Kortjes

Kortjes: beste kinderboeken van 2014, hoofdluis door selfies, onderwijs in 2032, en meer (week 47, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Teenagers are pushing back against the technology dependence that previous generations have developed — in fact, against anything the corporate world pushes at them (Bloomberg)

People are still lobbing the same accusations at Millennials, even though evidence shows they’re not any more self-absorbed than their predecessors (The Atlantic)

The pressure is on for youngsters: “We ended up in a schizophrenic situation where forces are joining that normally wouldn’t join — being bad is not so wrong after all, and yes, fake can be cool once in while” (HCBSH)

She’s just like the iconic Barbie, but normal — the Lammily doll has the proportions of an average 19-year-old woman’s body; she also comes with a sticker extension pack, in case you want to add moles or body scars or even cellulite (Adfreak)

In a kids’ book ironically titled I Can Be a Computer Engineer, young girls across America are invited into Barbie’s kitchen, where she sits at the breakfast table diligently working on a game she’s creating to teach kids how computers work (Re/code)

Books that bewitch young hearts and tickle young minds aren’t ‘children’s books’ but simply great books — this is certainly the case with the most intelligent and imaginative ‘children’s’ and picture-books published this year (Brain Pickings)

In its latest report about reading, for the 2013-14 school year, Renaissance Learning gathered data from its Accelerated Reader-hosted database; on average, girls read 761,000 more words than boys by the time they finish high school (PW)

The Oxford Dictionaries Word of the Year 2014 is vape; the verb means ‘to inhale and exhale the vapour produced by an electronic cigarette or similar device’, while both the device and the action can also be known as a vape (Oxford University Press)

Video-game players are not only better at a type of perceptual processing connected to a variety of learning tasks, but playing video games appears to cause an improvement in these abilities (NYMag.com)

Emoji can somewhat magically function as pictograms and ideograms at the same time, they are a secret code language made up of symbols that everyone already intuitively understands: “When it comes to text-based communication, we’re babies” (NYMag.com)

Created in China, Budiu are a pair of kids’ sneakers that feature embedded GPS locators so parents know where they are (Springwise)

Now, your money can disappear as fast as a photo on Snapchat; the hot startup is enabling users to quickly transfer cash to each other thanks to a partnership with Square (Adweek)

14% van de Belgische jongeren (15-24 jaar) zegt over niet voldoende financiële middelen te beschikken om rond te komen (Knack)

Een kort verslag van het Digital Kids Marketing congres dat plaatsvond in Brussel: “Vergeet niet dat kinderen alleen nooit je target kunnen zijn, houd rekening met alle stakeholders zoals ouders, scholen, overheid enzovoort” (Think Tomorrow)

Vanaf 1 december gaat groep 8 van de Pieter Wijten basisschool in Waalwijk een aantal maanden aan de slag als adviesraad voor de directie van Interpolis: “Zij zijn onze stakeholders, en kijken met een nieuwe blik naar het fenomeen verzekeren” (Communicatie Online)

Weinig merken hebben zo’n beroemd logo als McDonald’s met zijn Golden Arches — dan getuigt het van lef om zo’n logo juist níet te gebruiken; in de ‘No Logo’-campagne schitteren de iconen van McDonald’s in een verleidelijk foodshot waar je direct zin in krijgt (MarketingTribune)

Het aantal jonge starters is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld tot 4.500; ze beginnen vooral met ontwikkeling van software, apps en websites, maar ook webshops (RTL Z)

Muziek heeft een grote impact op het koopgedrag van winkelende mensen; 76% van de jongeren laat de duur van zijn winkelbezoek afhangen van de muziek die er gedraaid wordt — deze generatie luistert tijdens het winkelen het liefst naar top 40 en pop (Metro)

De winkeliers van Nederland verwachten dit jaar met Sinterklaas een omzet van €530 miljoen te halen, een stijging van 3% ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland; deze stijging is toe te schrijven aan de discussie over Zwarte Piet (Distrifood)

De Consumentenbond heeft ook dit jaar de sinterklaasaanbiedingen van webwinkels onderzocht, en nog steeds zijn veel van de aanbiedingen nep (de Volkskrant)

Bakkersmerk Bolletje heeft een aantal praktische tips ontwikkeld voor retailmarketeers voor een optimale executie op de winkelvloer rond Sinterklaastijd; testen hebben vorig jaar aangetoond dat dit tot 30% meer verkopen voor de hele categorie oplevert (MarketingTribune)

Speciaal voor Sinterklaas heeft Chocomel hele nieuwe chocoladeletters op de markt gebracht: Chocomel Letters (MarketingTribune)

In het marketingplan heeft Sinterklaas duidelijk de juiste keuze gemaakt met de doelgroep jonge gezinnen — deze consumentengroep besteedt het meest online (Adformatie)

