Media

Lezers beslissen mee over inhoud: Donald Duck lanceert co-creatieplatform ‘Heel Holland Kwekt’

Lezers en fans van Donald Duck Weekblad kunnen meewerken aan een speciaal gecreëerd verhaal op het platform ‘Heel Holland Kwekt’. Lezers mogen nu voor het eerst in het 62-jarige bestaan van het tijdschrift zelf woordgrappen en ‘verduckte’ namen bedenken, die uiteindelijk ook in Donald Duck gepubliceerd worden. Van 25 september t/m 17 oktober 2014 kunnen lezers op Donaldduck.nl/HeelHollandKwekt invloed uitoefenen op het verloop van het verhaal  De Pechvogelkampioen.

Zo wordt er onder meer hulp gevraagd bij het bepalen van pechmomenten voor Donald Duck, een naam voor een uitvinding van Willie Wortel en een reden voor Katriens woede. Het platform werkt met meerdere inzendmomenten, waarna er gestemd kan worden op de beste ideeën. De winnende inzendingen zijn terug te lezen in het verhaal dat gepubliceerd wordt in Donald Duck 48, die vanaf 20 november in de winkel ligt.

hhk

In onderstaande video licht tekenaar Mau Heijmans het initiatief verder toe. Klik hier om mee te doen.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=Gc5WfNfMgvk]

“Co-creatie met kinderen wordt steeds belangrijker voor het uitgeven van het optimale product. Dit zorgt tevens voor een nog sterkere band met de grote en trouwe lezersgroep van het weekblad. Donald Duck weekblad wil met dit concept de creativiteit van kinderen stimuleren. En creativiteit is een belangrijke vaardigheid van de 21ste eeuw.” [uitgever Suzan Schouten]

Update (20/11): Het zat Donald niet mee in het verhaal De Pechvogelkampioen. Hoe het hem verging is ditmaal niet alleen bedacht door de scenarist, maar ook door de zestien winnende deelnemers van Heel Holland Kwekt. Zij hebben met hun winnende inzending een plekje in editie 48/2014 van het weekblad veroverd. De meeste inzendingen kwamen binnen voor het bedenken van een plaatsnaam of een reclamebord in de strip. Fans van alle leeftijden, variërend van 11 tot 39, zonden hun creatieve ideeën in.

pechvogelkampioen

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021