Kortjes

Kortjes: Chucky, selfie, Rainbow Loom, so gay, British Airways, en meer (week 47, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

The Rainbow Loom is the hottest device not called iSomething in the middle-schooler market;half the children in America seem to be sporting bracelets that are braids of brightly colored rubber bands (The Globe And Mail)

Prankvertising has gone way too far: here’s a stunt from Brazil in which an actor dressed up as Chucky, the diminutive Child’s Play villain, ambushed people at bus stops by crashing through the glass of a Curse of Chucky ad—and proceeded to chase them with a knife (Adweek)

You’ve seen most of the big viral ads of the year, but not this one—because it was made for the Turkish market by Unilever’s Cornetto ice cream brand; it’s a short film about a fateful teenage romance, set to a track by Turkish pop singer Yalın (Adfreak)

Stonewall, Will Young and Mumsnet have teamed up to tackle casual homophobic language; the new drive comes after the campaigning group found that 99% of gay young people regularly hear phrases such as ‘that’s so gay’ in school playgrounds, 84% of whom find it distressing (BuzzFeed)

The total number of gambling advertisement spots shown on television increased from 152,000 in 2006 to 537,000 in 2008 after the market was liberalised, reaching 1.39 million in 2012 (Ofcom)

Most devs end up using a huge amount of open-source code in their projects, so giving back to these projects only makes sense, is the main idea behind the Google Code-in, a contest for teens to jump-start their participation in open-source software (Venture Beat)

Wall Street Journal technology writer Farhad Manjoo says there’s no point in paying attention to what younger users do, because they are poor predictors of technology trends — but he couldn’t be more wrong: ‘All businesses need to be young forever’ (GigaOM)

British Airways has unveiled digital billboards which will ‘interact’ with aircrafts flying overhead, as the brand looks to remind customers how magical flying can be, from the perspective of children (The Drum)

Snapchat users are snapping past their Facebook counterparts when it comes to uploading photos; the site now processes 400 million snaps per day — in contrast, Facebook users upload around 350 million photos per day; roughly 70% of Snapchat users are women (CNET; WSJ)

Selfies aren’t empowering; they’re a high tech reflection of the fucked up way society teaches women that their most important quality is their physical attractiveness (Jezebel)

‘Selfie’ is uitgeroepen tot woord van het jaar in het Engelse taalgebied, heeft de Britse Oxford University Press bekendgemaakt; een selfie is een gefotografeerd zelfportret, doorgaans verspreid via sociale media (de Volkskrant)

Bij de komst van iedere nieuwe technologie zijn er mensen die denken dat de wereld gaat veranderen — momenteel zitten we midden in een digitale hype en daarom zou het onderwijs op de schop moeten: ‘dat is onjuist’ (Mediawijzer.net)

Schrijfwarenmerk Stabilo schoof na een kritische media-inventarisatie enkele traditionele marketingactiviteiten opzij en vond de oplossing in een combinatie van contentmarketing en social media: twaalf videodocu’s op YouTube van 6 influencers (Adformatie)

Uit de Kinderschoenen Monitor blijkt dat 24% van de 588 ondervraagde ouders door de crisis dit jaar minder kinderschoenen heeft gekocht, een stijging van 50% ten opzichte van zes maanden geleden (FonkOnline)

Het populaire kledingmerk Abercrombie & Fitch maakt moeilijke tijden door; het derde kwartaal verliep voor de kledingfabrikant al slecht en de keten waarschuwde voor opnieuw lagere omzet en winst in de laatste maanden van dit jaar (Belegger.nl)

Telfort vindt dat ‘een rijk leven niet duur hoeft te zijn’, ook op Pakjesavond, en daarom zet Telfort op 5 december een aantal hulpsinterklazen in die je verrassen met een persoonlijk telefoontje (Verse Reclame)

Duyvis heeft de TV- en online campagne Fuif’es met Duyvis gelanceerd; twee mannen in rode pakken breken in een situatie waar een fuif-waardig moment wordt genegeerd (Adformatie)

Als een wervelwind verspreiden de lekkernijen van de 12-jarige ondernemer Joep uit Enschede zich in het oosten van het land; zijn aardappelkrulchips, ook wel tornado’s genoemd, gaan als zoete broodjes over de toonbank (HVNL)

Actrice Hanna Verboom zet een nieuwe manier van reclame in voor haar kerstfilm; klassenmoeders worden uitgenodigd om de nieuwe kerstfilm Finn te recenseren (MarketingTribune)

