Kortjes

Kortjes: noodkreet van Achterwerk, muziekles van Het Concertgebouw, proefkonijnen van Augustinus, en meer (week 39, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Apple has fended off competition from the likes of Nike, Google, Sony and Netflix to retain its CoolBrands crown for the third consecutive year;  rival social platform Instagram overtook Twitter, which fell out of the top 20 spots (The Drum)

One of the most difficult demographic nut to crack, Millenials, value trustworthiness of brands (31%) and overall are cynical about the ways brands market to them (33%), the global research Debunking the Millennial Myth by creative agency Initiative finds (Popsop)

In case you didn’t know, vinyl is cool again, and one indication is that the hipster mecca Urban Outfitters is saying it’s become the world’s number one seller of records (Forbes)

According to NPD’s Kids and CE: 2014, the number of kids using tablets has more than doubled since 2012, going from 13% to 31% among kids ages four to 14 in the US; kids’ usage of smartphones and tablets outpaces all other consumer electronics (iKids)

Nearly all young adults carry a smartphone and prize the camera as its key feature — not just for selfies, but as a means to conduct their life without words; this love of the visual has broad implications for all businesses, perhaps most notably banking (TIME)

Brand publishers are more aware that they’re really just renting social media space on Facebook and are moving resources away from the social network (Adweek)

Mysterious social network Ello was hailed as the next big thing after it was lauded as a potential service for those disillusioned by Facebook’s alleged lack of ethics; the self-described ‘simple, beautiful and ad-free’ social network has been dubbed the ‘anti-Facebook’ (The Drum) — the company claims that it’s now receiving 45,000 requests to join per hour, far more than its beta platform can handle (Adweek)

“There’s a big difference between learning how to code and having a fundamental understanding of how technology and software operate — of the two, the latter is way more important for most people” (ReadWrite)

A new program aimed to promote literacy and prevent childhood obesity has rolled out in numerous voluntary schools; Read and Ride integrates desk bikes and desk pedals into classrooms so that students can exercise and learn simultaneously (PSFK)

The number of Americans who have always been single and will never marry is at a historic high, says a new Pew Research report, partly because they don’t have jobs and partly because marriage is becoming less highly-regarded (TIME)

In a new study researchers from Brigham Young and Ball State tried to get past the somewhat oversimplified question of whether college students are ‘pro’ or ‘anti’ marriage — they came up with three categories: ‘enthusiasts’, ‘hesitants’, and ‘delayers’ (NYMag.com)

De vier seksfilmpjes waarop jonge meisjes uit de regio Eindhoven te zien zijn en die circuleren op diverse scholen, staan niet op zichzelf; het Meldpunt Kinderporno spreekt van een groeiende trend (ED.nl)

Jongeren vinden het erg moeilijk om met hun ouders en leerkrachten te praten over negatieve online ervaringen; de Open Universiteit heeft een programma ontwikkeld, Online Pestkoppenstoppen, dat jongeren buiten school, online en anoniem kunnen doorlopen (OU)

De jonge rapper MattyB maakte een muziekvideo voor zijn kleine zusje Sarah die het Syndroom van Down heeft; de video bevat een prachtige boodschap voor zijn zusje én voor haar pesters (EO)

Vrijwel net zoveel jongeren als ouderen voelen zich eenzaam, blijkt uit onderzoek van EenVandaag in het kader van de Week van de Eenzaamheid; van de 1.400 ondervraagde jongeren onder de 24 jaar blijkt 33% zich eenzaam te voelen (1V Jongerenpanel)

Op Achterwerk van de VPRO Gids verscheen een opmerkelijke brief van Elja Looijestijn; als samensteller van Achterwerk heeft zij een groot probleem, want kinderen sturen bijna geen brieven meer — Achterwerk dreigt de Kerst niet te halen (VPRO)

De Nederlandse couturier Mart Visser toonde zijn nieuwe kindercollectie voor V&D; hij koos tegelijkertijd twee meisjes voor de bijbehorende campagne (NU.nl)

