Kortjes

Kortjes: grote vragen van kleine mensen, de kleur van 2013, herpositionering van Hyves, en meer (week 45, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Gemma Elwin Harris asked thousands of primary school children between the ages of four and twelve to send in their most restless questions, then invited some of today’s most prominent scientists, philosophers, and writers to answer them (Brain Pickings)

With a new year just around the corner Pantone has unveiled the color of 2013, it is ‘Monaco blue’; 2013 is all about balance, stability and practically, which is translated in a classic tone as Monaco blue (Second Sight)

By most account, America’s young consumers are stereotyped as a selfish, impulsive, highly indulged bunch, but the idea that all millennials act the same way, or that millennials as a group are entirely self-centered and unwilling to sacrifice is just plain wrong (TIME)

Through the development of subculture communities, there are new common interests in fashion, music and a wide variety of lifestyles traits; these interests ultimately translate into their purchase behavior for the brands and retailers that they wear (InsideFMM)

Startup family entertainment company ToyTalk was founded by the former Pixar CTO Oren Jacob, it’s mission is “to create entertainment powered by characters and conversation”; it's currently developing a teddy bear that can talk to children through an iPad screen (PSFK)

In another extension of its 'happiness' theme, Coca-Cola will launch a Happy Places photo-sharing social network tied to its free mobile apps for the same purpose (MediaPost)

Sgrouples CEO Mark Weinstein: "Millennials want a place online where they’re comfortable, where they don’t have to worry about their images and they can relax and just share what they want with people they want – 20 somethings are way more concerned about privacy than people think” (Formbes)

For Millennials, shopping is like an online social game; the task is to find something unique at a store, ask your tribe whether it is worth adding to your collection, then pay for it and encourage others to trust your choice (RetailWire)

Just when you think Jimmy Kimmel has challenged parents to do every mean thing they could (jokingly) do in front of a camera phone, he announced that it was time to try his original prank – tell your kids you ate all their Halloween candy – again (Huff Post)

Geschokte reacties op internet, naar aanleiding van een rouwadvertentie in de Twentsche Courant Tubantia van de 20-jarige Tim Ribberink, die zelfmoord heeft gepleegd; hij schreef in een afscheidsbrief dat hij zijn hele leven is gepest (NOS op 3)

Meer dan de helft (52%) van de jongeren die nu of eerder gepest is op de middelbare school stelt dat de leraar/school op de hoogte was, maar weinig tot niets deed, zo blijkt uit onderzoek onder ruim 2.000 jongeren (1V Jongerenpanel)

"Het trainen van mediawijsheid is net zo belangrijk als onderwijs in taal en rekenen, het mediawijs maken van leerlingen kan gezien worden als één van de absolute kerntaken van het primair en voortgezet onderwijs", stelt Frank Evers van Kennisnet (MarketingTribune)

Large majorities of AP and NWP teachers agree with the notion that the amount of information available online today is overwhelming to most students (83%) and that today’s digital technologies discourage students from using a wide range of sources when conducting research (71%) (Pew Internet)

Jongens zijn slimmer dan meisjes, zo heet het nieuwe boek van Pedro De Bruyckere, waarin de pedagoog een aantal onderwijsmythes wil doorprikken: "Ik stel het wat karikaturaal voor, maar jongeren kunnen helemaal niet zo goed omgaan met technologie als wordt beweerd" (De Standaard)

Ontmoedig straattaal niet zoals Rotterdam, maar gebruik het om jongeren beter Nederlands te leren, zegt Shantie Ramlal-Jagmohansingh: "Nederlands met Surinaams, Antilliaans, Turks en Marokkaans is een echte Hollandse creatie, enige basiskennis ervan is zo gek nog niet" (de Volkskrant)

Jongeren kopen steeds vaker vuurwerk via sites als Marktplaats en Facebook; het gaat in veel gevallen om zwaar professioneel knalvuurwerk en tijdens de levering, vaak op een geheime locatie, lopen kopers bovendien het risico beroofd te worden (NU.nl)

Hyves accepteert haar krimp en concentreert zich op een stevige herpositionering, van sociaal netwerk naar (sociaal) contentnetwerk, verdeeld in drie pijlers: sociaal netwerk, sociaal gamingplatform én sociaal nieuwsnetwerk – in de eerste plaats gericht op jongeren onder de 20 (Mediafacts)

MSN, het chatprogramma van een hele generatie internetgebruikers, verdwijnt; Microsoft laat het chatnetwerk opgaan in Skype, de communicatiedienst die vorig jaar werd overgenomen (NRC)

Interessant experiment van One Laptop Per Child: geef kinderen in Ethiopië een gedeactiveerde tablet zonder handleiding en zie wat er gebeurt; binnen vijf maanden wisten ze zich niet alleen de Engelse taal eigen te maken en wisten ze allerlei beveilingsinstellingen te kraken (NOS op 3)

Veel jongeren vragen zich af waarom ze in godsnaam oude games zouden moeten spelen, want het zijn toch allemaal lelijke, verouderde en langzame spellen die niets gemeen hebben met Call of Duty of Fifa? NEE! Er zijn heel veel retro games die tien keer beter zijn (InsideGamer)

De Food4Future Award kwam voor de tweede keer op rij terecht bij het Jan van Brabant College in Helmond; ze bedachten er de Croqommer en Druifvogel (ED.nl)

Voor de Maak de Smaak-actie van chipsfabrikant Lay’s werden meer dan 400.000 chipssmaken ingestuurd, van de drie finalesmaken werden zo’n 5 miljoen zakken verkocht; Spicy Reggae Chicken mag zich de opvolger van Patatje Joppie noemen (Fonk)

De kinderpostzegelactie heeft dit jaar een recordomzet van 11,6 miljoen euro opgeleverd: "De portretten van de drie prinsesjes Amalia, Alexia en Ariane op de postzegels hebben zeker bijgedragen aan de hoogste opbrengst ooit" (Metro)

Een stressvolle tijd van cadeaus kopen, familie bij elkaar brengen en gedichten schrijven staat voor de deur; de helft van de Nederlanders voelt zich tijdens de aankomende Sinterklaasperiode gestrest (Fonk)

Honderdvijftig kinderen hebben in het Rotterdamse Vroesenpark een poging gedaan om het eerste Nederlandse record 'regenwormen lokken' te vestigen; het is een initiatief van Natuurmonumenten om kinderen terug te brengen naar de natuur, ook al wonen ze in de stad (RTV Rijnmond)

Bolletje laat het nieuws dat er een olifantje is geboren in Dierenpark Amersfoort niet ongemerkt voorbijgaan en trakteert bezoekers in de kraamtijd op een beschuitje – zonder muisjes welteverstaan, het is wel een olifantje, natuurlijk (YouTube)

Now you can turn your crawling infant into a human Roomba by dressing it in a ‘Baby Mop’ – essentially, a romper with mop heads attached to its arms and legs; as the baby crawls, it polishes the floor, dragging bits of dust, dirt and hairballs with it (TIME)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021