanie Gilmore completely ignores the primary reason for her recognition (her surfing ability) in favour of sexualizing her appearance (Meme Machine)

Undeniably stupid, but worth banning? That was the tough call facing Britain’s ad watchdog as it dealt with 176 complaints over a spot for soft drink Irn-Bru, with a mom proudly showing off her push-up bra to her son’s friends—much to the acute embarrassment of the son (AdFreak)

One week after the revisions to the Children’s Online Privacy Protection Act went into effect, the advertising community and kids sites are struggling with the new rules: “It will force major changes in the Internet ecosystem or it will dry up the offerings of many companies” (Adweek)

Parents are failing to protect their children in cyberspace because they don’t understand the net-speak that peppers online exchanges, a web safety organisation has warned; just three out of 10 parents could understand the internet terms LMIRL, ‘frape’, YOLO, ASL, POS and trolling (The Guardian)

Researchers at MIT’s Media Lab are hoping to create Graffiti Codesturning hand-drawn paths on any surface into readable, data-carrying signals; rather than taking a photograph of the code with a QR-reading app, users simply move their phone over the path (Springwise)

Nikon is looking at ways to tap smartphone growth as a slump in compact camera sales may lead to weaker-than-forecast earnings: “We’ve centralized our ideas around cameras but can change our approach to offer products to that bigger market” (Bloomberg)

The overwhelming and endless stream of electronic alerts and messages on our computers, phones and tablets is driving demand for a new kind of summer camp for adults; ‘technology-free’ camps that force their campers to surrender their ‘fear of missing out’ — FOMO — are booking up fast (NPR)

In a product placement deal that was waiting to happen, Daft Punk have created a range of ‘Get Lucky’ condoms with Durex; to promote the condoms, the manufacturer has been sending out packets to high-profile DJs across the world (The Independent)

Over Get Lucky gesproken; er is nu ook een Sesamstraat-versie van de hit (YouTube)

Een horde tienermeisjes bestormde het bioscoopscherm dit jaar, en het zijn niet alleen decoratieve deernes of bijrolletjes; het tienermeisje is taking over, signaleert fanatiek filmganger Job de Wit (Cineville)

We vroegen drie gelauwerde orakels-van-alles om een vooruitziende blik te werpen op het komende festivalseizoen: “Feesten worden niet meer voor maar door het publiek gemaakt en exclusiviteit speelt een heel belangrijke rol, tegelijkertijd is er iets dat wij ‘Die Once Live Twice’ noemen” (Vice)

Ter promotie van de Vodafone Alles-in-1 op Reis bundel, introduceert Vodafone deze zomer een social reisbureau; met #Hashtag Holidays kunnen reizigers op basis van de most-trending hashtags, gepost vanaf populaire bestemmingen, hun ideale vakantie kiezen (Adformatie)

Zonnebrillen met een houten montuur: ze zijn stevig, ze zien er goed uit en je komt ze steeds vaker tegen — Bastiaan Zwanenburg (16) verkoopt ze en dat gaat als een tierelier (Leidsch Dagblad)

Pepe Jeans bestaat 40 jaar en om dit te vieren is het merk een Facebookcampagne gestart: reis terug in de tijd naar 1973 — door de Pepe-pagina te liken kun je zien hoe je Facebookprofiel er in 1973 uit zou hebben gezien (Marketing Online)

Het bekende reclameliedje Het hagelt, het hagelt, grote korrels Venz mag weer op tv nadat Heinz en componist Marijke Philips een geschil hierover ‘in goed overleg’ hebben opgelost (Adformatie)

De Britse regering overweegt een verbod op ouderlijke lunchpakketten voor schoolgaande kinderen, ze zouden te ongezond zijn; de oprichters van cateringbedrijf Leon zien het liefst dat alle kinderen op de basis- en middelbare scholen voortaan goedkope schoolmaaltijden eten (de Volkskrant)

RTL gaat dit najaar op zoek naar het grappigste kind van Nederland; Comedy Kids wordt gepresenteerd door Angela Groothuizen — Carlo Boszhard, Martine Sandifort en Ruben van der Meer zoeken onder haar leiding het kind met het grootste komische talent (AD)

Van alle Nederlanders hebben studenten het meest irritante accent, blijkt uit een enquête onder luisteraars van Slam!FM; het Twents staat op de tweede plaats, gevolgd door het Limburgs (Leidsch Dagblad)

De gemeente Groningen start opnieuw een offensief tegen overmatig alcoholgebruik onder jongeren; er worden jongeren ingezet om na te gaan of de regels rond de verkoop van alcohol in horeca en winkels worden nageleefd (RTV Noord)

Verslavingen worden hoofdzakelijk bestreden met medicatie en dat is onvoldoende, meent Reinout Wiers van de UvA; zijn team ontwikkelde een online-applicatie waarbij de patiënt zijn verslaving letterlijk van zich weg moet duwen, met een joystick of met de pijltoetsen (Eos Wetenschap)

Voor de ontwikkeling van het kinderbrein is regelmaat blijkbaar belangrijker dan zoveel mogelijk slaap, vooral een vaste biologische klok is van belang (Trouw)

Ruim de helft van de jeugd (56%) vindt zichzelf te dik,  terwijl in werkelijkheid maar zo’n 15% overgewicht heeft; gemiddeld geven jongeren hun lichaam een 6,7, en 56% van de meiden en 23% van de jongens zegt onzeker te worden van het schoonheidsideaal in de media (1V Jongerenpanel)

Per 1 juli hebben al ruim 60.000 jongeren uit 1994 hun keuze in het Donorregister vastgelegd; de speciale Facebook-app is gebruikt door 5.226 jongeren die een eigen filmpje maakten (Nederlandse Transplantatie Stichting)

Driekwart van de jongeren is van plan deze zomer te gaan werken, maar 59% kan geen baantje vinden, blijkt uit het jaarlijkse vakantiewerkonderzoek van FNV Jong: “Bedrijven zeggen hun eigen vaste krachten in voor klussen die normaal door vakantiewerkers werden ingevuld” (NU.nl)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020