Kortjes

Kortjes: commercial voor make-up met een twist, digitaal comfort als hoogste eis, kinderen vaker te licht, en meer (week 44, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

Yes, millennials are hooked on their smartphones, but they’re not happy about it; nine out of ten younger millennials (ages 18 to 24) check their phones at least once an hour, if not ‘constantly’, but their feelings are conflicted (CBS News)

While much has been made of Millennials leaving traditional linear TV programming, some platforms have done better than others in retaining those young viewers — specifically syndicated TV shows (MediaPost)

Led by professor of computer science Jiebo Luo, researchers at the University of Rochester have been mining photos and text from teen Instagram accounts as a means of illuminating underage drinking patterns among its users (Munchies)

Nintendo officially unveiled their first non-Pokémon mobile app, and it’s probably not what you were expecting; it’s not Mario, Zelda or Animal Crossing-branded, it’s called Miitomo, and it’s not really a traditional game per se (Uproxx)

Next spring’s college graduates may find employers awaiting them with open arms; employers say they plan to hire 11% more fresh college graduates for U.S. jobs this year than last (The Wall Street Journal)

Banquer is an educational banking platform, which uses virtual currency to teach school kids about interest rates, tax, and other real-world financial situations (Springwise)

In this two-and-a-half-minute branded film for Harley-Davidson, a despondent salaryman strives to reconnect with his ‘inner child’ and find meaning in his dreary, white-collar life (Adfreak)

A new Target ad featuring a girl with a disability is getting an outpouring of support from parents applauding the retailer for including kids with special needs in its campaign (Yahoo!)

It isn’t often that a makeup ad succeeds in being literally transformative and not just superficially so, but that’s the reason for the viral success of this Japanese ad, titled High School Girl?, for cosmetics brand Shiseido (Adweek)

Alsof de Zwarte Pieten-discussie nog niet complex genoeg is, moeten speelgoedretailers in aanloop naar Sinterklaas en Kerst oppassen voor een ander potentieel slangenkuil; Barbies voor meisjes en lego voor jongens, dat is geweest — androgyn is de nieuwe norm (Retailwatching)

Het is bepaald geen gemakkelijke opgave een beeldverhaal om te werken tot musical, zeker als die strip Suske en Wiske heet die in Vlaanderen en Nederland reeds 4 generaties lezers telt — in die zin heeft Van Hoorne Entertainment een huzarenstukje geleverd (AD)

‘Geld is zó 2014, tegenwoordig betaal je met social media’, is het motto van het Noorse kledingmerk Onepiece; dit merk geeft met het initiatief #socialcurrency fikse kortingen weg aan online influentials, oftewel jongeren met veel volgers op social media (YoungWorks)

CityHub opent in Amsterdam Oud-West een bijzonder hotel voor generatie Y, die digitaal comfort als hoogste eis stelt; met vijftig futuristische slaapunits, een digital first-lobby én een app die reizigers wegwijs maakt in de stad, wordt ingehaakt op de behoeftes van jongeren (Emerce)

Canta’s, de karretjes die vooral onder bejaarden erg populair zijn, zijn ook steeds meer geliefd onder jongeren (AT5)

Bestuurders van trams en bussen moeten steeds vaker ingrijpen om bellende en whatsappende fietsers te ontwijken (EenVandaag)

Jarenlang maakten artsen zich zorgen omdat kinderen almaar dikker werden, maar in Amsterdam lijkt nu een tegengestelde trend gaande: het aantal kinderen met ondergewicht neemt toe — een mogelijk ongewenst neveneffect van succesvolle campagnes tegen overgewicht (de Volkskrant)

Kinderen van niet-westerse afkomst vormen de grootste risicogroep voor overgewicht en obesitas, stelt Wim Labree in zijn proefschrift Differences in overweight and obesity between primary school children from migrant and native origin (EUR)

Geef kinderen met obesitas pizza en hotdogs te eten, maar hak in hun suikergebruik en na tien dagen zijn ze gezonder; niet iedereen is overtuigd van dit onderzoek (de Volkskrant)

Op 21 november bouwen vijftig kinderen uitvindingen voor de stad van de toekomst, geïnspireerd door de slimme kringloopsystemen van de natuur (duurzaamnieuws.nl)

Bouwmarkten in Nederland staan onder druk doordat consumenten steeds minder tijd steken in klussen; jongere generaties hebben er geen lol in en ze zijn vaak ook niet handig (NU.nl)

In verreweg de meeste gemeenten woedt de discussie, maar blijft Zwarte Piet gewoon zwart; op een paar plekken is er dit jaar bij de intocht wél een experiment met een roetpiet of een nieuwe kleur, blijkt uit de Eerste Grote Pietatlas, een inventarisatie van intochten door het land (AD)

Basisscholen die worstelen met de pietendiscussie kunnen een beroep doen op een nieuw lespakket over Zwarte Piet, dat onder andere raciale karikaturen en de ontstaansgeschiedenis van Zwarte Piet behandelt (de Volkskrant)

Als executieve functies al in groep 2 goed worden ondersteund, kunnen leerlingen daarvan profijt hebben bij het formele leesonderwijs in groep 3 en 4 (NRO)

Excellente basis- en middelbare scholen die mee gaan doen aan het experiment regelluwe scholen mogen de komende jaren van bijna alle regels afwijken (Rijksoverheid)

En tot slot, klik hier voor de eerste resultaten uit het AdLit-onderzoek naar reclamewijsheid bij jongeren (Universiteit Gent)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019