Kortjes

Kortjes: Generatie Z, Star Darlings, Nationaal Media Paspoort, en meer (week 38, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

What about ‘Generation Z’, the generation born after millennials that is emerging as the next big thing for market researchers, cultural observers and trend forecasters? (The New York Times)

The rise of the internet means advertisers have a new set of channels to reach children such as through ‘advergames’ and social media, but regulation is lacking (The Guardian)

When it comes to sharing across social media, the generational divide is stark; where millennials rush to buy a product they saw on their feeds, the 69-and-over crowd doesn’t buy into the hype (Adweek)

An aggressive push into the mobile-social space has become a normal part of doing business at Universal, which has been leaning into digital marketing more heavily than any other studio in Hollywood (Fast Company)

Fullscreen has made public its intentions to roll out what company founder and CEO George Strompolos calls a “premium entertainment service to bridge the gap between social media and television for youth audiences” (StreamDaily)

Nickelodeon announced the creation of The Splat, a television channel dedicated to those ’90s cartoons and aimed at the millennials who loved them (Forbes)

To help make science more fun and accessible to today’s digitally savvy students, GE is releasing five new emoji-illustrated lesson plans for teachers to use for free (Digiday)

About one-third of US children and teens eat pizza or other fast food every day, a new government report shows — that’s about the same as it was in the 1990s (New York Post)

Artist and photographer Henry Hargreaves decided to conduct an experiment visualizing exactly how much sugar goes into popular beverages in the photo series (de) hydrate — hint: it’s more than what you’ll get from an average lollipop (PSFK)

Twenty years ago, only 9% of U.S. workers were telecommuting, today nearly 37%; there are a multitude of millennials among them — a by-product of the proliferation of positions open to telecommuters is the increase of more sophisticated work-from-home scams (Fast Company)

Teen drivers often have more confidence than experience; new technology to debut in the 2016 Chevrolet Malibu could give parents of new drivers the ability to supervise and teach their teens before they form bad driving habits (CNN)

With the help of A.I., Barbie tries to fulfill a timeless dream — convincing little girls that she’s a real friend; what will happen if they believe her? (The New York Times)

Walt Disney Publishing Worldwide released Star Darlings, an aspirational global brand for tween girls that could be the post-princess platform that Disney has been looking for; the new character-based franchise is launching with a series of young adult novels (brandchannel)

Muziekzender JIM verdwijnt op 18 december na 14 jaar van het scherm; de jongerenzender wordt vervangen door een nieuw, innovatief en multimediaal productiehuis — op televisie wordt het signaal van JIM vanaf 19 december ingevuld door een nieuwe kinderzender (VTM)

De NOS experimenteert met nieuwe online programmaformules voor millennials, de doelgroep die via klassieke televisie lastig te bereiken is — met inzet van Snapchat, YouTube en Instagram (Emerce)

Jongeren zijn in 2018 mondiaal vooral online via mobiel, maar dat geldt nog niet voor Nederland; hier is het ‘tipping point’ vier jaar later, blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 16-24-jarigen van ZenithOptimedia (Adformatie)

Zuid-Korea kent het hoogste percentage internetverslaafden ter wereld; voor kinderen zijn er speciale afkickkampen opgezet, vaak in afgelegen gebieden, ver weg van de gedigitaliseerde wereld (RTL Nieuws)

In de reeks ‘Van Donald Duck steek je meer op dan je denkt!’ staat Donald Duck deze week in het teken van Burendag; ter gelegenheid hiervan is mr. Frank Visser, alias ‘De Bestrijdende Rechter’ door Donald Duck Weekblad verkozen tot ‘Burenbemiddelaar van het jaar’ (Sanoma)

Met het Nationaal Media Paspoort, beogen de ontwikkelaars, moeten basisschoolleerlingen meer mediabewustheid worden bijgebracht (de Volkskrant; zie ook het eerdere bericht hierover op kidsenjongeren.nl)

Kinderen kunnen dit jaar weer wat meer zeuren om speelgoed, omdat het beter gaat met de economie, zei premier Rutte in gesprek met het NOS Jeugdjournaal: “De kinderen kunnen nu zeggen: ‘Ja, meneer Rutte zei dat het wat beter gaat, dus ik wil toch die voetbal hebben'” (NOS)

De lunch is hier een ondergeschoven kind, als het om maaltijden gaat, maar dat schoolkinderen gebaat zijn bij gevarieerd, smakelijk en gezond voedsel staat als een paal boven water (Trouw)

HelloFresh krijgt momenteel vanuit verschillende hoeken concurrentie en heeft daarom haar assortiment nu ook uitgebreid met een Familybox, gericht op gezinnen met kinderen van 4 – 12 jaar (Fonk Online)

Amerikaanse ouders geven hun kinderen bij de geboorte steeds vaker intimiderende namen, waardoor vele baby’s opeens -paradoxaal genoeg- opgezadeld zitten met heldhaftige namen als Pistol of Cannon (De Telegraaf)

‘Doe eens goed gek’, zo heet de voorlichtingscampagne die maandag werd gelanceerd en die het vertekend beeld en de negatieve vooroordelen moet doorbreken die over mensen met een psychotische aandoening bestaan (Knack)

Om leerlingen vertrouwd te maken met het gebruik van technologie (ICT) en om de digitale kloof te dichten, kunnen scholen beter het niveau van begrijpend lezen en rekenen opkrikken dan investeren in computers en internetverbindingen, aldus een OESO-studie in 31 landen (Trouw)

TNS NIPO heeft in opdracht van Veilig Verkeer Nederland een onderzoek gedaan bij 2.311 basisscholen in Nederland; maar liefst 83% van deze basisscholen heeft te maken met zaken die de verkeersveiligheid in de omgeving van de school negatief kunnen beïnvloeden (VVN)

Op 2 november start het schoolfruitprogramma 2015/2016; de 1.900 deelnemende basisscholen ontvangen vanaf dan 21 weken lang voor elk kind drie stuks gratis groente of fruit (RVO)

Op initiatief van Fontys Hogescholen gaat op 15 oktober de campagne Veel meer meester van start, met als doel meer jonge mannen enthousiast te maken voor het onderwijs (NOG)

Meester Bart heeft een eigen documentaire; in de korte documentaire vertelt Bart Ongerink over zijn eigen middelbare schooltijd die op zijn zachtst gezegd geen succes was (Het Parool)

Het herhalen van woorden zorgt ervoor dat baby’s betere taalvaardigheden ontwikkelen op latere leeftijd (NU.nl)

De klassieke Zwarte Piet is op geen enkele basisschool in Den Haag meer welkom.; alle schoolbesturen in de stad hebben afgesproken discriminerende kenmerken, zoals de volledig zwarte kleur, te schrappen — ouders zijn woedend (AD)

Supermarktketen Jumbo zwicht dit jaar voor de discussie rond Zwarte Piet; op de verpakkingen van de eigen pepernoten, schuimpjes, speculaas, chocolade en andere Sint-producten staan dit jaar Witte Pieten (Nieuws.nl)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019