35% van de jongeren zou het liefst elektrische apparaten kopen bij een meevaller van een paar honderd euro; daarnaast geeft 45% aan dat het afdanken van oude elektrische apparaten door hun ouders gebeurt (Wecycle)

Peuters, kleuters, iets oudere kinderen blijken urenlang te kunnen kijken naar uitpakvideo’s op YouTube; slaapverwekkend zou je zeggen, maar fascinerend voor jonge kijkers, en ook nog eens lucratief voor de makers van de filmpjes (De Telegraaf)

Kinderen die dagelijks meer dan twee uur televisiekijken, hebben gemiddeld een grotere buikomvang, concluderen onderzoekers van VUmc, AMC en GGD Amsterdam uit hun onderzoek onder zo’n tweeduizend kinderen (NU.nl)

De Thea Beckmanprijs voor het beste historische jeugdboek is uitgereikt aan Dirk Weber voor De goochelaar, de geit en ik, een uitgave van Querido (Literatuurplein)

Debutant Floor Rieder (1985) heeft de Gouden Penseel gewonnen, de prijs voor het best geïllustreerde kinderboek van het afgelopen jaar, voor haar illustraties in Het raadsel van alles wat leeft, een evolutiekinderboek dat is geschreven door Jan Paul Schutten (NRC)

Mark van der Werf werd in 2011 leraar op een basisschool in de Rotterdamse binnenstad en schreef een boek over zijn belevenissen – Meester Mark draait door – en legt uit waarom hij het binnen 2 jaar alweer voor gezien hield: “Ik verzoop in gespreksverslagen en vergaderingen” (AD)

Vriendschappen hebben een even grote impact op de gezondheid als wel of niet roken — wetenschappers uit Leiden, Oxford en Helsinki hebben nu een ideale plek gevonden om zulke theorieën te toetsen: studenten­vereniging Augustinus (Mare)

De hbo-opleidingen chemie en biologie hebben te maken met een ‘tsunami aan nieuwe studenten’, daarom gaan vijf hogescholen volgend jaar een numerus fixus instellen (RTL Nieuws)

Het woord ‘bolleboos’ is bij een verkiezing van de Dikke Van Dale gekozen tot het mooiste woord van de afgelopen anderhalve eeuw (NU.nl)

Jongens en meisjes scoren op de basisschool ongeveer even goed, maar vanaf de middelbare school doen meisjes het beter; vooral jongens met laagopgeleide ouders doen het minder goed op school dan verwacht op basis van hun Cito-toetsscore (CBS)

Onderzoekers van de Open Universiteit hebben een app ontwikkeld die helpt bij het opzetten en uitvoeren van onderzoek; beginnende onderzoekers, maar ook bijvoorbeeld scholieren die een profielwerkstuk moeten maken, kunnen de app gebruiken (OU)

Banen van minder dan 12 uur worden steeds vaker door jongeren vervuld, blijkt uit gegevens van het CBS; ruim 60% van de mensen met zo’n kleine baan is tussen de 15 en 25 jaar (NU.nl)

Samen met Blink Uitgevers ontwikkelt Het Concertgebouw een Digitale Leerlijn Muziek, waarmee docenten én leerlingen op eigentijdse wijze aan de slag kunnen met muziekonderwijs (Het Concertgebouw)

Bijna 20 muziekartiesten, voornamelijk van Nederlandse bodem, hebben een liedje gedoneerd om geld in te zamelen voor het Rode Kruis; de hulpverleningsorganisatie wil daarmee kinderen in brandhaarden helpen (Hart van Nederland)

Nederland telt dit jaar 202 discotheken, dat is een afname van bijna 11% ten opzichte van 2013; tien jaar geleden waren dat er nog 355 (NU.nl)

En tot slot, een mooie commercial die duidelijk maakt dat het kan lonen om je adem lang in te kunnen houden (Adweek)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=cvl0IiI1cu0]

En tot slot, Mr. Loom is niet bezorgd om dip in bandjeshype (AD)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021