Kortjes

Kortjes: meest gebruikte scheldwoorden, Instagram als dagboek, taalkennis van Ziggo, en meer (week 38, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

So how can brands win the attention of Generation Z and benefit from their media-savviness? Keep it short, interactive and without taboos (Cool Brands)

Across all grade levels and academic subjects, girls earn higher grades than boys — not just in the United States, but across the globe, in countries as far afield as Norway and Hong Kong (The Atlantic)

Patagonia, an outdoor clothing company, famously tells customers to think twice before buying — this strategy is paying off big-time; the ‘socially and environmentally conscious practices’ have helped profits triple since 2008 (Business Insider)

Drug, alcohol and tobacco use among teens is on the decline, though the percentage who reported seeing prevention messages both inside and outside of school declined (Newsweek)

There are millions upon millions of videos of people singing and playing a variety of instruments on YouTube, but most of them on their own aren’t that interesting; YouTube user Kutiman decided to remedy that issue, crafting a masterpiece in the process (The Daily Dot)

With its $2.5 billion purchase of Mojang, the parent company behind Minecraft, Microsoft is gaining a profitable, fast growing company — a lot of parents see it as a teaching tool (The Verge); Markus ‘Notch’ Persson has a message for fans: “It’s not about the money” (Wired)

The post-apocalyptic video game Destiny is the most pre-ordered video game in history (The Washington Post)

The social app Vine has created a whole universe of video stars whose antics have attracted millions of followers and made them ‘Vine famous’, but social seems to be only the beginning (Adweek)

In August, a report from comScore concluded that the majority of smartphone users in the United States download precisely zero apps in any given month: “One possible explanation is that people just don’t need that many apps” (Quartz)

Over a quarter (28%) of young people buy the majority of their clothes online, research from Voxburner has found, while 44% mostly buy their clothes on the high street (The Drum)

Instagram wordt door jongeren vooral gebruikt als dagboek — ze laten middels foto’s zien waar ze zijn, met wie ze zijn en wat ze doen; ook zijn er ook jongeren die specifieke dingen delen, bijvoorbeeld hun kijk op fashion, eten of een gezonde leefstijl (Alles over jongeren)

Jezelf een like geven is eigenlijk not done, maar vlogger Rutger Vink denkt daar anders over — hij wil onzekerheid op sociale media stoppen: “Upload een selfie, deel deze met hashtag #LeukGenoeg en like je eigen foto” (Mediawijzer.net)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=RWsfXEqZTGM]

Nieuw onderzoek aan een Italiaanse universiteit wijst uit dat de Harry Potter-verhalen van J.K. Rowling kinderen empathie bijbrengen, vooroordelen verminderen immers als mensen in contact komen met anderen met wie ze zich niet identificeren (Gazet van Antwerpen)

Als een Amerikaanse Maurice de Hond heeft Oculus VR CEO Brendan Iribe gesuggereerd dat hij verwacht dat het klaslokaal van de toekomst in virtual reality zal bestaan (Webwereld)

TU Delft gaat een gratis online cursus Pre-University Calculus aanbieden; de cursus bereidt middelbare scholieren en andere geïnteresseerden voor op de wiskunde die ze bij opleidingen zoals aan de TU Delft nodig hebben (Emece)

In de nieuwe online campagne, OMG LOL! ter promotie van een nieuwe belbundel test Ziggo de WhatsApp-taalkennis van ouders in Nederland: “Ouders hebben namelijk vaak geen idee wat hun kind hun appt” (Adformatie)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ugMjVvsbesg]

Informaticastudenten van de Universiteit Utrecht hebben de webbased game LetterRijk ontwikkeld waarmee kinderen vanaf 4 jaar zichzelf kunnen leren lezen (Universiteit Utrecht)

Hoe help je kinderen met het uitzoeken van een boek en hoe maak je ze enthousiast? Bertram Steringa, leerkracht van groep 5 van basisschool De Meidoorn in Wezep, heeft er iets op gevonden: hij maakt korte filmpjes (trailers) over kinderboeken (Kennisnet)

Het schoolzwemmen moet terug, bepleiten de Reddingsbrigade en de Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB): “Alleen met een volledig zwemdiploma ABC is een kind zwemvaardig” (AD)

Twee op de drie jongeren (69%) kijken wel eens op het scherm van hun telefoon tijdens het fietsen, bijvoorbeeld om te sms’en of te navigeren; hoewel ze bijna allemaal erkennen dat het hun fietsgedrag beïnvloedt, ziet slechts de helft van hen hier een gevaar in (1V Jongerenpanel)

Volgens geluksambassadeur Leo Bormans moeten we stoppen met onze kinderen bang te maken voor vreemde mensen: “Openheid en contact met vreemde mensen helpt ons” (VRT Nieuws)

Uit recent onderzoek blijkt dat tieners verstandiger zijn geworden: “De huidige lichting pubers vindt grensoverschrijdend gedrag minder nodig en minder stoer — ze zijn braver op allerlei vlakken, niet alleen met hun gezondheid, ze denken ook traditioneler over relaties” (YoungWorks Blog)

Pesters kiezen voornamelijk voor scheldwoorden die betrekking hebben op seksualiteit, afkomst en religie, blijkt uit een rondvraag voor de PestThermometer; homo, hoer, Marokkaan en Jood zijn de meest gebruikte scheldwoorden waar leerlingen vanaf 8 jaar mee worden gepest (Metro)

‘Horen, zien en speak up’, ofwel pesten bespreekbaar maken en opkomen voor anderen — dat is het thema van de Nederlandse Week tegen Pesten die op 22 september van start gaat (PO-Raad)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019