Veiligheid

VVN en Shell laten kinderen virtueel de gevaren van fietsen zonder verlichting ervaren

De wintertijd betekent meer fietskilometers in het donker. Fietsen zonder licht kan tot gevaarlijke verkeerssituaties leiden, en daarom hebben Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Shell gezamenlijk een virtual reality-game voor kinderen gelanceerd. Maar liefst 90% van de fietsers in de leeftijd 12-18 jaar in grote steden heeft zowel geen voor- als achterlicht op de fiets, blijkt uit recent onderzoek. In de overige steden (72%) en het buitengebied (39%) liggen de percentages iets lager, maar toch… 

Bovenstaande is voor VVN en Shell reden genoeg om hieraan deze winter in combinatie met de verkeerslessen rond het ‘Mobiele Verkeersplein’ extra aandacht te besteden. Om de kwetsbare jonge doelgroep bewust te maken van het belang van fietsverlichting hebben de twee partijen een VR-game ontwikkeld (geen gek idee, aangezien ‘virtual reality’ een geschikte keuze is om publiciteit te genereren). Een groep basisschoolleerlingen verzamelde zich onder begeleiding van ‘Agent Joss’ bij Shell station Slingelandtstraat in Amsterdam voor de primeur van deze game. Met behulp van een geavanceerde virtual reality-bril namen zij zelf plaats achter het stuur van een auto en kwamen zij verschillende verkeerssituaties tegen. Op die manier beleven ze hoe het voor een automobilist is om fietsers zonder licht tegen te komen. VVN en Shell willen hiermee bereiken dat iedereen voortaan gewoon zijn licht aandoet.

joss

“Een ongeluk schuilt in een klein hoekje en de zichtbaarheid van fietsers is aanzienlijk minder wanneer zij geen verlichting op hun fiets hebben. Met dit initiatief hopen we samen met onze partner Shell het toenemende aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Door kinderen zelf, in plaats van hun ouders, te laten inzien hoe belangrijk fietsverlichting is, hopen we dat ze hun fietslamp altijd gebruiken.” [José de Jong, Veilig Verkeer Nederland]

“De cijfers liegen er niet om. Kinderen ervaren meestal pas het belang van fietsverlichting wanneer ze op latere leeftijd zelf achter het stuur zitten. Daarom brengen we deze ervaring virtueel over naar de kinderen. Hierdoor hopen we samen met VVN bij te dragen aan een veiliger verkeer. Het is dan ook mooi om te zien dat de eerste gebruikers van de game enthousiast reageren en ervan leren.” [Bianca Stip, Shell Nederland]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019