Kortjes

Kortjes: Back to Tienertoer, Five Below, Breaking Bad, de Buurtpolitie, en meer (week 43, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

As incomes stagnate or fall for the majority of Americans, Five Below, a store where everything costs $5 or less, is booming; its promise — a store that every kid in America could afford, 100% reliant on store visits (Buzzfeed)

The Italian clothing brand Brandy Melville has become one of the fastest growing popular brands among American teens; only teen girls who fit in a size small are able to fit into the “cool” clothes (TechTimes)

Apples may not have had anything to do with the plot of last year’s megahit Frozen, but that doesn’t mean the marketing geniuses at Disney don’t see the fruit (which got such a bad rap, in Snow White) as an opportunity to continue the momentum and get kids to eat healthier (BrandChannel)

According to a new study from the Johns Hopkins University Bloomberg School of Public Health, teens are less likely to buy sugary drinks after seeing signs saying how far they’d have to walk to burn off the calories (The Washington Post)

“It was a little bit of an audacious idea,” said Matthew Brimer of the origin of Daybreaker: “Can we get a couple hundred people to wake up early before work and dance and do something that has never really happened before, and do it all sober?” — the answer is yes (Mashable)

The once niche Gen Y audience of Vice have become the consumers of general media and global traditional media outlets will soon be rendered “obsolete”, according to Vice co-founder and CEO Shane Smith (The Drum)

Facebook swaps out its usual grandiose advertising with this cute TV spot that captures some of the intimate emotions behind social media; the idea is to show that Facebook Messenger can share much more than text—it includes audio, video and stickers (Adweek)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=hMJvw-RfTEI]

Facebook’s newest ‘Creative Labs’ app, Rooms, aims to bring the spirit of online forums to a mobile-friendly format (Fast Company)

Spring.me, the new social network that was previously Formspring, wants to create a completely different reputation for itself by becoming the world’s “friendliest social network” (TechCrunch)

Previous thinking about the best way to keep children safe online may be wrong, research from the Oxford Internet Institute suggests; rather than restricting or monitoring internet use, parents should let their children discover the net, both good and bad, themselves (BBC)

Today’s generation will be more photographed and more video-taped than any other in human history; a major new study getting underway in Canada aims to find out how a digitally-immersive world is changing us (CBC)

Toys “R” Us is selling Breaking Bad action figures and some parents just aren’t cool with that (Racked)

Frozen is inmiddels de meest succesvolle animatiefilm ooit en ook de soundtrack gaat nog steeds als een speer, Frozen komt daarom ook terug naar de bioscoop als heuse Sing-A-Long voorstelling (Filmpjekijken.com)

Het beroemde 17e-eeuwse schilderij Het melkmeisje van Johannes Vermeer is binnenkort in Playmobil na te bouwen; het Rijksmuseum in Amsterdam vroeg de speelgoedfabrikant een miniatuur van een van de kunstwerken te maken (NU.nl)

Onder het mom ‘lekker thuis met Peijnenburg‘ claimt de Brabantse koekfabriek de vertrouwde emotie van thuiskomen; de eerste uiting met deze nieuwe positionering toont een fanatiek meisje dat door weer en wind naar het voetbal fietst (MarketingTribune)

Jeugdvriendinnen Joscha en Mariska reizen in de minidocumentaire Back to the Tienertoer met de trein dwars door Nederland, net als dertig jaar terug: “Voor het eerst zonder hun ouders op vakantie, helemaal zelf weten waar je naartoe gaat” (Adformatie)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=Bx8Nyx-kfxA]

Uit een bevraging van iVox blijkt dat minder dan één op de vier kinderen in België wekelijks met de fiets naar school rijdt en dat bij één op de vier kinderen de BMI afwijkt van de norm (VRT Nieuws)

Het is veilig, het is grappig en het gaat over de coolste job ter wereld: De Buurtpolitie — het VTM-programma is blijkbaar zo populair bij kinderen dat Ketnet elke avond een halfuur leegloopt (Het Nieuwsblad)

Diverse sportverenigingen, horecazaken supermarkten en slijterijen gaan toch de fout in bij verkoop alcohol aan minderjarigen, blijkt uit controles; bijna eenzesde van de door de gemeente Rotterdam gecontroleerde instellingen schenkt gewoon alcohol aan minderjarigen (Metro); uit een twee­jaarlijks ‘mystery shopper’ onderzoek in de regio Nijmegen blijkt dat maar liefst vijf op de zes sportkantines zich niet aan de regels houden (Sportzaken)

De organisatie dance4life wil met een campagne laten zien dat aids nog lang niet onze wereld uit is; jongeren schatten terecht in dat HIV/aids wereldwijd een belangrijke doodsoorzaak is: 56% wijst dit probleem aan als belangrijke doodsoorzaak in een uitgebreide lijst (1V Jongerenpanel)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=KEy1datVfhg]

De succesvolle Vlaamse campagne Sam de Verkeersslang is aan een nieuw tijdperk begonnen; het project is begonnen als een relatief klein project, maar is uitgegroeid tot een Europese campagne waaraan steeds meer scholen uit verschillende landen deelnemen (Mobimix)

Schoolreisjes worden steeds duurder, zelfs zó duur dat veel ouders het niet meer kunnen betalen, zo waarschuwt de Vereniging Openbaar Onderwijs; volgens de ouderorganisatie zijn de dure reisjes, naar bijvoorbeeld India of Amerika, een trend van de laatste jaren (BNR)

De man die de ‘vind ik leuk’-knop heeft uitgevonden, legt nu uit waarom die andere knop uiteindelijk niét werd ontworpen: “Een ‘vind ik niét leuk’-knop zou enkel negativisme creëren en cyberpesten in de hand kunnen werken” (De Standaard)

Tot slot, check deze KFC-commercial voor mooie beelden van twee jongens die fan zijn van verschillende voetbalclubs (Adfreak)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021