Kortjes

Kortjes: Julia, Richard Branson, DisneyLife, Amazon, Boomerang, Lego, Reclame Code, en meer (week 43, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

Sesame Workshop is hoping to help destigmatize autism by digitally introducing its first autistic muppet, Julia, as part of Sesame Street and Autism: See Amazing in All Children, which lives on an app (Mashable)

Richard Branson: “The more children are told they can’t do something, the more they will lose their curiosity, determination and thirst for exploration, (…) learning from failure builds character, and teaches us so much more than not trying ever will” (Virgin)

A new study from US-based pregnancy and parenting resource BabyCenter shows how much tech usage is being condoned by millennial parents; 80% of parents allow their children to use their smartphone or tablet, and 65% of kids start using their parents’ devices before age three (Kidscreen)

Disney has announced that it will launch its own digital subscription service in the UK, opening up its huge library of films, TV shows, books and music; DisneyLife will launch in November and will be available at home and on the go via an iOS and Android app (The Drum)

Millennials have been evolving as collaborators, multitaskers and consumers of complex information — they are becoming exactly the kind of employees and eventually a future leaders that an organization can leverage in today’s interconnected world (Entrepreneur)

Many of the global food and beverage trends already in play will intensify significantly next year, according to a new report from Mintel; for instance, ‘alternative’ foods and beverages have gone far beyond being used as substitutes by vegetarians (MediaPost)

For mobile Millennials, there’s something more important than sleek phone designs or cool hardware like high-definition cameras and unbreakable displays; waiting for anything seems to run contrary to the idea of being mobile (Business Insider)

Instagram is launching Boomerang on iOS and Android; it’s a dead-simple app where you shoot a one-second burst of five photos that are turned into a silent video that plays forwards and then reverses over and over in a loop (TechCrunch)

If you still think Snapchat, a company valued at $16 billion, is just a teen sexting app, you’re not listening to the kids, broSnapchat has transformed itself from a photo-based messaging app into the singular obsession of the media and advertising industries (Fast Company)

“I’m 15 and Snapchat makes me feel awful about myself” (Mashable)

One of Australia’s leading chiropractors, Dr James Carter, says the relatively new medical condition of ‘text neck’ — brought on largely by overuse of technology — is the “curse of the modern age” for teenagers (DailyTelegraph)

Apple’s iOS update included a new batch of emojis: tacos, unicorns, popcorn and a middle finger, among others in high demand — one of them, a seemingly low-key black-and-white eye inside a speech bubble, is the first emoji with a cause: to stop cyberbullying (The Guardian, Ad Age)

The issue of rape and sexual assault on campus is very real, and is also something that students seem quite aware of; yet college students also share a sense of optimism about the many ways for young people to explore their own identities and sexuality (NYMag.com)

In line with toy trend predictions revealed by competitor Toys ‘R’ Us late last month, Amazon boils down this year’s top trends to STEM-related toys, dinosaurs, Star Wars gear and retro toys (Kidscreen)

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro heeft afgelopen kwartaal de omzet zien stijgen van 1,3 miljard dollar tot bijna 1,5 miljard dollar, wat vooral te danken is aan wat de fabrikant zelf categoriseert als jongensspeelgoed: Star Wars, Jurassic World en Nerf (NOS)

De Deense speelgoedproducent Lego kan de grote vraag naar zijn kleurrijke blokjes niet volgen en mogelijk zullen niet alle bestellingen voor Kerstmis geleverd worden (De Morgen)

De hoogste Lego-toren ter wereld staat in Utrecht — het bouwwerk is 35 meter en 16 centimeter hoog; de hele week hebben bezoekers van Lego Word in de Jaarbeurs meegebouwd aan de toren (RTV Utrecht)

Stop met irritante reclame, dat is de boodschap waarmee de Vea naar buiten komt; de branchevereniging voor reclamebureaus onderschrijft het internationale manifest van beweging Acceptable Ads dat daartoe oproept (MarketingTribune)

Dertien bedrijven hielden zich niet aan de eigen Reclamecode om voedingsmiddelenreclames niet te richten op jonge kinderen, blijkt uit onderzoek dat Stichting Reclame Code in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) uitvoerde in augustus (Fonk)

Unox brengt voor het tweede jaar sinterklaasboeken uit; de boeken zijn geschreven door Kim-Lian van der Meij, Halina Reijn en Johnny de Mol (Adformatie)

Bij de uitreiking van de Cinekid jury- en publieksprijzen van 2015 viel de Franse film The New Kid maar liefst twee keer in de prijzen; ook voor de Nederlandse film De Boskampi’s was het twee keer raak (Cinekid)

De FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en Joepie hebben in augustus een enquête uitgevoerd over het gsm-gebruik bij jongeren; jongeren geven de voorkeur aan berichtjes sturen boven bellen (Medical Facts)

Jongeren betrekken is voor veel organisaties interessant, omdat ze wat zij doen graag voorleggen aan jongeren of omdat jongeren nou eenmaal een hun doelgroep zijn; de gedachte is dat beleid dat aansluit bij de belevingswereld van jongeren meer kans van slagen heeft (Alles Over Jongeren)

Nederlandse kinderen worden niet meer langer, maar wel dikker, schrijft onderzoekster Yvonne Schönbeck van TNO in haar proefschrift (Diabetes Fonds)

Er wordt veel minder alcohol aan jongeren verkocht dan een aantal jaren geleden; het aantal jongeren dat wel eens drank kocht daalde fors, maar meer dan de helft van de jongeren tussen de 14 en 17 heeft het afgelopen jaar wel alcohol gedronken (NOS)

Een campagnefilmpje met de titel ‘Wie zal het pesten stoppen?’ van een Amerikaanse organisatie die pesten wil aanpakken, wil mensen duidelijk maken dat ieder van ons kan ingrijpen wanneer anderen worden gepest (HLN)

Leraren worstelen met hun plek op het internet, nu Whatsapp en Facebook ook bij het onderwijs worden ingezet; steeds vaker kloppen ze met vragen hierover bij onderwijsinstanties aan, die bepleiten dat elke school afzonderlijk beleid maakt (AD)

Een kwart van de Vlaamse jongeren vindt dat we in een onveilig fietsland wonen, nochtans draagt amper 9 procent van de jongeren regelmatig een fietshelm tijdens het fietsen (De Morgen)

In bijna twintig jaar tijd is het aandeel 15-jarigen dat bij beide ouders woont gedaald van 80 tot 71 procent; in alle herkomstgroeperingen deed zich een daling voor, behalve bij kinderen van Surinaamse herkomst (CBS)

Supermarktketen Albert Heijn heeft een protocol opgesteld voor zijn medewerkers waarin staat hoe zij om moeten gaan met de discussie rondom Zwarte Piet (Communicatie Online)

Amsterdamse jongeren tobben te veel — een beetje is normaal, maar ze denken veel en zorgelijk na; dat vergroot de kans later op het krijgen van angsten of een depressie, constateert de Amsterdamse GGZ-instelling Arkin (Het Parool)

En tot slot, klik hier om te zien hoe vrouwen onderling zouden praten zoals ze tegen hun kinderen praten (via BuzzFeed)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019