Jongeren hebben te weinig kennis over de mechanismen van sociale media en beschikken over onvoldoende vaardigheden om hun privacy effectief te beschermen, zo luidt één van de conclusies van vier jaar interuniversitair onderzoek (VRT Nieuws)

Kinderen en jongeren hebben zowel letterlijk als figuurlijk meer tijd nodig, stelt het Kinderrechtencommissariaat in zijn jaarverslag (De Morgen)

Niet alleen basisschoolkinderen, maar ook steeds meer middelbare scholieren hebben vast van hoofdluis — de kids maken teveel selfies: “Bij het maken van een selfie ga je met je hoofden naast elkaar om er leuk op te staan, genoeg tijd voor een luis om over te lopen” (Sp!ts)

90% van iedereen boven de 6 jaar oud bezit straks een mobiele telefoon, blijkt uit onderzoek van Ericsson (Computer Idee)

Met de Week van de Mediawijsheid vraagt Mediawijzer.net van 21 t/m 28 november aandacht voor het belang van mediawijsheid voor kinderen en hun omgeving; dit jaar staan de rechten van het kind centraal (WVDM)

Ouders en leraren moeten jongeren waarschuwen voor risico’s als ze bijvoorbeeld naaktfoto’s van zichzelf versturen naar bekenden of via sociale media, vindt staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker: ‘Gebruik je gezond verstand'” (NU.nl)

Eén op de vijf Brabantse jongeren verstuurt wel eens een naaktfoto van zichzelf via sociale media, ook wel sexting genoemd; dat aantal is zorgwekkend veel, en dus start in Tilburg een campagne om jongeren bewust te maken van die gevolgen (Omroep Brabant)

Amsterdam zet groot in op voorlichting voor jongeren over de gevaren van het versturen van naaktfoto’s via sociale media, met 50 voorlichtingsbijeenkomsten voor ouders, docenten en professionals en voor scholen is een lespakket en een film gemaakt (de Volkskrant)

Staatssecretaris Dekker is een nationaal gesprek gestart over de belangrijkste vraag in het onderwijs: wat kinderen moeten leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst — iedereen met ideeën over het onderwijs wordt uitgenodigd om deze te delen via #onderwijs2032 (Rijksoverheid)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=jRGNfrbAffU]

Toen een Britse onderwijzer aan zijn leerlingen vroeg wat ze niet leuk vonden aan het feit een jongen te zijn, was de opsomming van één leerling opvallend scherpzinnig (AD)

In Nederland geboren jongeren van niet-westerse herkomst lopen sociaaleconomisch nog steeds achter op autochtone jongeren, staat in het Jaarrapport Integratie 2014 van het CBS (Trouw)

“Het SEO Economisch Onderzoek naar verdringing toont aan dat jongeren, lager opgeleiden en traditionele allochtone groepen met name de klos zijn, zij worden op de arbeidsmarkt verdrongen door arbeidsmigranten die in Nederland aan de slag gaan” (CNV)

De nieuwe Vlaamse Regionale Indicatoren (VRIND 2014) zijn voorgesteld; jongeren klagen iets meer over hun inkomen en het werk dat ze doen en in vergelijking met 2012 vrezen werkenden iets meer voor hun job (X, Y of Einstein)

Nederlandse jongeren hebben niet veel vertrouwen in de toekomst; slechts 14% van hen denkt dat zij het beter gaan krijgen dan hun ouders en 17% vindt de financiële situatie in Nederland zo slecht dat ze overwegen elders in Europa te gaan wonen (Het Parool)

Volgens een rapport van de VN zijn er momenteel nagenoeg 1,8 miljard jongeren tussen 10 en 24 jaar — dat is ongeveer een kwart van de wereldbevolking, en in absolute cijfers meer dan ooit tevoren (Knack)

Uit een grootschalig geluksonderzoek blijkt dat praktische tips het geluksgevoel van mensen kunnen vergroten, vooral omdat ze de deelnemers stimuleren om na te denken over hun leven en hoe ze de kwaliteit ervan kunnen verbeteren (KU Leuven)

Ook de leraar is soms het pispaaltje van de klas; vakbond CNV Onderwijs maakt uit een enquête onder 4.262 leraren in het basis- en middelbaar onderwijs, onderwijsondersteuners en schoolleiders op dat op 31%van de scholen leerkrachten gepest worden (Trouw)

“Hij heeft geen onderbroek aan omdat hij geen geslacht heeft” — voor een Pools dorpje was dit de reden om Winnie de Poeh te weigeren als speeltuinmascotte (RTL Nieuws)

En tot slot, klik hier voor 10 levenslessen van Kermit de Kikker (Elite Daily) of hier om het ABC-programma The Day My Kid Went Punk uit 1987 terug te kijken (Dangerous Minds)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019