Om stil te staan bij de Internationale Dag van de Rechten van het Kind bracht dagblad Metro op dinsdag 19 november een speciale Kids Metro uit; Metro is hiervoor op zoek gegaan naar een klas uit het basisonderwijs (groep 7/8) om een dag mee te lopen als ‘hoofdredacteur’ (TMG)

Een kwart van de Britse jongeren zou zich schamen als ze door hun vriendjes en vriendinnetjes betrapt worden op…. nee, niet stelen, schelden, slaan of zelfs masturberen, maar op het lezen van een boek (HP/De Tijd)

Hoe zet je sociale media met succes in op school? Op die vraag geven 21 mensen uit het basisonderwijs (19 Nederlanders, 2 Vlamingen) antwoord in het boek Sociale Media op de Basisschool (Mijn Kind Online)

Durex en de MTV Staying Alive Foundation lanceren het platform Someone Like Me gericht op jongeren vanaf 16 jaar ‘om de wereldwijde conversatie over seks open te gooien’; het moet een plek worden waar jongeren terecht kunnen voor echt alle ideeën, vragen en problemen over seks (MarketingTribune)

Volgens 8.000 voornamelijk christelijke ondertekenaars van de petitie ‘Stop dokter Corrie’, dringt het SchoolTV Weekjournaal een liberale seksuele moraal op; staatssecretaris Sander Dekker (Media) vindt de seksuele voorlichting ‘informatief en best grappig’ (de Volkskrant; AD; de NTR vindt dat dokter Corrie respectvol met het thema ‘puberteit en seksualiteit’ omgaat)

Jongeren willen meer klimaatonderwijs krijgen; zij vinden dat de aanpak van klimaatverandering begint bij bewustwording van de mensen en willen meer samenwerken met politici en oudere generaties in binnen- en buitenland om gezamenlijk het klimaatprobleem aan te pakken (Rijksoverheid)

21 grams short van Ozark Henry moet jongeren sensibiliseren om het aantal verkeersongevallen naar beneden te halen; voor de Go For Zero-campagne van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid maakte de zanger een lied in samenwerking met ouders van dodelijke slachtoffers (Knack)

Tweederde van de kinderen kan zich na de basisschool niet goed genoeg redden in het water; het Expertisecentrum Zwemonderwijs en de zwembaden maken zich zorgen (Metro)

Veel kinderen kunnen niet zo hard rennen als hun ouders op die leeftijd, blijkt uit een onderzoek van de University of South Australia’s School of Health Sciences; mogelijk wijst deze afname in fitheid bij kinderen ook op een slechtere gezondheid als ze volwassen zijn (Gezondheidsnet)

Welke factoren beïnvloeden de keuze van kinderen om te gaan roken? Marieke Hiemstra onderzocht dit en keek daarnaast naar een preventieprogramma genaamd Rookvrije Kids voor 9- tot 11-jarigen — dit programma werkt niet, vermoedelijk omdat deze kinderen daarvoor nog te jong zijn (JGZ)

Ongeveer 60% van de Amsterdamse studenten heeft vaker dan twee keer een xtc-pilletje geslikt, 30% nog nooit, blijkt uit een enquête onder ruim 540 HvA- en UvA-studenten; het lijkt dus allemaal wel mee te vallen met het excessieve xtc-gebruik onder studenten (Folia Web)

Als mensen die ouder zijn dan vijftig kunnen kiezen tussen een positief en een negatief verhaal over jongeren, kiezen ze massaal voor een verhaal met een negatieve lading, want zulke verhalen geven hun zelfvertrouwen een boost, blijkt uit nieuw onderzoek van de Ohio State University (Scientias)

Het aantal ‘boemerangkinderen’ neemt toe; ze hebben soms jaren op zichzelf gewoond, maar keren door werkloosheid, het beëindigen van de relatie of geldgebrek toch terug naar het ouderlijk huis (Tubantia)

De oer-Hollandse deejay Martin Garrix staat op één in Groot-Brittannië; zijn single Animals ging meer dan honderdduizend keer over de toonbank — de 17-jarige deejay is de veertiende Nederlander die een nummer 1-hit scoort in Groot Brittannië (AD)

Diverse media meldden dat Buma/Stemra een basisschool in Leeuwarden zou zijn ‘binnengevallen’ vanwege het ongeoorloofd draaien van sinterklaasliedjes; een woordvoerder stelt dat daar geen sprake van is, en dat voor het draaien van muziek in de klas geen licentie nodig is (3voor12)

Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018